A távoktatás bevezetésével történelmi lehetőséget kapott az egyetem – mondta el dr. Jász Máté, a Fogpótlástani Klinika klinikai szakorvosa. Olyan oktatásmódszertani fejlesztéseket kellett a járványhelyzet miatt kényszerűen és nagyon rövid időn belül bevezetni, amelyekből az egyetem később is sokat profitálhat. Cikksorozatunkban bemutatjuk, milyen változásokat hozott az egyetem különböző területeken dolgozó munkatársai életébe a kialakult helyzet.

A koronavírus-járvány miatti veszélyhelyzet és a bevezetett korlátozások ellenére sem állt meg hosszabb időre az élet a Fogpótlástani Klinikán, hiszen – miután március 12-én dr. Merkely Béla rektor rendkívüli szünetet rendelt el – 11 nap felkészülés állt rendelkezésre a távoktatás elindítására. „Az Oktatásfejlesztési, -módszertani és -szervezési Központ minden segítséget megadott, a legprofibb eszközökkel, széles körű hozzáféréssel és kiváló támogatással tudtunk dolgozni” – mondta el dr. Jász Máté, a klinika szakorvosa. Hozzátette: a rendhagyó helyzetnek óriási közösségkovácsoló ereje is volt.

A távoktatásra való átállásra a járványhelyzet szülte kényszer miatt nagyon kevés időnk volt, de az egyetem oktatói a fenti segítségekkel 11 nap alatt olyan „oktatási forradalmat” valósítottak meg, amire máskor 11 év szükségeltetik – fogalmazott dr. Jász Máté. A távoktatás ugyanis nemcsak technikai, de módszertani változást is hozott az oktatásban: mint azt a Fogpótlástani Klinika klinikai szakorvosa elmondta, hamar nyilvánvalóvá vált számukra, az nem fog működni, hogy a hallgatók a számítógép előtt ülve napi 8 órában hallgassák az oktatókat. „Manapság egyébként is egyre inkább felértékelődnek a kétirányú kommunikációt lehetővé tevő órák, a kiscsoportos, szeminárium-szerű oktatás és a kreatív feladatok, az együtt töltött idő hasznos eltöltése” – osztotta meg dr. Jász Máté. Elmondása szerint a diákok is díjazták a megreformált órákat: nemcsak rengeteg hasznos visszajelzés érkezett felőlük, de annak ellenére emelkedett az online tartott előadások látogatottsága, hogy szeptember óta ezeken már nem kötelező a részvétel. Szerinte az elmúlt pár hét rengeteg olyan tanulsággal szolgált, amiből az egyetem a járványhelyzet után is profitálhat – az egyik ilyen az online órák rendszere és lebonyolítása.

Szabó Ádám, Keresztes Eszter
Fotó: Kovács Attila – Semmelweis Egyetem

A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.