A program menete
A mentorok képzése a programba való belépéskor
A képzéseket a program szervezői valamint a Magatartástudományi Intézet szakemberei vezetik és különböző témákra fókuszálnak. Ezek során a mentorok:
- Megismerik a program elvárásait, elsajátítják a kortárssegítés, a non-direktív tanácsadás alapjait valamint átbeszélésre kerülnek az esetleges aggodalmaik és saját kompetencia határaik, illetve felkészülnek a mentoráltjukkal zajló első találkozásra.
- Képzést kapnak az egyetemi adminisztratív működés és szabályzatok alapjairól, a tájékozódás legfontosabb forrásairól.
- A tanulásmódszertan alapjaiba nyernek betekintést, megismernek különböző stratégiákat azok elméleti hátterével együtt.
- Felkészítést kapnak arra, hogy felismerjék, ha az általuk mentorált hallgatónak pszichológiai segítségre van szüksége, és hogy tudják, hova és hogyan irányíthatják segítségért a hallgatót.
Tapasztalt mentoraiknak a tanév eleji képzés során az addig megszerzett készségeik elmélyítésére, és a tapasztalataik önismereti célú hasznosítására biztosítunk lehetőséget.
Részben, mivel az egyetem komoly stresszt jelent a hallgatók jelentős részének, részben pedig mert ilyen nagyszámú mentorált esetén nagy a valószínűsége, hogy felmerül valamilyen egyéb magánéleti válság, vagy tipikusan az egyetemista korosztályban induló súlyos mentális zavar, fontos, hogy a mentorok ezeket a készségeket elsajátítsák. Ez nem azt jelenti, hogy tudniuk kell diagnosztizálni a mentális zavarokat, hanem azt, hogy képesek legyenek felismerni azt a néhány alarmírozó jelet, amely egyértelműen arra utal, ha a mentoráláson felül további, szakmai segítségre van szüksége. Ezt a segítséget a Diáktanácsadó, a Magatartástudományi Intézet Szakrendelője és a Pszichiátria és Pszichoterápiás Klinika alkotja. Ez a három intézmény végzi háromlépcsős ellátás formájában a pszichológiai problémákkal küzdő hallgatók segítését.
A gólya-mentor párok kialakítása
A képzés elvégzését követően kialakításra kerülnek a gólya-mentor párok, mely során mindkét fél igényeit igyekszünk a lehetőségekhez mérten maximálisan figyelembe venni. Mentoraink közül sokan instruktorok az IÖCS-ben, vagy éppen demonstrátorok. Legtöbb kérés arra vonatkozik, hogy a már megismert csoportból kaphassanak gólyát, így már egy meglévő kapcsolatot lehet tovább építeni.
Nyitó alkalom
Ezen a szeptemberi alkalmon a mentorok, a gólyák és a szervezői csapat együttes részvételével hivatalosan is megnyitjuk az évet. Lefektetjük a közös munka kereteit és megalakulnak a csoportok, amelyekben 20-25 gólya-mentor pár és egy csoportvezető működik együtt.
A gólya-mentor párok munkájának követése
Szeptember végén egy kapcsolatfelvételi visszajelző kitöltését kérjük a mentoroktól. Az év során pedig további 4 alkalommal mentornapló formájában, valamint a szupervíziók során kérünk visszajelzést a gólya-mentor párok együttműködéséről. A csoportos szupervíziós alkalmak ezen felül lehetőséget biztosítanak a mentorok számára a nehezebb helyzetek átbeszélésére, megoldási lehetőségek felvázolására, tapasztalataik összegzésére, mentortársaik tapasztalatainak megismerésére és a reflexióra is.
A mentorok továbbképzése
A második félév elején különböző, mind a mentorálásban, mind az orvosi munkában és a magánéletben hasznos “soft skillek” fejlesztésére biztosítunk lehetőséget a mentorok számára (pl. stresszkezelés, asszertivitás).
Közösségépítés
A tanév során többféle közösségépítő programot is szervezünk a résztvevők közreműködésével (pl. kirándulások és társasjátékozás), melyek segítségével szeretnénk áthidalni az évfolyamok és a karok közötti távolságot.
A program zárása
Az év végi záró szupervíziós alkalom (IV.) során külön hangsúlyt fektetünk arra, hogy a mentori tapasztalatok orvosi kompetenciákká történő átültetését elősegítsük. Ezen felül pedig segítjük a mentorok felkészülését a Mentorprogramhoz kapcsolódó gólya-mentor kapcsolat lezárására. A mentorok munkáját félévenként 2 szabadon választható kredittel tudjuk jutalmazni.
A program erőssége a folyamatos mentor képzés és a szupervízió együttes biztosítása, ami miatt a Semmelweis Mentorprogram egyedülálló a más egyetemeken nyújtott mentorprogramokhoz képest. A program másodlagos erőssége, hogy tudományos igényű módszerekkel monitorozzuk mind kvalitatív (szupervízió, fókuszcsoportos módszertan), mind kvantitatív módon (validált kérdőívek segítségével).