Az Oktatás- és Kutatás-módszertani Szakmai Nap előadásain az újdonságok mellett nemzetközi tapasztalatokat is megosztottak az érdeklődőkkel a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Karán. Kiderült többek között, miért nem hatékonyak már a hagyományos oktatási módszerek és miért volna szükség teljes körű reformra.

A Szakmai Nap szervezői szerint a technikai vívmányoknak, az információs társadalomnak köszönhetően markáns oktatásmódszertani szemléletváltás zajlik a fejlett országokban, így Magyarországon is elindult egy ezzel kapcsolatos folyamat. A hagyományos pedagógiai módszerek sok esetben már nem válnak be, így a rendezvény célja az volt, hogy bemutassa a szemléletváltással együtt járó új innovatív és kreatív oktatási módszereket, leszűkítve az egészségügyi felsőoktatásban alkalmazhatóakra.

RS10778__ZZS0240-scrKözös gondolkodásra hívta köszöntőjében a megjelent hallgatókat és oktatókat dr. Feith Helga Judit tanszékvezető az ETK Társadalomtudományi Tanszékének nevében. A rendezvény szervezője úgy fogalmazott: az előadásokkal azt szeretnék felvázolni, hogy a hagyományos akadémiai oktatással szemben miként lehetne eredményesebben és jobban oktatni egy teljesen új generációt.

Dr. Vingender István oktatási dékánhelyettes várakozáson felülinek értékelte a résztvevők számát, ami szerinte arra is bizonyíték, hogy a témát sokan tartják fontosnak. Hozzátette: bár a Társadalomtudományi Tanszék szervezte, a rendezvény létrehozásában számos egyetemi szervezeti egység munkatársai részt vettek. „Az oktatási módszerekről régóta gondolkodunk, hiszen a screenager, vagyis a képernyőn felnövő generáció újfajta megközelítést és technológiát igényel” – tájékoztatott dr. Vingender István.

RS10781__ZZS0266-scrAz első szekció elnökeként előadásában, mielőtt új pedagógiai módszerek alkalmazhatóságáról beszélt, elemezte a kar hallgatóinak összetételét annak alapján, hogy milyen társadalmi, kulturális háttérrel rendelkeznek. Állítása szerint bármiféle módszer bevezetése feltételezi ennek ismeretét. Szólt a hallgatók tudástőkéjének szociokulturális hátteréről, szociolingvisztikai sajátosságokról, valamint a kar képzési terveiről.

A rendezvényen hallgatók és oktatók közötti párbeszédre is lehetőség nyílt egy workshop keretében, aminek témája a „critical movie” készítés volt. A társadalmi normák az egészségügyben című tantárgy hallgatói vállalkozhattak arra, hogy etikai és jogi szempontból górcső alá vegyenek egy-egy az élet kezdetéhez vagy végéhez kapcsolódó kérdést, így a két, 10-10 perces film az abortusz és az eutanázia kérdéskörét vizsgálta. A filmek levetítését követően élénk vita bontakozott ki a jelenlévők között arról, miként alkalmazható az oktatásban ez a sajátos innovatív módszer.

RS10784__ZZS0283-scr

A Szakmai Napon számos innovatív oktatási technika hangzott el ezen kívül is, szó volt többek között a hivatásszemélyiséget fejlesztő módszerekről, a mögöttük álló elméletekről és az oktatói tapasztalatokról, de a résztvevők betekintést nyerhettek a szimulációs oktatásba, valamint a fejlesztés további lehetséges területeibe is.

A szervezők célja, hogy hagyományt teremtve a jövőben minden évben más-más témában megrendezzék az Oktatás- és Kutatás-módszertani Szakmai Napot az ETK-n.

Mozer Mária

Fotók: Szigetváry Zsolt

 

A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.