Sokszínű és remek dolog történt a szokásos tevékenységeink, programjaink mellett! Igazán mozgalmas hónap volt!
A hétfői gépi írás szakkörökön Kékesiné Jánó Rozália irányításával, eszközös megsegítéssel sajátítják el a kommunikációhoz, társadalmi beilleszkedéshez nélkülözhetetlen, a sérült embereknek „tollát” jelentő laptop használatát.
Szerdánként számos lehetőséget biztosítunk a művészet, a sport és egyéb területeken is az egyéni érdeklődésnek megfelelő szabadidő eltöltésére. Mindenki nagy örömmel vesz részt valamelyik szakkör munkájába.
Április 10-én (szerdán) került megrendezésre a Pető Zenedélután programsorozat keretében az énekverseny, melynek a Költészet napjához kötődően a „megzenésített gyermekversek” volt a témája. A tanulók nagyrészt egyéni produkcióval léptek fel, de a bátortalanoknak megengedett volt a hangszeres kíséret. Minden korosztály képviseltette magát: a legkisebbektől a szakiskolásokig. Szép és bátor előadásokat hallgathatott meg a közönség, a pedagógusok és a szülők is nagyon komolyan vették a felkészítést. Míg a zsűri próbált döntést hozni a Gágogó együttes néhány tagja szórakoztatta a nagyérdeműt. 2 korosztályban díjazták a résztvevőket, de senki nem távozott üres kézzel, mindenkit értékeltek, s megörvendeztettek valami kis aprósággal.
Április 17-én (szerdán) a felső tagozatosok szavalóversenyét tartottuk meg, mely során a diákok a magyar költők legszebb szerelmes verseiből választhattak. A zsűri tagjai között köszönthettük a „Pető irodalmi délután” programunk visszajáró kedves előadóját, Zalán Tibor költő, író, drámaíró, dramaturgot. A gyerekek produkciói nagyon sikeresek voltak!
Csütörtök az életvitel séta, az utcai közlekedsé napja! Mozgásállapotuktól függően aktív- és standard kerekesszékkel, önállóan járva az utcai közlekedést gyakorló programunkkal készítjük fel bentlakó gyermekeinket az intézeten kívüli életre. A kitartó, hosszú távú járás, közlekedés mellett a tanórán kívüli ismeret- és tapasztalatszerzés lehetőségét is biztosítjuk.
Az utcai közlekedéskor lehetőségük van tanulóinknak, hogy a különböző időjárási viszonyok (száraz, esős, csúszós úttest) során gyűjthessenek tapasztalatokat. Az év végi csoportkirándulásainkkor a tömegközlekedési eszközök használata, a gyalogosan megtett hosszabb távok mutatják, milyen hasznos a csütörtök délutánonkénti hosszú távú járásprogramunk. A programhoz gyakran csatlakoznak a közösségi szolgálatukat nálunk teljesítő gimnazisták is. Az integráció folyamatában ez fontos lépés: teret, időt biztosítanunk a nem sérült fiatalok számára, hogy lássák, értsék, sérült társaik is ugyanolyanok, mint ők, csak hosszabb időt igényelnek a tanulási folyamatban. Ez a fajta érzékenyítés mind a két fél számára segíti a beilleszkedést.
Ebben a hónapban a postán, az Allee bevásárlóközpontban voltunk, valamint a Zene Házában, s a Pénzmúzeumban, melyhez kollégistáinkhoz csatlakoztak a csoport napközis tanulói is.
A Zene Háza Állandó kiállításán egy különleges zenei tárlat keretében élhették meg diákjaink a zene történetének legfontosabb állomásait, európai, illetve magyar fókusszal. Az ősi
ritmusoktól, a természet hangjaitól elindulva jutottak el egészen a 21. századig, ahol a zenegépen még zeneszerzőként is debütálhattak. Az élményt fantasztikus technológia segítette: a fejhallgató a gyerekek pozícióját érzékelve indította el azt a tartalmat, amit nekik ott azon a helyen hallani, látni kellett: képeket, filmeket, tárgyakat. Az interaktív eszközök, installációk tették még teljessebbé ezt az utazást. Kedves programvezetőnk által pedig még olyan terekbe is bekukkanthattak tanítványaink, ahova látogatók nem mehetnek be.
A Pénzmúzeum egyedülálló kiállítása teljesen beszippantotta még a kísérő konduktorokat is. A kiállítás az interaktivitásra és az egyéni tapasztalatszerzés élményére épül. A látogatás az Aranybányából indult, ahol egy interaktív digitális tudástár segítségével rengeteg hasznos ismerethez juthattak diákjaink. Innen indult a teljes kiállításon végighúzódó aranyfonál, mely végig mutatta az utat a múzeumban. Megismerkedhettünk a pénz értékmérő szerepével, megtapasztalhattuk, milyen nehezen kezelhető helyzetek alakulnának ki, ha a mindennapi életünkben nem lennének jelen a fizetőeszközök. Megnézhettük, hogy miket használtak korábban a világban fizetőeszközként (szőrmék, kakaóbab, kagylók…). Rácsodálkozhattunk az aranyvonatra, játszhattunk internetes vásárlást. Tőzsdézhettünk, nagy csodálatunkra néhány gyermekünk egész szép sikerrel, pénzösszeggel zárta a játékot! Pénzmatricát nyomtathattunk, UV fénynél megnézhettük bankjegyeink biztonsági jeleit. Egyedülálló, s talán egyszeri élmény volt, hogy 270 millió forintot érő aranyrudat foghattunk a kezünkbe. Nem volt könnyű 14 kilogrammnyi csillogást megemelni, de elengedni sem!
Az utcai séták során játékos formában tanítjuk a tájékozódást térkép segítségével, síkban s a térben.
Ha az időjárás nem engedi az utcai közlekedés tanulását, akkor tanulóink a közösségi szolgálatukat teljesítő diákokkal elsősorban logikai képességeket fejlesztő játékokat játszanak.
Újbuda Önkormányzata és az Őrmezei Közösségi Ház a magyar költészet napja tiszteletére 2024. április 11-én (csütörtökön) rendezte meg a XIV. Újbudai Versmaratont. Az eseményre hagyományosan Őrmezőn, a Költők parkjában került sor. Iskolánk diákja évek óta fellépnek ezen a népszerű versünnepen. Az idén négy tanulónk mondott verset a parkban felállított szabadtéri színpadon, ahol előzetes regisztráció után minden versszerető szerepelhetett. Diákjaink nagy sikert arattak és teljesítményükért elismerő oklevélben részesültek.
Ebben a hónapban fotópályázatot is meghirdetett kollégiumunk TAVASZ címmel, természetfotó témakörben. Az eredményt diákjaink majd májusban tudják meg, de addig is a beérkezett fényképeket Szendrő Szabolcs hegymászó, természetfotós a Pető irodalmi délután programunk visszajáró kedves vendége fogja véleményezni.