A Semmelweis Egyetem hat hallgatója vehetett részt robotsebészeti képzésen augusztus 19. és 28. között, ahol speciális tudást és tapasztalatokat szerezhettek. A nyári iskolát az egyetem németországi képzőközpontjában, az Asklepios Campus Hamburgban (ACH) szervezték. Az intenzív alapoktatáson az egyetem magyar, angol, illetve német nyelvű képzésén tanulók közül 2-2 fő vehetett részt.
Dr. Alpár Alán, 2022. augusztus 24.

A szimulációs alapképzést nyújtó nyári iskolára több mint húszan jelentkeztek – ismertette dr. Alpár Alán. A nemzetközi képzésekért felelős rektorhelyettes a kiválasztási folyamatról elmondta, hogy a jelentkezők önéletrajza alapján nevezték meg azt a hat orvostanhallgatót, aki elutazhatott az ACH elméleti és gyakorlati oktatására Hamburgba. Az elbírálás során az objektív pontozásos rendszerben a hallgatók tudományos, demonstrátori, valamint klinikai tevékenysége bírt kiemelt jelentőséggel. A jelentkezők többsége ötöd-, illetve hatodéves hallgató volt – tette hozzá a rektorhelyettes.

A Semmelweis Egyetem Európa egyik legjelentősebb angol és német nyelvű képzési intézménye, első kihelyezett képzése Hamburgban indult 2008-ban. Németországban az elmúlt tanévben több mint 50 végzős hallgató vehette át Semmelweis-diplomáját. Az ACH mint az egyetem kampuszon kívüli képzőhelye, az Általános Orvostudományi Kar része. A két intézmény közötti együttműködés harmonikus – ennek egyik példája ez a nyár végén megvalósult, angol nyelvű, gyakorlatorientált robotsebészeti alapoktatás.

Az ACH által kezdeményezett képzés sikere abban is rejlett, hogy a világszinten legmodernebbnek számító Da Vinci eszközhöz való hozzáférés a hallgatók számára rendkívüli lehetőség volt – hangsúlyozta dr. Alpár Alán.

Dr. Szijártó Attila, 2022. augusztus 15.

„A hallgatóknak egy konkrét feladatsort kellett elsajátítaniuk, amelyben a robotsebészeti alaplépések, technikák elemeit gyakorolták egyesével, a kamera kezelésétől kezdve egészen a három-négy robotkar működtetéséig. Nagyon fontos, hogy a hallgatók felmérhették a tudásukat, a minimál invazív sebészeti technikával kapcsolatos érdeklődésüket: azt, hogy a jövőben szeretnének-e ezzel foglalkozni, vagy sem. Ez rendkívül lényeges szelekciós pont, hiszen kívülről nézve egyszerűnek tűnik, ám értelemszerűen használat közben derül ki, hogy megvan-e valakiben a képesség, hogy a tanult mozgáselemeket valóban jól fel is tudja építeni és használni. A hallgatóknak látniuk kell azt is, a meglévő képességeik fejleszthetők-e, alkalmasak-e könnyen elsajátítani a technikát” – mondta dr. Szijártó Attila, a Sebészeti, Transzplantációs és Gasztroenteorológiai Klinika igazgatója. Hangsúlyozta: a mostani tíz nap egy különleges alkalom volt, hiszen Hamburgban már létezik egyetemi, graduális képzés, amely fakultatívan választható a robotsebészet, de egyelőre a robotsebészeti oktatás gyakorlati szinten nem integrált része a graduális képzésnek. A budapesti képzésben a hallgatók elméleti ismereteket kapnak róla, a negyedéveseknek bemutatják a robotokat, de gyakorlatban nem tudják kipróbálni őket. Most azonban Hamburgban ezt is megtehették a programban részt vevő hallgatók.

Johanna Gorkisch a Neptun rendszeren keresztül értesült a lehetőségről idén júliusban, a jelentkezés benyújtására számos dolog motiválta. A DaVinci robottal onkológia blokkon találkozott először, az eszköz már akkor lenyűgözte. Az egyetem német nyelvű képzésének ötödéves hallgatója a külföldi út előtt bízott abban, hogy betekintést nyerhet különböző robotasszisztált műtétekbe, és hogy sok időt tölthet a DaVinci robottal való gyakorlással. Mint elmondta, mindkét várakozása teljes mértékben megvalósult. A képzésen részt vevők több szakterülethez kapcsolódóan is láthattak műtétet a DaVinci roboton. „Az adott tevékenységre vonatkozó oktatás után asszisztálhattunk is, például a robotegység páciensre helyezésében, valamint a különböző műszerek csatlakoztatásában és cseréjében. Ezen kívül a második DaVinci robotkonzollal 3D-ben is nyomon követhettük a műtétet. Az orvosok sokat magyaráztak nekünk, és bármikor tehettünk fel kérdéseket” – hangsúlyozta az Általános Orvostudományi Kar hallgatója. Az erősen gyakorlatfókuszú képzést elméleti oktatás alapozta meg. „Érdekes volt megismerni a DaVinci robot jelenlegi gyakorlati korlátait is, amelyekről a hét elején az előadásokon beszéltünk” – tette hozzá.

Galéria

8kép

Johanna Gorkisch beszámolója

A rövid bemutatkozás után a program a robotsebészet bemutatásával kezdődött. Az egyes osztályok főorvosai és vezető orvosai elmagyarázták azokat a klinikai kórképeket, amelyeknél a robotasszisztált műtétek különösen előnyösek. A DaVinci szimulátor alapvető kezelőszerveit a barmbeki Asklepios Klinikán oktatták nekünk.
Az első napon kis csapatokra osztottak minket az Asklepios Barmbek és Altona klinikákba. Napközben különböző műtéteken (például nyelőcső-, prosztata- és méheltávolítás) vettünk részt, és asszisztálhattunk is. A DaVinci-műtőben általában 16 órára minden művelet befejeződött, ekkor kezdődött számunkra a nap második része, vagyis a gyakorlati oktatás a DaVinci eszközön. Kaptunk egy gyakorlattervet, amely 8, egyenként 10 körből álló feladatot tartalmazott. Ezeket a szimulációs tréneren kellett végrehajtani. Voltak gyakorlatok a műszerek helyes kezeléséről, a kameramozgásokról, majd csomózási és varratszedési gyakorlatok következtek. A robotot egész testtel kell kezelni, a kezeknek és a lábaknak is szerepe van a műszerek és a kamera pontos kezelésében. Izgalmas volt látni, hogy milyen gyorsan lehetett haladni a DaVincivel. Az eleinte néhány percig tartó gyakorlatokat a következő próbálkozások során gyorsabban és pontosabban lehetett elvégezni. Nagyon kellemes volt ott lenni, és gyakran késő estig maradtunk, hogy be tudjuk fejezni az összes feladatot.
A hét végén került sor a következő lépésre, a robotikai egység csatlakoztatására. A pelvitréner segítségével most már ki tudtuk alakítani az érzést a robot valódi kezeléséhez. A csomókat és a hálókat könnyű volt felvarrni a korábbi képzésnek köszönhetően. Ez a gyakorlat azért volt fontos, hogy megismerkedjünk az anyagokkal. Mekkora terhelést tudok kifejteni a különböző szálakra, amikor csomót kötök? Milyen pontosan vág az olló? Mennyi ideig tart egy műszerkar cseréje?
A program a pelvitréner-képzés befejezésével zárult le. Összességében sok időnk volt arra, hogy jó alapokat dolgozzunk ki a DaVinci robot irányításához.

A képzést hirdető korábbi cikkünk itt olvasható.

Barta Ágnes, Kónya Rita
Fotók: a képzésen részt vevő hallgatók; Barta Bálint, Kovács Attila – Semmelweis Egyetem

A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.