ÖSSZEFOGLALÓ TÁJÉKOZTATÓ

az Egyetem szervezeti egységei vezetőinek és a gazdasági ügyekért felelős vezetőinek a 2025. január 1. napjától érvényes csoportos adóalanyisággal kapcsolatos pénzügyi feladatokról

 

2025. január 1. napjától a Semmelweis Egyetem és 4 kapcsolt vállalkozása az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 8.§, 8/A.§ és a 8/B.§ -ok alapján az áfa vonatkozásában csoportos adóalanyiságot hozott létre.

A csoporton belül az egyes adóalanyok önálló áfa alanyisága megszűnik, melynek eredményeképpen a csoport tagjai között áfa szempontból nem beszélhetünk termékértékesítésekről, szolgáltatásnyújtásokról, hiszen ezek nem minősülnek gazdasági tevékenységnek a csoport megalakulásától kezdve. A csoporton belüli értékesítésekhez, szolgáltatásokhoz se fizetendő, se levonható áfa nem társulhat. 

ÁFA csoport létrejöttének napja 2025. január 1., mely naptól a csoporttagok adószáma az alábbiak szerint módosul.

A csoport képviselője: Semmelweis Egyetem

Csoport azonosító száma: 17784234-5-44

Csoport közösségi adószáma: HU17784234

 

A csoport tagjai:

 

Cégnév

Székhely

Adószám

Semmelweis Egyetem

1085 Budapest, Üllői út 26.

19308674-4-44

 

Semmelweis Egészségügyi Kft

1085 Budapest, Üllői út 26.

13916974-4-42

Semmelweis Medical Studies Nonprofit Kft

1085 Budapest, Üllői út 26.

25814965-4-42

Semmelweis Egyetem B52 Kft

1085 Budapest, Baross utca 52. VI. em.

25317619-4-42

Semmelweis BC22 Kft.

1085 Budapest, Baross utca 22.

32015089-4-42

 

Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a csoport tagjainak adószámában a 9. szám 4-re módosul, egyebekben változatlan marad.

A partnerek kiértesítése a fentiekről központilag történik.

A csoportos adóalanyisággal kapcsolatos leglényegesebb feladatokat, határidőket az alábbiakban foglalom össze és egyben nyomatékosan felhívom minden érintett munkatárs figyelmét azok maradéktalan betartására. A tájékoztató mellékletét képezi a számlák kiállításával és befogadásával kapcsolatos összefoglaló táblázat, melyben foglaltakat kérem figyelembe venni.

  1. Csoporton kívüli ügyletek számlázása

A csoporttag a harmadik személyekkel (ideértve az Egyetemhez tartozó, de a csoporton kívül maradó Semmelweis Kiadó és Média Kft-vel és a Semmelweis Technológiai Transzfer Központ Zrt-vel) kapcsolatos, adózással összefüggő egyéb jogviszonyaiban az adózással kapcsolatos iratokon (így különösen a bejövő és kimenő számlákon) köteles feltüntetni a csoportazonosító számot (Európai Közösségen belüli ügylet esetén a közösségi adószámot) és az egyedi adóazonosító számot, továbbá az Áfa. törvény 169. §-ában előírt, a számla kötelező adattartalmát képező adatokat, ha adófizetésre kötelezett, akkor az adó alapját, az alkalmazott adómértéket, az áthárított (fizetendő) adót.

  1. Csoporttagok egymás között teljesített ügyleteinek számlázása

A Semmelweis Egyetem (mint csoportképviselő) valamint a csoporttagok az egymás közötti termékértékesítések és szolgáltatásnyújtások bizonylatolásának SZÁMLA kiállítással tesz eleget.

A köztes ügyletekről kiállított számla nem tartalmazhat fizetendő áfát (más oldalról előzetesen felszámított áfát), így azokon a „Csoportos adóalanyiság miatt Áfa törvény hatályán kívüli ügylet (2007. évi CXXVII. Áfa tv. 8.§)” kifejezés, valamint az alkalmazott adó mértékénél ÁTK adókód kerül feltüntetésre.

Kiemelten figyelni kell, hogy a csoporttagok közötti 2024. december 31-ig teljesült ügyleteket a teljesítés időpontját követően haladéktalanul ki kell számlázni. A számlázás teljesítéséről a Pénzügyi Igazgatóságot 2025. január 10. napjáig értesíteni. 2025. évi (Áfa tv. szerinti) teljesítési időpontú számla a csoporttagok részére nem állítható ki addig, amíg 2024. évi teljesítésű számlák kiszámlázása teljeskörűen meg nem történik. Erről a Pénzügyi Igazgatóság tájékoztatást ad.

  1. Szállítói számlák befogadása
  • A csoporttagok esetében 2025. évet érintő teljesítések esetében a szállítói megrendeléseknél adókód (1Z) cserét szükséges végrehajtani.
  • A belföldi adóalany által bármely csoporttag részére 2025. január 1. után kiállított számla kizárólag akkor fogadható el, ha azon a csoportos adószám szerepel.
    Ettől eltérően kiállított számlát vissza kell küldeni a partner részére tájékoztató levél csatolása mellett. A számla visszaküldése kizárólag a Pénzügyi Igazgatóság hatásköre. A nem csoportos adószámmal rendelkező papír alapú számlát be kell küldeni a Pénzügyi Igazgatóságra, míg az elektronikus úton érkezett számlát a penzugy.szallito@semmelweis.hu e-mail címre kérek megküldeni.
    A partnerek részére adott tájékoztatás értelmében a partnerek számára ezen felül az adott csoporttag egyedi adószámának feltüntetését is megköveteljük, ennek hiánya ugyanakkor nem fogja maga után vonni a számla visszaküldését.
  • Átmeneti jelleggel a külföldi adóalany által csoportazonosító nélkül kiállított számla befogadható abban az esetben, ha nem alapoz meg áfa visszaigénylést. Abban az esetben viszont, ha az áfa az adott termékbeszerzés, szolgáltatásnyújtás esetén visszaigényelhető (pl. kutatás, patika) kizárólag a csoportos adószámmal fogadható be számla.

Kiemelten fontos, hogy az Áfa tv. szerint 2024. december 31-ét megelőző teljesítésű számlák feldolgozása és Pénzügyi Igazgatóságra való beküldése 2025. január 13. napjáig megtörténjen.

  1. Kézi számlák, nyugták kiállítása

A Számviteli Politika keretében elkészített Pénzkezelési Szabályzatban foglaltak szerint lehetőség van 2025. január 1. napját követően is kézi számla kiállítására. A kézi számlán és a nyugtán a csoportos adószámot kell feltüntetni és a Pénzügyi Igazgatóságra megküldeni NAV online rendszerben való rögzítés céljából:

  1. Ha a számla alanyi adómentes vagy áfatartalma 500 ezer forint alatti, akkor legkésőbb a kiállítást követő 3 napon belül.
  2. Ha a számla áfatartalma eléri az 500 000 Ft-ot, akkor legkésőbb a kézi számla kibocsátásának napján.

 

Számla- és nyugtatömb minden esetben a Pénzügyi Igazgatóság Főpénztárától igényelhető, eleget téve a szigorú számadású nyomtatványok nyilvántartásba vételi kötelezettségének.

  1. POS terminálok, pénztárgépek, parkolóautomaták átállítása
  • 2025. január 1-én követően a pénztárgépek, parkolóautomaták kizárólag a csoportos adószámmal használhatók. Azok esetében a csoportos adószám átállítása a használó szervezeti egység feladata.
  • A csoportos adószám beállítása nélkül a pénztárgépek és parkolóautomaták 2025. január 1. napjától nem használhatók.
  • A Pénzügyi Igazgatóság gondoskodik a jelenleg NAV részére bejelentett pénztágépek és egyéb automaták NAV felé történő bejelentéséről. Ha ezekben változás állt be, kérem jelezni szíveskedjenek.
  • A pénztárgépek és egyéb automaták átállításról legkésőbb 2025. január 3. napjáig a Pénzügyi Igazgatóság részére tájékoztatást kell küldeni.
  • A POS terminálok átállítását a Pénzügyi Igazgatóság kezdeményezte az OTP Bank Nyrt-nél, azzal kapcsolatban a szervezeti egységeknek teendője nincs.

Amennyiben a fentiekkel kapcsolatban kérdés merül fel, kérem, forduljanak a Pénzügyi Igazgatósághoz.

Összefoglaló tájékoztatás csoportos adószám 20250101

Melléklet:

Számlázás esetei

Budapest, 2024. december 19.

 

Reif Lászlóné

Pénzügyi igazgató