A működési kockázatok csökkentése, a jobb munkaszervezés és a hatékonyabb gazdálkodás érdekében folytatódik – a Szenátus döntése alapján – a klinikai tömbök rendszerének kiterjesztése – hangsúlyozta dr. Borbélyné Balogh Zsuzsanna gazdasági főigazgató. A Belső Klinikai Tömbben október 1-jétől, míg a Külső Klinikai Tömbben várhatóan jövő év elejétől működik az új szervezeti forma.
A tömbök létrehozásának alapvető célja, hogy a jelenleg ebből a szempontból önállóan működő klinikák egy-egy területileg jól meghatározható gazdasági-műszaki egységet alkossanak. Ma főként a kisebb klinikáknak egy-egy szakemberük van egy adott feladatra, akiknek a helyettesítése sem megoldható üzembiztosan. A tömb-rendszer erre is megoldást nyújt, a tömbigazgatónak lesz irányítási lehetősége, így nem maradhatnak ellátatlanul feladatok – fogalmazott a gazdasági főigazgató. Az új szervezeti rendszer emellett támogatja a legjobb gyakorlatok elterjesztését, a tapasztalatok megosztását az egységek között, a tervezett szakosításnak köszönhetően pedig egy átfogó tudással rendelkező szakértői csapat jön létre az egyes tömbökben.
Dr. Borbélyné Balogh Zsuzsanna kiemelte: az átszervezésnek nem célja a közvetlen bérmegtakarítás, a tömbigazgatóságok működése a meglévő személyzeten alapul, így továbbra is számítanak a jelenleg gazdasági vezetőként dolgozó munkatársakra és a területen dolgozókra. A munka helyszíne nem változik, ám a munkáltatói jogkör gyakorlását a tömbigazgatók látják majd el, így valósul meg az új munkaszervezési folyamat. A tömbigazgatóságokhoz kizárólag a gazdasági-műszaki funkciók kerülnek, a tisztán betegellátási feladatok továbbra is a klinika hatáskörében maradnak.
A főigazgató úgy véli, a legnagyobb változást a jelenlegi gazdasági vezetőknek jelenti az új rendszer, az ő feladataik ugyanis változnak és összetettebbé válnak. Egyfelől ők lesznek az elsőszámú kapocs az adott klinika és a tömbigazgatóság között, s koordináló funkcióban ellátják az intézmény gazdálkodási-műszaki felügyeletét, az ide tartozó ügyek monitorozását. Ezzel párhuzamosan a tervek szerint – képzési lehetőségek megteremtésével – egy-egy fő szakirányra szakosodnak (pl. HR, közbeszerzés, pénzügy-számvitel, pályázatok, stb.), így tömbszinten kialakul egy széles tudással rendelkező szakértői csapat.
A tömbök kialakításának egyik alapvető megfontolása volt az is, hogy az ellenjegyzés is egy kézben valósuljon meg egy bizonyos értékhatár felett, valamint a személyi jellegű kötelezettségvállalások esetén. A tervek szerint 500 ezer és 5 millió forint között a tömbigazgató lesz az ellenjegyző. Ez az értékhatár a tapasztalatok fényében kis mértékben módosulhat – tette hozzá a főigazgató.
A tömb-szintű működés a Városmajori, a Kútvölgyi, a Nagyvárad téri Tömb, valamint az Elméleti Orvostudományi Központ esetében már korábban létrejött. A Belső Klinikai Tömbben ugyanakkor 2015. október 1-jével indul a rendszer, a tömbigazgató Ben Andrea, aki a korábbi Orvosszakmai, Finanszírozási és Minőségbiztosítási Igazgatóság finanszírozási osztályvezetője volt, és jelenleg is ellátja a Transzplantációs és Sebészeti Klinika gazdasági vezetői funkcióját. Ez a tömb a legkevésbé homogén, ugyanis a klinikák mellett a központi szervezeti egységeket is magában foglalja.
A Korányi projekt keretében épülő Központi Betegellátó Épületet is magába foglaló Külső Klinika Tömb igazgatója Lengyel-Herczeg Andrea, aki a Központi Gazdálkodási Osztályt vezette kinevezéséig. Az új szemléletű munkaszervezés itt a jövő év elejétől kezdődhet meg.
A Nagyvárad téri Elméleti Tömb élén továbbra is Kóra Erzsébet áll, a Városmajori Tömb igazgatója Kovács Péter, míg az Elméleti Orvostudományi Központé Hegedűs Judit. A Kútvölgyi Tömb igazgatója október 1-jétől Lengyel László.
Dobozi Pálma
Fotó: Kovács Attila – Semmelweis Egyetem, borítókép: google maps
A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.