A munkahelyi konfliktusok természetesek – főleg olyan magas feszültséggel járó munkahelyen, mint az egészségügy.
Amikor két kolléga között olyan konfliktus alakul, amit könnyen eszkalálódhat érdemes egy pártatlan harmadik félt bevonni, aki mediál köztük.
A mediációs folyamat segít ezeket a helyzeteket úgy kezelni, hogy a felek közösen találjanak mindenkinek elfogadható megoldást.
Fontos, hogy ilyenkor nem a hibást keressük!
Mediátor külsős szakember
vagy a feltételeknek megfelelő munkatárs is lehet.
Alapelvek mediációnál:
-
⚖️ Semlegesség – a mediátor legyen semleges, pártatlan személy
-
🤚 Önkéntesség – mindenki önkéntesen vesz részt a folyamatban
-
🤫 Titoktartás – ami elhangzik a helyzetben, az a felek között marad
-
💪 Önrendelkezés – a döntés végül a résztvevőké, hogy mit szeretnének tenni
-
💡Megoldás központúság – a hangsúly azon van, hogy mit lehet tenni, nem azon, hogy mi történt
Mediációs folyamat fontos elemei:
Megfelelő környezet és időpont
Válasszunk csendes, nyugodt helyszínt, ahol zavartalanul lehet beszélgetni és olyan időpontot, amikor egyik félnek sem kell rohannia, tehát ne munka közben vonuljunk félre pár perce.
Előkészítés
Tisztázzuk az “alapszabályokat” (pl. egymás tisztelete, végighallgatása, titoktartás)
Meghallgatás
Mindkét fél kapjon lehetőséget arra, hogy a saját megélését elmondhassa megszakítás nélkül, itt összegyűjtjük a megbeszélendő pontokat
Érdekek egyeztetése
Végig vesszük a megbeszélendő témákat, megnézzük, hogy a felenek miért fontos azoknak a megoldása, milyen érdekeik fűződnek hozzá, cél, hogy egymás álláspontját is jobban meg tudják érteni.
Megoldások keresése
Közös ötletelés a konfliktusos helyzet és felmerült témák megoldására. Megoldás fókuszú kérdésekkel segíthetjük a folyamatot:
- Mi az ami már most működik és tudunk építeni rá?
- Mi lenne az első legkisebb lépés amit lehetne tenni, hogy a helyzet jobb legyen?
Megegyezés
A felek megegyeznek egy mindkettőjük számára elfogadható megoldásban, ezt érdemes valamilyen formában rögzíteni.