2012 elején új egységes képalkotó rendszert vezettek be az egyetemen.

A rendszer bevezetésének előzményei között említést kell tennünk arról, hogy a változás legfőbb mozgatórugója a korábban az egyetem hat klinikáján 5-7 éve működő, különböző gyártók által szállított, és azon belül is eltérő szoftver verziószámú szigetrendszerek kiváltása volt. Ezek eszközrendszerei mára már elavultak és a folyamatos bővítések ellenére sem voltak képesek az időközben jelentkező többlet igények kiszolgálására. A helyi rendszerek üzemeltetési költségeinek emelkedése és egyre romló üzembiztonsága egyrészt a jelenleginél lényegesen hatékonyabb eszközrendszer használatát követelte meg, másfelől pedig az eltelt idő, valamint a technológiai, üzemeltetési és orvos-szakmai elvárások növekedésével párhuzamosan számos megoldásra váró új igény is felmerült, melyeknek a régi rendszerek nem voltak képesek eleget tenni.

Mindezen tényezők ismeretében 2011-ben a SE Stratégiai, és Működésfejlesztési Főigazgatóság az érintett klinikák és az Informatikai Igazgatóság közreműködésével, nyílt közbeszerzési eljárás keretében fogalmazta meg az új rendszerrel kapcsolatos követelményeket, és igen szigorú elvárásait. Ezek alapján a szállító 5 éves futamidőre vonatkozóan bérleti konstrukcióban biztosítja a működéshez szükséges hardver- és szoftvereszközöket, a teljes futamidőre szóló alkatrész átalánydíjas garancia kiterjesztéssel és szoftverfrissítésekkel. Az üzemeltetés biztonsága és hatékonysága érdekében biztosítani kell a szerverek 2 telephelyes (pesti és budai oldalon) működését, 99 százalékos rendelkezésre állással. Mindezeken túl a szállító a 24 órás üzemidő alatti support tevékenység mellett a rendszer alapműködését veszélyeztető hibákat is köteles 6 órán belül elhárítani. A tender része egy olyan mágnesszalagos mentő és archiváló rendszer is, mely a jogszabályok által előírt ideig biztosítja a keletkezett adatok biztonságos tárolását, valamint a szükség szerinti lekérdezések esetén azok megjelenítését is. Az egyetem elvárásai között szerepelt az is, hogy minden további klinika beléptetésére költségmentesen kerüljön sor és legyen lehetőség a képalkotói kapacitások növekedése esetén a rendszer bővítésére is. Végül pedig a sikeres pályázónak azt a feltételt is szem előtt kellett tartania, hogy az új PACS a Medsol rendszerrel integráltan működjön és valamennyi (e-Medsol-t használó) orvos számára tegye lehetővé a beteg bármely klinikán keletkezett képi dokumentációjának megtekintését.

Valamennyi fent részletezett követelményt kielégítő ajánlat az ISH Informatikai Kft-től és a SilverWood Kft-től érkezett, így velük, mint a közbeszerzési eljárás nyerteseivel került sor a szállítói szerződés megkötésére 2011 októberében. Az új központi képalkotó rendszer tartalmi elemei közé tartozik az AGFA IMPAX képfeldolgozó rendszer legújabb, 6.5.2 számú verziója,valamint a SUN és VmWare virtualizált környezetben működő IBM blade szerverek, korszerű diszk alrendszerek, az automatikus mágnesszalagos mentő és archív rendszer és az Oracle adatbázis kezelő rendszer. A szükséges digitális modalitások és leletező munkaállomások beszerzése, fenntartása továbbá fejlesztése a klinikák feladata. A bevezetés sikere és zökkenőmentessége érdekében a szállítók, a központi informatika, az orvos szakmai képviselők és a helyi informatikusok együttműködésével projekt szervezetet is létrehoztunk.

A projekt első részében, 2011. év végéig került sor a hardver-és szoftverelemek leszállítására és azok installációjára, majd ezt követték az új AGFA IMPAX rendszer és a szükséges adatbázisok telepítési munkálatai. Eközben, és ezzel párhuzamosan zajlottak a klinikai modalitások és leletező munkaállomások felmérései, az átállításukkal kapcsolatos előkészítés munkálatai. A folyamat soron következő lépéseként 2012 év elejétől megkezdődtek a helyi klinikai rendszerek átállításával kapcsolatos munkálatok, a régi adatbázisok és archívumok migrálási teendői, valamint az új rendszer oktatása. A klinikák átállítása a megadott ütemtervek szerint április végéig megtörtént, az archívum migrálási folyamatok –az adatállományok igen jelentős méreteire tekintettel (közel 700 ezer vizsgálat és hozzátartozó 80 millió képi dokumentum) – jelenleg is zajlanak.

Végezetül most is le kell szögeznünk azt, hogy az új központi, egységes képalkotó rendszer bevezetése komoly mérföldkő az egyetem életében, amely a következő 5 évre lényegesen nagyobb szolgáltatási színvonalon és üzembiztonsággal, továbbá a bérleti díjban foglalt jelentős többletszolgáltatásokkal, a régi rendszerek jelenlegi költségszintjén biztosítja a még továbbiakban belépő klinikák kiszolgálását is. Már több klinika jelezte, hogy tervezi az új rendszer bevezetését (II. sz. Belgyógyászati Klinika, Szemészeti Klinika, Ortopéd Klinika, Bőr- Nemikórtani és Bőronkológiai Klinika, I. sz. Szülészeti és Nőgyógyászati Klinika). Itt kell külön megemlítenünk az eddigi munkálatokban érintett klinikák bevezetés során kifejezett támogató hozzáállását és segítőkészségét, megköszönve egyúttal türelmüket is.

Az új rendszer bevezetése és annak minél szélesebb körű használata minden bizonnyal jelentős mértékben hozzájárul a Semmelweis Egyetemen folyó betegellátó tevékenység még magasabb szintű kiszolgálásához, elősegítve ezzel az orvosok és klinikák együttműködését a gyógyítási folyamat minőségének javítása érdekében.

A rendszer üzemeltetési feladatait az eddigi gyakorlatnak megfelelően a jövőben is a SE Informatikai Igazgatóság látja el.