A szakiskola elsősorban a központi idegrendszert ért károsodás következtében eltérő fejlődésű, alapfokú iskolát elvégzett fiatalokat nevelő középfokú nevelési-oktatási intézmény. A Konduktív Gyakorló Általános Iskolában, vagy más intézményben folyó alapfokú nevelő-oktató munka eredményeire támaszkodva nyújtunk differenciált segítséget  felnőtt életre való felkészüléshez, a társadalmi beilleszkedéshez, a szakma tanulásához. Súlyosabb mozgássérült tanulóinknál a munkába állást lehetővé tévő, szakmatanulással kapcsolatos, illetve a munka jellegű tevékenységek végzését segítő mozgásformák alkalmazását alakítjuk és tanítjuk, a helyes testtartással, a szükséges segédeszközök használatával. Ezzel törekszünk képessé tenni a több társfogyatékossággal élő fiatalokat is arra, hogy társadalmunk rendezett életvitelű, eredményesen dolgozó tagjaivá váljanak.

Konduktív Gyakorló Szakiskola
Cím:
1118 Budapest, Villányi út 67.
Igazgató:
Siposné Birkás Melinda
Telefon:
+36 70 334 1154
E-mail:
siposne.birkas.melinda.eva@semmelweis.hu

„…Az ember nem sokra megy egyedül az életben. (…)

Egyedül minden nehezebb, ha egyedül van az ember, csak annyit tehet, amire egymaga képes, de mások támogatásával sokra viheti. A közösség hatalmat ad, csak legyen olyan közösség, amelyik elfogad és támogat…”

Clara Sánchez


Cél:

A szakiskolában folyó nevelés a képességek fejlesztésével és a közismereti oktatással szerves egységet alkot. A szakiskolai oktatás alapvető célja, hogy tanulóink a közismereti tárgyak tanulása mellett elméleti és gyakorlati ismereteket szerezzenek szakmájukból, majd tanulmányaik befejezése után eredményes szakmai vizsgát tegyenek, és tudásukkal helytálljanak a védett vagy nyílt munkaerőpiacon. Tudásuk, képességeik és készségeik megfeleljenek a munkába állásuk idején támasztott elvárásoknak, követelményeknek. Ennek érdekében az értelmi nevelés területén nagy hangsúlyt fektetünk a kulcskompetenciák fejlesztésére, az értelmi képességek, illetve az önálló ismeretszerzéshez szükséges képességek kialakítására, fejlesztésére, a világ megismerésére való törekvés igényének kialakítására, a praktikus gondolkodásra.

Kik jelentkezhetnek?

Szakiskolánkba SNI, elsősorban mozgássérült, szakértői véleménnyel rendelkező tanulókat veszünk fel. Az ép mozgású, de valamilyen részképességzavarral, vagy egyéb problémával jelentkező diákok felvételéről az igazgató dönt, egy többtagú felvételi bizottság javaslata alapján.

A tanulók az általános iskola 8. osztályában vagy utána jelentkezhetnek szakiskolánkba. A tanulói jogviszony felvétel vagy átvétel útján jöhet létre. Tanulói felvétel vagy átvétel igazgatói határozat és/vagy engedély alapján lehetséges. A szakiskolába jelentkezést az országos felvételi jelentkezési protokoll szerint, elektronikus és nyomtatott formában kell megtenni. Másik középfokú iskolából történő átvétel írásos kérelemre, igazgatói döntés alapján lehetséges, az osztálylétszám, a tanult tantárgyak, a szakmai alapozó tantárgyak, illetve azok eredményei alapján.

Az átvétel eljárásához a kiskorú tanuló szülőjének, gyámjának, illetve nagykorú tanulónak kell benyújtania egy kérvényt az intézmény vezetőjének, amelyben rögzíti a váltás tényét, valamint okait.

Tanuló átvétele azonos szakmacsoporton belül történhet, üres férőhely és egészségügyi alkalmassági igazolás esetén, az esetlegesen hiányzó gyakorlati órák pótlásával.

A felvételt a felvételi eljárás keretében, az átvételi kérvényt pedig 15 napon belül kell elbírálnia az igazgatónak. A sikeres felvételről, átvételről vagy elutasításról határozatot hoz, amit postán kap meg a tanuló és/vagy a szülő. 

Tanulásban akadályozottak tanterve szerint haladó tanulóink számára, a 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 11. § (2) alapján az előkészítő 9. évfolyam elvégzéséhez két tanévet biztosítunk, mely lehetőséget ad a felzárkózásra, az önálló(bb) életvitelhez és a munkavállalói magatartás kialakításához szükséges készségek, képességek fejlesztésére, a szakmatanulás megalapozására, a bemeneti kompetenciák kialakítására.

Szakiskolánkban, a kétéves, speciális kerettantervvel, illetve programkövetelménnyel rendelkező számítógépes adatrögzítő szakmai képzésbe való csatlakozásra van lehetőség, melynek feltétele az előkészítő második évében, előre meghatározott időpontban történő, eredményes bemeneti kompetenciamérés. A kompetenciamérés eredményei alapján, valamint a konduktív pedagógiai és gyógypedagógiai véleményeket figyelembevéve differenciált csoportbontásban tanulnak tovább diákjaink a 9-10. képző évfolyamokon.

Felvételi követelmények:  

Az előkészítő 9. E. évfolyamba történő felvétel, átvétel feltételei: 

  • 8 általános iskolai osztály elvégzése
  • a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat Mozgásvizsgáló, Gyógypedagógiai Tanácsadó, Korai Fejlesztő, Oktató és Gondozó Tagintézményének érvényes határozata 
  • felvételi beszélgetés

Az előkészítő második évében, előre meghatározott időpontban bemeneti kompetenciamérést végzünk, melynek eredménye alapján differenciált csoportbontásban történik a képző évfolyamokon való továbbhaladás.

A szakképzésbe történő felvétel, átvétel feltételei nem értelmi fogyatékos tanulók esetében:  

  • 8 általános iskolai osztály elvégzése (enyhe értelmi fogyatékos tanulók esetében a 9.E évfolyam elvégzése)
  • egészségügyi alkalmasság, melyet első fokon az iskolaorvos, szükség esetén, másodfokon az

Ifjúsági, Pálya és Szakmai Alkalmasságot Vizsgáló Szakrendelés hagy jóvá

  • a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat Mozgásvizsgáló, Gyógypedagógiai Tanácsadó, Korai Fejlesztő, Oktató és Gondozó Tagintézményének érvényes határozata
  • felvételi beszélgetés

A felvételi beszélgetés napján a jelentkezők próbanapon vesznek részt. Ennek tapasztalatai alapján – egységes szakmai szempontok mentén – értékeljük a tanulók együttnevelhetőségét, szociális és kognitív képességeit, valamint szakmai alkalmasságát. A felvétel rangsor alapján, a tanulmányi területenként meghatározott férőhelyek szerint történik.

Szakiskolánkba történő felvételnél, átvételnél tekintettel vagyunk az alábbi szempontokra.

Figyelembe vesszük:

  • Az együttnevelhetőséget erősítő vagy gyengítő személyiségvonásokat, magatartást (szabályok betartása, együttműködés, motiváltság)
  • A tanulók életkori sajátosságait, testi fejlettségét
  • Az osztályok összetételét; csoportalakításokat (mérlegeljük, hogy beilleszthető-e a tanuló a meglévő csoportjainkba, osztályainkba)
  • A személyes kötödést felnőttekhez, diáktársakhoz
  • Egyéb pedagógiai, nevelési szempontokat

Ha az év során változás történik a kiemelt területeken, akkor ez a döntés felülvizsgálatra kerül.

A szakiskola befejezéseként a szakképzés követelményei alapján vizsgára nem bocsátható tanuló tanúsítványt kap. A tanúsítvány munkavállalásra nem jogosít.

Szakiskolánk érettségi vizsgára nem készít fel.