A Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézetének Hallgatói Mentorprogramjában harmadéves vagy idősebb orvostanhallgatók képzést követően kísérnek végig egy-egy elsőéves hallgatót kortárssegítőként az első egyetemi tanévükön. 

A program menete

 

A mentorok képzése a programba való belépéskor

A képzéseket a program szervezői valamint a Magatartástudományi Intézet szakemberei vezetik és különböző témákra fókuszálnak. Ezek során a mentorok: 

  1. Megismerik a program elvárásait, elsajátítják a kortárssegítés, a non-direktív tanácsadás alapjait valamint átbeszélésre kerülnek az esetleges aggodalmaik és saját kompetencia határaik, illetve felkészülnek a mentoráltjukkal zajló első találkozásra. 
  2. Képzést kapnak az egyetemi adminisztratív működés és szabályzatok alapjairól, a tájékozódás legfontosabb forrásairól.
  3. A tanulásmódszertan alapjaiba nyernek betekintést, megismernek különböző stratégiákat azok elméleti hátterével együtt.
  4. Felkészítést kapnak arra, hogy felismerjék, ha az általuk mentorált hallgatónak pszichológiai segítségre van szüksége, és hogy tudják, hova és hogyan irányíthatják segítségért a hallgatót.

Tapasztalt mentoraiknak a tanév eleji képzés során az addig megszerzett készségeik elmélyítésére, és a tapasztalataik önismereti célú hasznosítására biztosítunk lehetőséget.

Részben, mivel az egyetem komoly stresszt jelent a hallgatók jelentős részének, részben pedig mert ilyen nagyszámú mentorált esetén nagy a valószínűsége, hogy felmerül valamilyen egyéb magánéleti válság, vagy tipikusan az egyetemista korosztályban induló súlyos mentális zavar, fontos, hogy a mentorok ezeket a készségeket elsajátítsák. Ez nem azt jelenti, hogy tudniuk kell diagnosztizálni a mentális zavarokat, hanem azt, hogy képesek legyenek felismerni azt a néhány alarmírozó jelet, amely egyértelműen arra utal, ha a mentoráláson felül további, szakmai segítségre van szüksége. Ezt a segítséget a Diáktanácsadó, a Magatartástudományi Intézet Szakrendelője és a Pszichiátria és Pszichoterápiás Klinika alkotja. Ez a három intézmény végzi háromlépcsős ellátás formájában a pszichológiai problémákkal küzdő hallgatók segítését.

A gólya-mentor párok kialakítása

A képzés elvégzését követően kialakításra kerülnek a gólya-mentor párok, mely során mindkét fél igényeit igyekszünk a lehetőségekhez mérten maximálisan figyelembe venni. Mentoraink közül sokan instruktorok az IÖCS-ben, vagy éppen demonstrátorok. Legtöbb kérés arra vonatkozik, hogy a már megismert csoportból kaphassanak gólyát, így már egy meglévő kapcsolatot lehet tovább építeni. 

A gólya-mentor párok munkájának követése

A mentoroktól az év során 4 alkalommal mentornapló formájában, valamint a szupervíziók során kérünk viszajelzést. A csoportos szupervíziós alkalmak továbbá lehetőséget biztosítanak a mentorok számára a nehezebb helyzetek átbeszélésére, megoldási lehetőségek felvázolására, tapasztalataik összegzésére, és a reflexióra is.  

A mentorok továbbképzése

A második félév elején különböző, mind a mentorálásban, mind az orvosi munkában és a magánéletben hasznos “soft skillek” fejlesztésére biztosítunk lehetőséget a mentorok számára (pl. stresszkezelés, asszertivitás).

Közösségépítés

A tanév során többféle közösségépítő programot is szervezünk a résztvevők közreműködésével (pl. kirándulások és társasjátékozás), melyek segítségével szeretnénk áthidalni az évfolyamok és a karok közötti távolságot.

A program zárása

Az év végi záró szupervíziós alkalom (IV.) során külön hangsúlyt fektetünk arra, hogy a mentori tapasztalatok orvosi kompetenciákká történő átültetését elősegítsük. Ezen felül pedig segítjük a mentorok felkészülését a Mentorprogramhoz kapcsolódó gólya-mentor kapcsolat lezárására. A mentorok munkáját félévenként 2 szabadon választható kredittel tudjuk jutalmazni.

A program erőssége a folyamatos mentor képzés és a szupervízió együttes biztosítása, ami miatt a Semmelweis Mentorprogram egyedülálló a más egyetemeken nyújtott mentorprogramokhoz képest. A program másodlagos erőssége, hogy tudományos igényű módszerekkel monitorozzuk mind kvalitatív (szupervízió, fókuszcsoportos módszertan), mind kvantitatív módon (validált kérdőívek segítségével).