Tizenegy általános ápoló, csecsemő- és gyermekápoló szakiskolai képzésen tanuló nyerte el a Semmelweis Egyetem Alapítvány által létrehozott Jó tanuló, jó ápoló ösztöndíjat. Az első alkalommal átadott elismeréssel az elhivatott, szakmailag magasan képzett utánpótlást szeretnék támogatni. A Semmelweis Szalonban megrendezett eseményen kiemelték, a Semmelweis Egyetem stratégia célja a szakdolgozók megtartása, a szakdolgozói utánpótlás biztosítása, a magas szintű szakdolgozói képzés fenntartása, valamint az ápolói hivatás segítése.

„A Jó tanuló, jó ápoló ösztöndíjat azért hoztuk létre, hogy ösztönözzük tanulmányaikban és szakmai munkájukban a Semmelweis Egyetem szakképző intézményeiben tanuló hallgatókat, és hogy elismerjük szorgalmukat” – mondta el köszöntőjében dr. Merkely Béla. A rektor kiemelte, az a 11 általános ápoló, csecsemő- és gyermekápoló képzésen résztvevő hallgató, akiknek most átnyújtják az elismerést, már bizonyította rátermettségét és igyekezetét. Az intézmény ezzel is szorgalmazza, hogy a kiemelkedő hallgatók a tanulmányaik után is maradjanak a Semmelweis Egyetem kötelékében. 
Négy egészségügyi szakképző intézmény fenntartói feladatait 2019 óta a Semmelweis Egyetem látja el, a rektor hozzátette, céljuk a kezdetektől az volt, hogy növeljék az egészségügyi szakdolgozók utánpótlását biztosító szakképző iskolák kapacitását, még tovább emeljék a képzések színvonalát, megteremtsék a hatékony gyakorlati oktatás feltételeit és kialakítsák az egészségügyi szakképzés és felsőoktatás összhangját, amelynek már láthatók az eredményei.

„Az elmúlt tanévben több mint 3 ezer tanulóval indultak el a képzések; a jövő tanévtől elindulhat az okleveles technikusképzésünk, a Semmelweis Országos Egészségügyi és Szociális Vizsgaközpont pedig elnyerte az akkreditációt.”

– hangsúlyozta.

Feketéné dr. Szabó Éva, stratégiai és fejlesztési rektorhelyettes elmondta, a Semmelweis Egyetem kiemelt stratégiai célja a szakdolgozók megtartása, a szakdolgozói utánpótlás biztosítása, a magas szintű szakdolgozói képzés fenntartása. Köszönetet mondott a Semmelweis Egyetem Alapítványnak az ösztöndíj megalapításáért, amellyel támogatja ezt a célt, továbbá azoknak a pedagógusoknak, oktatóknak, szórványkutatóknak, gyakorlatvezetőknek, ápolásvezetőknek, akik elhivatottan hozzájárulnak az utánpótlás neveléshez. A rektorhelyettes köszöntötte azokat a tanulókat, akik első alkalommal vehették át az ösztöndíjat.

„Nagyon reméljük, hogy hagyományt teremtettünk és a jövőben a szakdolgozói utánpótlás egy fontos mozaikja lehet ez az ösztöndíj lehetőség. Önök olyan hivatást választottak, melyhez sok tudás, kemény munka, de rengeteg siker is társul. Nem titkolt célunk, hogy önöket a Semmelweis Egyetemhez kössük. Vagy úgy, hogy az egyetem valamelyik karán folytatják tanulmányaikat, vagy a klinikáinkon tudunk elhelyezési lehetőséget biztosítani, vonzó egészségügyi karriert, jövőt nyújtva önöknek.”

– hangsúlyozta a rekorhelyettes.

Dr. Szabó Attila, a Klinikai Központ elnöke kiemelte, az ápolói szakma az egyik legfelelősségteljesebb hivatás, hiszen a munka eredményén emberi életek, egészséges életévek múlnak. Ebből adódóan nem mindegy, hogy a hallgatók a tudást milyen mélységben és színvonalon sajátítják el. A mostani esemény apropóján kijelenthető, hogy jó tanulónak, jó ápolónak lenni egyben annyit tesz, mint a jövő kiváló szakemberévé válni. A 253 éves Semmelweis Egyetem és annak Klinikai Központja mindig elismerte és ezentúl is elismeri a kiváló ápolókat: példa erre a szakdolgozói, a műtős, a koraszülött intenzív ellátásban dolgozók életpályamodellje, a családbarát egyetemi támogatások, a továbbtanulási lehetőségek és ezek támogatása – tette hozzá.

Sulejmani Angelina, a Semmelweis Ignác Többcélú Szakképző Intézmény végzős hallgatója társai nevében mondott köszönetet oktatóiknak, nevelőiknek, hogy egyengetik útjukat, segítik őket a kihívások során, és azt a szemléletet adták át, hogy az egész embert kell ápolni, nem csupán a betegséget. Mint elmondta, mindig szem előtt tartották Semmelweis Ignác örökségét: „Megtanított bennünket az alázatra, a kitartásra, és hogy folyamatosan kövessük az egészségüggyel kapcsolatos tudományok fejlődését. Semmelweises diáknak lenni emlékeztet bennünket arra, hogy soha ne adjuk fel a hitünket és az eszményeinket.”

Amikor egy beteg fekszik az osztályon, benne katéter és kanül, akkor valami olyannal segíthetik gyógyulását, amire más nem képes: az empátiájukkal, gyengédségükkel, gondoskodásukkal, érintésükkel és természetesen szakmai felkészültségükkel. Ez kimondhatatlanul sokat jelent a betegeknek – hangsúlyozta Kormos Ágnes. Az Ápolásvezetési és Szakdolgozói Oktatási Igazgatóság ápolási igazgatója hozzátette: örülnek a most klinikákra érkező fiatalok kíváncsiságának, tettre készségének, várják őket, hogy fiatalos lendületükkel segítsék munkájukat. Egyben kérte az idősebb ápoló kollégákat, hogy tudásuk és lelkesedésük legjavát adják át a fiatal pályakezdőknek, akikre folyamatos tanulás vár választott hivatásukban.

Nagy kihívás, egyben lehetőség is volt a szakképző intézmények számára a négy évvel ezelőtti integráció, amikortól mindannyiuk fenntartója, munkaadója, munka- és képzési helye a Semmelweis Egyetem lett – mondta el Mayer Andrea. A Szakképző Intézmények Igazgatóságának igazgatója kifejtette, az egyetem minőségi elvárásokat támaszt a szakiskolákkal szemben, ezzel együtt fejlesztette az infrastruktúrát, az épületek állagát.
Az egyik legfontosabb fejlesztés az a 200 millió forintot is meghaladó, egyedülálló informatikai beruházás, amely a többi között teljes körben biztosítja a mára általánossá és kötelezővé váló interaktív vizsgák lebonyolítását. Kiemelkedő továbbá a duális képzőhelyeken folytatott évközi és összefüggő nyári gyakorlatok duális környezetben való letölthetősége a szakképzési munkaszerződés keretében, amely lehetővé tette, hogy például a tavalyi év nyarán három híján ezer diákjuk töltse gyakorlatát valamelyik klinikán.

Ezután dr. Merkely Béla, Feketéné dr. Szabó Éva, valamint dr. Szabó Attila átadták a Semmelweis Egyetem Jó tanuló, jó ápoló ösztöndíjakat a kitüntetetteknek:

Csákány Fanni, Horváth Szilvia, Kovács Tamara, Ladmann Petra, Laja Katalin, Marton Korinna, Ónodi Brigitta Erzsébet, Pető Mercédesz, Samu Laura, Sulejmani Angelina, Walczak Renáta.

Az ünnepi esemény után az ösztöndíjas tanulók kötetlen kerekasztal-beszélgetésen osztották meg Feketéné dr. Szabó Éva rektorhelyettessel, valamint Mayer Andrea igazgatóval tapasztalataikat a képzésről, a szakmai gyakorlatokról, felelevenítették élményeiket és beszámoltak jövőbeni elhelyezkedési és tanulmányi terveikről is.

 

Tasnádi Róbert
Fotó: Barta Bálint – Semmelweis Egyetem

 

A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.