A Semmelweis Egyetem is részt vett a 22. Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállításon, ahol az előző rendezvényeken megszokottnál is nagyobb standdal várták a leendő felvételizőket. Az intézmény mind a hat kara iránt nagy volt az érdeklődés, a legtöbbeket a hallgatói élet és az egyes képzések kihívásai érdekelték, de a szelfigép is népszerű volt a látogatók körében.

A 19 éves Eszter a Szekszárdi Garay János Gimnázium 12. évfolyamos diákja. A Pető András Kar (PAK) konduktor-képzése iránt érdeklődve kereste fel az egyetem standját, elsősorban az alkalmassági vizsgával kapcsolatban voltak kérdései, de mint honlapunknak elmondta, jó volt beszélgetni a PAK-on tanuló hallgatókkal is, akik megosztották vele tapasztalataikat. „Már anyukám is szeretett volna ide járni, és unokanővérem is érdeklődött a terület iránt. Engem is nagyon vonz az itt folyó képzés, hiszen szeretek gyerekekkel foglalkozni és segíteni másokon, nagyon remélem, hogy sikerül majd bekerülnöm” – magyarázta, hozzátéve: a képzést az első helyen tervezi megjelölni.

Galéria

13kép

A 18 éves Viktória a fővárosi Veres Péter Gimnáziumból érkezett. Sokat beszélgetett a Gyógyszerésztudományi Kar pultjánál tájékoztatást nyújtó HÖK-ös hallgatókkal. „Nagyon érdekel a gyógyszerészet, kifejezetten azért jöttem az Educatióra, hogy minél többet megtudjak az itt folyó képzésről. Sok hasznos információt osztottak meg velem, elmondták például, hogy sok nehéz tantárgy van, de mindegyik teljesíthető. Szintén meséltek a képzés utáni életről, hogy mihez kezdhetek az itt megszerzett diplomával” – fogalmazott.

A 17 éves Áron az ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumban tanul, az orvos- és egészségtudományok iránt pedig családi indíttatásból kezdett érdeklődni. Az Általános Orvostudományi Kar standjánál kérdezett az egyetemről. „Édesanyám ápoló, ő javasolta, hogy talán a belgyógyászat vagy a sebészet illene hozzám – emellett még az onkológia is érdekesnek tűnik” – fejtette ki. Mint elmondta, első helyen az intézmény általános orvosi képzését jelöli meg, de a Gyógyszerésztudományi Kar is szerepel majd listáján. „Már általános iskolásként kinéztem az egyetemet, nemcsak azért, mert elismert a neve, de azért is, mert remekül felszerelt, az itt szerzett diplomát pedig mindenhol elfogadják” – tette hozzá.

Ha valaki orvos, fogorvos, gyógyszerész, konduktor vagy egészségügyi szakember szeretne lenni, azt tapasztalataim szerint már korábban eldöntötte. Többségük pedig a felvételi előtt állva a legjobb oktatást, a legjobb kutatási lehetőséget biztosító egyetemet keresi. Ami a Semmelweis Egyetem mellett szól, hogy a rangsorok szerint is ez a legjobb orvos- és egészségtudományi képzést nyújtó magyar egyetem, amely nemzetközileg is elismert. Az itt folyó tudományos munka rendkívül magas színvonalú, az ország legkiválóbb professzorai dolgoznak az intézményben

– fogalmazott dr. Merkely Béla a Semmelweis Egyetem standjánál. A rektor kiemelte: a pandémia még jobban ráirányította a figyelmet erre a területre, megbecsültebbé vált az egészségügyben dolgozók munkája, és az orvos-, egészségtudományi képzőhelyek reputációja is tovább emelkedett, amely a felvételiző fiatalok döntésére is hatással lehet. Jelentősen növekednek a kutatási lehetőségek is, ebből pedig az egyetemre bekerülők is profitálhatnak – tette hozzá. Dr. Merkely Béla visszaemlékezett saját pályaválasztására is: a négyosztályos gimnázium harmadik osztályában, félévkor döntötte el, hogy nem közgazdász, hanem orvos szeretne lenni. „Megváltoztattam a fakultációmat biológiára és fizikára, budapesti lakosként pedig fel sem merült, hogy máshova jelentkezzek – elsőre felvételt nyertem, és azóta is a Semmelweis Egyetemen »tanulok« és dolgozom” – mutatott rá.

A kiállításra kilátogató dr. Pavlik Lívia kancellár kiemelte: óriási a bizalom az egyetem iránt, ami az oktatás és betegellátás során is elengedhetetlenül fontos. „Elsősorban azoknak ajánlom képzéseinket és az orvos- és egészségtudományokat, akik elég elkötelezettek, és egy olyan hivatásra vágynak, amellyel a társadalmat szolgálhatják. Fontos, hogy az ilyen indíttatás mellett meglegyen a képesség is az ismeretek befogadására – ha ezek megvannak, a Semmelweis Egyetemen minden rendelkezésre áll, hogy valaki a lehető legjobbá válhasson a választott hivatásában” – húzta alá. Dr. Pavlik Lívia szerint az egészségügyben dolgozók társadalmi presztízse eddig is magas volt, az elmúlt év intézkedéseinek köszönhetően pedig az anyagi elismerés is tovább növekedett, így a jövőben várhatóan még többen láthatják ebben a pályában a jövőbeni boldogulásukat.

Dr. Hermann Péter oktatási rektorhelyettes rámutatott: nemcsak a rangsorokban elfoglalt előkelő helye miatt számít vonzónak az egyetem az orvos- és egészségtudományok iránt érdeklődő felvételizőknek, hanem a gyakorlati oktatás miatt is. „A továbbtanulási pontszámokat tekintve az intézmény minden szakterülete messze megelőzi a többi hazai egyetemet, ennek is köszönhető, hogy a felvételizők jellemzően az első helyen jelölik meg a Semmelweis Egyetemet” – emelte ki. A rektorhelyettes szerint az Educatio kiállításon sokan konkrét kérdésekkel keresték fel az intézmény standját. „Voltak, akiket a várható pontszámok érdekelték, mások arról szerettek volna többet megtudni, mi vár itt rájuk, miket kell majd tanulni, milyen az egyetemi élet, vagy épp mekkora a távolság az egyes képzési helyek között, hogyan néznek ki a kampuszaink” – tette hozzá. Dr. Hermann Péter felhívta a figyelmet az egyetem január 27-i online nyílt napjára is, mely során a virtuális szobákban nemcsak az egyes karok, szakképző iskolák és tehetséggondozó programok mutatkoznak be, de a hallgatók, szülők és tanárok feltehetik kérdéseiket is, valamint exkluzív kisfilmek segítségével betekinthetnek például a gyógyszerkészítés munkálataiba vagy egy fogorvosi beavatkozásba is.

„Mindegyik karunk iránt nagy az érdeklődés, a leendő felvételizőket leginkább az érdekli, milyen elvárásoknak kell megfelelniük az egyetemen, vagy épp mennyire könnyű a beilleszkedés. Természetesen mindenkit meg tudunk nyugtatni ezzel kapcsolatban, hiszen az első években kimondottan nagy hangsúlyt fektet arra az egyetem, és a Hallgatói Önkormányzat (HÖK) is, hogy az itt tanulók hamar otthon érezzék magukat, megismerjék az intézményt és alkalmazkodni tudjanak a körülményekhez” – emelte ki Tripolszky Bálint. A HÖK elnöke szerint az egyetem hármas jelszava – az oktatás, kutatás-innováció, betegellátás – tovább növeli az intézmény vonzerejét a felvételizők körében, hiszen általában olyanok adják be ide a jelentkezésüket, akik úgy szeretnék segíteni embertársaikat és a magyar társadalmat, hogy közben részt kívánnak venni a hármas tevékenység valamelyikében. „A társadalom minden szegmenséhez eljutott, hogy a Semmelweis Polgárok milyen óriási szerepet vállaltak a koronavírus elleni harcban. Sokan érdeklődtek a kiállításon arról, hogyan tudott ennyi hallgató önkéntesen részt venni a járvány elleni küzdelemben – mindez annak köszönhetően valósulhatott meg, hogy egy rendkívül összetartó közösség vagyunk” – mutatott rá Tripolszky Bálint.

Első év a Semmelweisen – hallgatói tapasztalatok

Kovács Karina, az ÁOK elsőéves hallgatója szerint az egyetemen többet kell tanulni, mint a középiskolákban, ám tapasztalata szerint szinte mindenkinek sikerül hozzászokni az új körülményekhez. „Rengeteg elfoglaltságom van az egyetem mellett, a hobbijaimon kívül a családommal és a barátaimmal is igyekszem időt tölteni, mégis mindegyik vizsgám jó eredménnyel sikerült. Az egyik barátnőm válogatott úszó, ő szintén napi több edzés mellett vizsgázott le” – magyarázta. Hozzátette: sok felvételiző fejében él az a kép, hogy a vizsgaidőszak rettentően nehéz és csak szuperképességekkel lehet diplomát szerezni, de ez nincs így. „Egyik vizsgáztatónak sem az a célja, hogy megbuktassa a hallgatókat – remek oktatóink vannak, rengeteg segédanyagot kapunk a tanuláshoz, az intézetek pedig konzultációkkal igyekszenek segíteni a felkészülést” – mutatott rá. Felhívta a figyelmet az egyetem és a hallgatói szervezetek által szervezett szabadidős és kulturális programokra, bulikra és eseményekre is. „Az intézmény arra buzdít minket, hogy aktívan töltsük el a szabadidőnket, hogy több területen is tapasztalatokkal rendelkező, felelős értelmiségeik legyünk, és ne tanulórobotok” – fogalmazott.

Oszoli Mariann a FOK elsőéves hallgatója szerint a jó tanulmányi eredmények kulcsa a minőségi tanulás és nem annak mennyisége. „A Kispesti Károlyi Mihály Magyar-Spanyol Tannyelvű Gimnáziumból érkeztem, ahol hozzászoktam a magas elvárásokhoz. Úgy érzem, az egyetemen nem kell sokkal többet tanulni, inkább csak máshogy kell készülni: fontos, hogy jól beosszuk az időnket és koncentráltan tanuljunk. Ilyenkor ne telefonozzunk vagy számítógépezzünk, csak az anyagra összpontosítsunk” – magyarázta. Hozzátette: minden tanár nagyon segítőkész, így kifejezetten élvezte a szóbeli vizsgáit is, az olyan nehezebbnek mondott tárgyban, mint az anatómia pedig remek gyakorlatvezetője van, aki a leadott lecke mellett a hallgatók lelkével is foglalkozik. „A tanulmányaim mellett van időm a családomra és a barátaimra is. Sőt, a Semmelweis röplabdacsapatában is játszom – mindenkinek ajánlom az egyetem melletti sportolást, hiszen a mentális egészség legalább olyan fontos, mint a vizsgaeredmények” – emelte ki.

Az intézmény január 27-én 9 órától a Semmelweis Online Nyílt Napon is várja a középiskolásokat és szüleiket. A rendezvényen bemutatkozik az intézmény mind a hat kara, középfokú szakképző iskolái és tehetséggondozó programjai. Az érdeklődők interaktív előadások, fórumok, kisfilmek révén ismerhetik meg a képzéseket és a Zoom programon keresztül élőben is feltehetik kérdéseiket. A program és a regisztráció erre a linkre kattintva érhető el.

Az Educatio kiállítás alkalmából elkészült a Semmelweis Újság Felvételi különszáma is, amely elérhető erre a linkre kattintva.

Szabó Ádám
Fotó: Réthly Dávid, Kovács Attila – Semmelweis Egyetem

A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.