Több mint 700 elsőéves hallgató ismerkedett az egyetemmel, hagyományaival, oktatóival, az egyetemi szervezetekkel, egymással és az egészségügyi szemlélettel a Semmelweis Egyetem tatai gólyatáborában augusztus 20-24. között. A közösségépítő meglepetésprogramok mellett a fórumnapon közvetlenül az egyetem vezetőitől kaphattak tájékoztatást az egyetemi élet sajátosságairól, az idei tanév újdonságairól az ország legnépesebb és leghosszabb gólyatáborának résztvevői.

„Megnyugtatom Önöket, a hír igaz: Önök a világ legjobb egyetemeinek egy százalékába tartozó Semmelweis Egyetem hallgatói, és mostantól egyúttal a Semmelweis Család tagjai is” – köszöntötte a gólyákat dr. Merkely Béla rektor a tatai gólyatábor fórumnapján. Úgy fogalmazott, hogy összesen mintegy 16 ezer hallgatójával a Semmelweis Egyetem egyértelműen Európa legnagyobb orvos- és egészségtudományi képzőhelye, és egyben Közép-Kelet Európa egyik legjobb egyeteme, amely folyamatosan törekszik arra, hogy kiváló oktatókkal a világ élvonalába tartozó oktatást nyújtson. A Semmelweis Családba a világ 119 országából érkeznek hallgatók, a gólyatábor pedig jó lehetőség arra, hogy az itt jelenlévő nemzetközi hallgatókkal is kapcsolatot építhessenek. Ez a multikulturális környezet a Semmelweis egyik legnagyobb értéke – hangsúlyozta a rektor.

Elmondta azt is, hogy az idei évben jelentősen nőtt a jelentkezők és a felvettek száma az Általános Orvostudományi Karon (ÁOK), a Fogorvostudományi Karon (FOK) és a Pető András Karon (PAK), illetve az angol és a német nyelvi programra is többen jelentkeztek: több mint 2200 magyar, és mintegy 1300 idegen nyelvű képzésre felvett hallgatóval számol az intézmény.

A jelentkezők számának növekedésével élesedik a verseny is, ezért az az eredmény, amit máris elértek, hogy felvették Önöket, tényleg kimagasló. A szóbeli felvételin egyértelműen kiderült, hogy a legjobbak, fantasztikusan tehetséges, szorgalmas és akár a sportban, a kultúrában, vagy karitatív tevékenységekben kiemelkedő fiatalok állnak a Semmelweis Egyetem kapujában. Kitartásukra és lelkesedésükre szükség lesz, mert nem könnyű feladat nálunk tanulni, lesznek akadályok

– fogalmazott a rektor. 

Az ÁOK-n, a FOK-on és a Gyógyszerésztudományi Karon is elindul ősszel a kurrikulumreform 2.0, ami sokkalta gyakorlatorientáltabb oktatást jelent, az orvoskaron például a tanulmányaik felét közvetlenül a betegellátásban töltik majd – hívta fel a gólyák figyelmét dr. Merkely Béla. A fórumnappal kapcsolatban elmondta, hogy az egyetem vezetői és oktatói is állnak a hallgatók rendelkezésére, nyitottak a kérdéseikre, mivel, ahogy fogalmazott: „legfőbb célunk, hogy a legkiválóbb szakemberek váljanak Önökből”. Hozzátette: minden hallgatót és hozzátartozóikat is várják augusztus utolsó napján a 254. akadémiai év megnyitójára és az ünnepélyes fogadalomtételre az MVM Dome-ba. Ezt követően a rektor egyetemi ajándéktárgyakat adott át a hallgatóknak, hogy emlékeztesse őket egyetemi pályafutásuk kezdeteire.

A Semmelweis Egyetem több mint egy oktatási intézmény, mert nemcsak a tudás megszerzésére ad lehetőséget, hanem egy összetartó, egymást segítő közösség is – hangsúlyozta köszöntőjében Gecsey Csenge, a Hallgató Önkormányzat (HÖK) elnöke. Köszönetet mondott a tábor szervezőinek és az Instruktor Öntevékeny Csoport tagjainak, hogy emlékezetessé teszik az elsőévesek első lépéseit a választott hivatásuk felé vezető úton. Hozzátette: a HÖK végigkíséri majd őket egyetemi pályafutásuk alatt, igény esetén támogatást és segítséget nyújtva, bármilyen kihívással is találkoznak. Hári Nikolett és Fejes István, a HÖK táborszervezői azt emelték ki, hogy a gólyatáborban kötött ismeretségek, barátságok nemcsak az egyetemi évek, de akár egész pályafutásuk alatt is elkísérhetik a résztvevőket, egyúttal felhívták a figyelmüket arra is, hogy az egyetemi közösség ereje a sokszínűségben és az összetartozásban rejlik.

Pálinkó Botond János orvostanhallgatót részben az egyetem történelmi gyökerei, a fővárosi élet pezsgése, részben pedig az ismerősei oktatás minőségéről adott visszajelzései győzték meg arról, hogy a Semmelweisre adja be a jelentkezését. A többgenerációs orvoscsaládból érkező nyíregyházi fiatal számára katolikus neveltetése miatt is fontos a felelősségvállalás másokért, illetve az, hogy segíthessen azokon, akik nem tudnak magukon, végül ezért is döntött az orvosi hivatás mellett.

Hosszabb távon elsősorban az ideggyógyászat vagy a szívsebészet érdekli. A gólyatáborban az instruktorok és mentorok segítőkészségét, a napközbeni kötöttebb, illetve az esti szabadidős programok bőségét értékelte.

Demeter Orsolya, az Instruktor Öntevékeny Csoport elnöke köszöntőjében azt emelte ki, hogy a hallgatók életének meghatározó fejezete kezdődik majd a szeptemberi iskolakezdéssel, amely rengeteg új lehetőséget, kihívást, ismeretséget és barátságot tartogat addig, míg a hivatásukat gyakorolni kezdhetik. Azt tanácsolta a gólyáknak, hogy élvezzék az utazást.

A közösségépítés és ismerkedés egyébként már augusztus 20-án, az utazás előtti gyülekezőn elkezdődött a fővárosban, a Bikás parkban. A gólyákat 23 csapatba sorolták, ebből egy a nemzetközi hallgatóké volt. Utóbbiak számára egyébként – a korábbi évek visszajelzései alapján – idén már több, a magyar hallgatókkal közös programot is szerveztek. A programok alapvetően az egyetemi élet és a szaktársak, majd az egyes karokra járó hallgatók közti játékos ismerkedésre fókuszáltak, esténként pedig több előadó (DJ-k és koncertek) is szórakoztatta a diákokat.

Az IÖCS részéről mintegy 400 instruktor, míg a HÖK-től 40-50 fő segítette a programok szervezését és lebonyolítását a tábor 5 napja alatt. Sisa Orsolya, az IÖCS táborszervezője honlapunknak elmondta, hogy számára annak idején olyan meghatározó élmény volt a gólyatábor, hogy ez inspirálta az instruktorrá válásra.

A gólyatáborba Brazíliából érkező Marine Lemos Ribeiro 12 éves kora körül jött rá, hogy orvos szeretne lenni, mivel érdekelte a biológia és a kémia, ezen belül szeretett az emberi testről és annak működéséről tanulni. Miután a családja gyakran utazott Európába, lenyűgözték a kontinensen belüli szoros összeköttetések és élhető távolságok, ezért arra jutott, hogy európai egyetemre nyújtja be a jelentkezését.

A Semmelweis mellett a rangsorokban elért helyezései és az infrastruktúrája miatt döntött, valamint azért, mert „sok nemzetközi hallgatója van, én pedig úgy érzem, szívesebben látnak egy olyan helyen, amely sok embert fogad külföldről”. A gólyatáborban számos magyar és nemzetközi hallgatóval beszélgetett, és úgy érzi, már most sikerült olyanokkal is találkoznia, akikben nagyszerű barátokra lelt.

Kiss Melinda Katalin, Szabados-Dőtsch Judit
Fotó: Semmelweis Egyetem – Zellei Boglárka, Barta Bálint

A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.