A petős kollégiumban minden nap történik valami, érdekes, izgalmas. A felső tagozatos gyerekek a hét szinte minden napján délutánonként az életvitel programhoz kapcsolódó nagyszerű foglalkozásokon vesznek részt!
Az önképzőkör keretében a szakiskolásokkal együtt, fiúk – lányok külön, a személyiségfejlődés megsegítését célzó témákról beszélgetnek. Szóba kerülnek a kamaszkort leginkább érintő testi, lelki problémák, mozgássérült emberek, értelmi sérült emberek lehetőségei, jogai.
A gépi írás szakkörön eszközös megsegítéssel sajátítják el a kommunikációhoz, társadalmi beilleszkedéshez nélkülözhetetlen, a sérült embereknek „tollát” jelentő laptop használatát.
A tanulószoba célja, hogy minden tanulónk felkészülten vegyen részt a következő napi tanórákon, valamint képessé váljanak az önálló tanulásra.
A háztartási ismereteiket gyarapítva főzőszakkör keretében történik az egyszerűbb ételek elkészítésének tanulása. A gyerekek az ország különböző pontjairól származnak. A főzések során lehetőséget tudunk biztosítani, hogy a gyerekek lakóhelyük, tájegységük jellegzetes ételeit egymással is megismertethessék. Ezen együttlétek alkalmával egy-egy otthoni recept alapján készült finomság elkészítésével, a receptek egymás közti cseréjével a más szociokulturális közegből jövő gyerekek még közelebb kerülését is tudjuk segíteni. Mindemellett természetesen megtanulják az alapanyagok higiéniai szabályoknak megfelelő felhasználását, gyakorolják a mértékegységek átváltását, az éles, vágóeszközök, forró edények, háztartási gépek biztonságos használatát.
Mozgásállapotuktól függően – önállóan járva, bottal vagy éppen aktív és elektromos kerekesszékkel – az utcai közlekedést gyakorló programunkkal készítjük fel bentlakó gyermekeinket az intézeten kívüli életre. Ezek az alkalmak a kitartó, hosszú távú járás, közlekedés mellett a tanórán kívüli ismeret- és tapasztalatszerzés lehetőségét is biztosítják.
Az utcai közlekedéskor lehetőségük van tanulóinknak, hogy a különböző időjárási viszonyok (száraz, esős, csúszós úttest) során gyűjthessenek tapasztalatokat. Az év végi csoportkirándulásainkkor a tömegközlekedési eszközök használata, a gyalogosan megtett hosszabb távok mutatják, milyen hasznos a csütörtök délutánonkénti hosszú távú járásprogramunk. A programhoz gyakran csatlakoznak a közösségi szolgálatukat nálunk teljesítő gimnazisták is. Az integráció folyamatában ez fontos lépés: teret, időt biztosítanunk a nem sérült fiatalok számára, hogy lássák, értsék, sérült társaik is ugyanolyanok, mint ők, csak hosszabb időt igényelnek a tanulási folyamatban. Ez a fajta érzékenyítés mind a két fél számára segíti a beilleszkedést.
Az utcai séták során játékos formában tanítjuk a tájékozódást térkép segítségével, síkban s a térben is. És ha az időjárás nem engedi az utcai közlekedés tanulását, akkor tanulóink a közösségi szolgálatukat teljesítő diákokkal elsősorban logikai képességeket fejlesztő játékokat játszanak.
Így válik izgalmassá és örömtelivé a kollégiumban töltött minden egyes napunk!
Naszályné Lábas Adél