Az elmúlt években felépített és előkészített rendszerek és koncepciók, valamint összehangolt csapatmunka nélkül nem sikerült volna az egyetem hat karán 15 ezer oktatót és hallgatót olyan gyorsan és egyidejűleg bekapcsolni a távoktatásba, ahogy ez megtörtént – véli Kozma Borbála, az Oktatásfejlesztési, -módszertani és -szervezési Központ (OFMSZK) munkatársa, aki részt vett a távoktatás kidolgozásában és elindításában. Cikksorozatunkban bemutatjuk, hogy az elmúlt időszakban milyen változásokat hozott az egyetem különböző területeken dolgozó munkatársai életébe a járványügyi helyzet.

„Egyik napról a másikra nagy, de szép kihívást jelentő feladatot kaptam, ami jól illeszkedik eddigi szakmai életembe, így igazán testhezálló számomra” – meséli Kozma Borbála, aki 16 év után 2019 novemberében került át az Aneszteziológiai és Intenzív Terápiás Klinikáról az OFMSZK-hoz. Mint mondja, oktatóként mindig is nyitott volt a korszerű, hallgatóközpontú oktatási módszerekre, aktívan keresi az innovációs lehetőségeket. Otthonosan mozog többek között a Moodle-rendszerben, az elmúlt öt évben 60 e-kurzust épített fel és menedzselt. „A klinikumban jelenleg nem vagyok aktív, új munkakörömben pedig azon kevesek közé tartozom, akik szakmai életét nem forgatta fel fenekestül a kialakult járványügyi helyzet. Sőt inkább segítette azokat a folyamatokat, melyek a központ alapfeladatai közé tartoznak – meséli.

A távoktatás kényszerű bevezetése komoly áttörést jelentett az Oktatásfejlesztési, -módszertani és -szervezési Központ munkájában – mondja. Nagyon rövid idő alatt kellett az egyetem mind a hat karán 15 ezer oktatót és hallgatót bekapcsolni a távoktatásba; ez rengeteg munkával járt, melyet kollégáimmal együtt óriási lelkesedéssel és erőbedobással, legjobb tudásunk szerint végeztünk, közben pedig igazán összekovácsolódtunk – osztja meg. „Előfordult, hogy 43 konzultációt tartottam egy hét alatt a Moodle- és a Zoom-rendszer technikai használatáról, valamint különböző oktatásmódszertani témákban”– meséli. Az oktatóknak kihívást jelentett klinikai és elméleti kurzusaik áthelyezése online környezetbe, a technikai és módszertani újdonságok elsajátítása mellett, igyekeztem folyamatos, személyre szabott, gyakorlatias segítséget nyújtani számukra – fűzi hozzá. „A távoktatás alapjául szolgáló e-learning rendszert (Moodle), az azt kiegészítő online konzultációs platformot (Zoom) és az interaktív multimédiás tartalmak készítésére és tárolására szolgáló eszközt (Kaltura) integráltan működtetjük, mely felépítése komoly kihívást jelentett, csapatunk minden tagja a maximumot teljesítve kivette a részét. Az elmúlt két hónap nagyon intenzív volt, ugyanakkor óriási élményt is jelentett mind szakmailag, mind emberileg. Igazán komplett és felhasználóbarát távoktatási rendszert sikerült felállítanunk – véli. „ Büszke vagyok arra a hősies küzdelemre, amit az oktatói teamek a szemem láttára véghez vittek, örömmel tölt el, hogy részese lehettem ennek az inspiráló folyamatnak” – mondja. Mint emlékeztet, május 19-e óta – szigorú szabályok mellett – bejárhatnak a végzősök, ettől a héttől pedig már mindazon évfolyamokon tanulók, ahol van gyakorlat, ugyanakkor – mint fogalmaz –biztos benne, hogy a vészelyhelyzet-szülte innovációkból és szemléletváltásból számos dolgot tudunk hasznosítani és beépíteni az oktatásba a járványveszély elmúltával is.

Kozma Borbála a graduális oktatásban is részt vesz; ápoló, mentőtiszt és szülésznő hallgatóknak klinikai szimulációs-, orvostanhallgatóknak pedig ápolástani készség gyakorlatokat tart magyar és angol nyelven. 

Bódi Bernadett
Fotó: Kovács Attila – Semmelweis Egyetem

A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.