Egész napos online eseménnyel indult el az Európai Egyetemek Szövetsége, a EUniWell, ami a Semmelweis Egyetem és hat másik élvonalbeli európai egyetem összefogásával jött létre. A hálózat révén az egyetemek hallgatói és munkatársai előtt számos új együttműködési lehetőség nyílik meg az oktatás, kutatás, továbbképzés és vállalkozás területén. A tagegyetemek vezetői, köztük dr. Merkely Béla rektor, rövid videóüzenetben köszöntötték a szövetség résztvevőit, a hálózat vezetői pedig egy panelbeszélgetés keretében mutatták be a terveket, melyen a Semmelweis Egyetemet dr. Kellermayer Miklós, az Általános Orvostudományi Kar dékánja képviselte. A megnyitó eseményen tették közzé a EUniWell második pályázati felhívását is, mely együttműködési lehetőségeket és anyagi forrásokat kínál a konzorciumban résztvevő egyetemek polgárai számára. 

„Az Európai Egyetemek Szövetsége támogatni fogja a szorosabb kutatási és oktatási együttműködéseket, reagálva a 21. század legnagyobb kihívásaira” – üzente dr. Merkely Béla, a Semmelweis Egyetem rektora abban a videóban, amit a EUniWell indulásának alkalmával tartott online esemény előtt vetítettek le. A European University for Well-being (EUniWell) a Semmelweis Egyetem, a Leideni Egyetem, a Linnaeus Egyetem, a Birminghami Egyetem, a Kölni Egyetem, a Firenzei Egyetem és a Nantes-i Egyetem összefogásával létrejött európai egyetemi szövetség, ami több mint negyedmillió hallgatót és 36 000 kutatót, oktatót és munkatársat foglal magába. Az egész napos eseményen a projekt keretein belül tervezett lehetőségekről és szolgáltatásokról hallhattak bővebben az érdeklődők.

A EUniWellel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat panelbeszélgetés keretében osztották meg a szövetség Irányító Bizottságának tagjai, Judith Barth és Rebecca Esselgren, a Kölni ill. a Linnaeus Egyetem hallgatói képviselői moderálásában. Dr. Beatrix Busse, a Kölni Egyetem rektorhelyettese bemutatta a kezdeményezés létrejöttének célját, ami egy egyetemek közötti stratégiai partnerség létrehozása különböző társadalmi kihívások kezelésére. Elmondta, hogy a jóllét (well-being), mint összefogó téma az egyetemi hallgatók, kutatók, munkatársak egyeztetése során alakult ki olyan közös célkitűzésként, ami a legjobban kifejezi, hogy az egyetemek hogyan képesek javítani az emberek helyzetén a jövő kihívásaival szemben, ugyanakkor azt is figyelembe vették, hogy milyen területeken a legerősebbek a tagegyetemek, és hol lehet a legtöbb szinergiát kiaknázni. Ezek is leginkább az egészség, a jóllét, valamint az városi lét és a környezet témáját fedik le, amik pedig mind kapcsolódnak az ENSZ ún. Fenntartható Fejlődési Céljaihoz (Sustainable Development Goals, SDG) – mondta dr. Beatrix Busse.

A Semmelweis Egyetem képviseletében dr. Kellermayer Miklós, az Általános Orvostudományi Kar dékánja arról számolt be, hogy a járványhelyzet okozta nehézségek ellenére is hatékonyan tudtak online együttműködni és kommunikálni a szövetség résztvevői a hálózat megszervezése során az utóbbi egy évben, melyet egy újfajta irányítási modell is segített. Ez a kulcsszereplők, főleg az irányító bizottság és a hallgatók közötti szoros együttműködésen alapul; ennek mi a Semmelweis Egyetemen, ahol 3 nyelven oktatunk több mint 70 különböző országból származó hallgatót, jól tudjuk a fontosságát – mutatott rá a dékán. Kiemelte, hogy a járvány miatt szükségessé vált a gyors váltás a digitalizáció felé, ami sikeresen teljesült a EUniWell keretében is, és ugyanakkor még hangsúlyosabbá tette az egészség, a jóllét, az életminőség javításának a fontosságát. „A Semmelweis Egyetem különösen nagy hangsúlyt fektet a fizikai és a mentális jóllétet érintő kérdésekre” – hangsúlyozta dr. Kellermayer Miklós.

Dr. Giorgia Giovannetti, a Firenzei Egyetem rektorhelyettese az oktatás fejlesztéséről beszélt. Szólt arról, hogy a résztvevő egyetemek kurrikulumainak szorosabb integrálását és közös kurzusok indítását is tervezik, valamint különböző innovatív, virtuális mobilitási formákon gondolkodnak, ami kiemelkedő jelentőségű a jelenlegi, fizikai mobilitást nehézzé tévő járványhelyzetben.

Dr. Hester Bijl, a Leideni Egyetem rektorhelyettese a kutatási lehetőségekről számolt be, kiemelve, hogy nagy hangsúlyt fektetnek a fiatal kutatók támogatására, új közösségeket és lehetőségeket teremtve számukra az együttműködésre a többi egyetemmel, valamint a hallgatókat is még szorosabban tervezik bevonni a kutatási tevékenységekbe. Az egyetemek hallgatói és munkatársai előtt rengeteg új lehetőség nyílik majd meg a EUniWellen keresztül különböző képzéseken, tréningeken, önkéntes akciókon való részvételre, nemcsak a társegyetemeken, hanem a több mint 100 társult magánszektori partnercégünknél – mutatott rá dr. Robin A. Mason, a Birminghami Egyetem kancellárhelyettese.

Dr. Ann-Charlotte Larsson, a Linnaeus Egyetem helyettes alkancellárja is a 7 egyetem közötti együttműködési lehetőségeket emelte ki: a fizikai mobilitás hiányában egyelőre a virtuális formákon lesz a hangsúly, de például közös diakigazolványokban, felvételi eljárásokban, doktori iskolákban is gondolkodnak, és az egyetemek munkatársainak is sokkal több kollaboratív munkára lesz lehetősége. Ezen kívül terveznek 7 hetes, ill. 7 hónapos csereprogramokat is az egyetemek hallgatói és dolgozói között. Dr. Isabelle Richard, a Nantes-i Egyetem alelnöke megemlítette, hogy az egyetemek közös munkaerőfelvételi irányelvek megfogalmazását is tervezik, valamint a vállalkozói szellem megerősítését, különböző startup programok indítását és virtuális vállalkozói fórumok létrehozását oktatók, kutatók és hallgatók részvételével.

A EUniWell nyitónapján alakult meg hivatalosan a EUniWell Hallgatói Bizottsága is. A hallgatói szempontok integrálása a  programban kezdettől fogva kiemelkedő jelentőségű, az egyes partnerintézmények részéről összesen 75 hallgató járult hozzá a EUniWell alapkoncepciójának elkészítéséhez. A Hallgatói Bizottság feladata, hogy javaslatokat, észrevételeket fogalmazzon meg és gondoskodjon a hallgatói szempontok érvényesítéséről annak érdekében, hogy a képzések és szolgáltatások megfeleljenek a diákok tényleges igényeinek és elvárásainak, és valóban hozzájáruljanak a hallgatók jóllétéhez. A Semmelweis Egyetem képviselője a Hallgatói Bizottságban Bíró Dominik Máté harmadéves orvostanhallgató, aki egyben a diákok EUniWell projekttel kapcsolatos tájékoztatásáért és feladataik intézményi koordinációjáért is felelős az egyetemen belül. A megnyitó során a résztvevők élő kerekasztal-beszélgetés keretében tájékozódhattak a Hallgatói Bizottság feladatairól és a hallgatói képviselet fontosságáról., amelyen a Semmelweis Egyetemet Sloan Kudrinko, harmadéves fogorvostanhallgató képviselte.

A megnyitó eseményen közzétették a EUniWell második pályázati felhívását is, mely együttműködési lehetőségeket és anyagi forrásokat kínál a konzorciumban résztvevő egyetemek polgárai számára.  A pályázati felhívás célja, hogy pályázatonként legalább három egyetem oktatói, kutatói, diákjai vagy adminisztrációs munkatársai működjenek együtt a EUniWell jóllétet javító célkitűzéseinek megvalósítása mentén.  Elsősorban olyan innovatív oktatási és kutatási pályázatokat várnak, amik a konzorciumon belüli egyetemek együttműködését és tudásmegosztását támogatják. A pályázati felhívás részleteiről ide kattintva lehet tájékozódni. A pályázatokat 2021. január 29-ig lehet leadni a Semmelweis Egyetem EUniWell projektért felelős szakembereinek koordinálásával. A témaválasztásban támpontot jelenthetnek az előző pályázati körben kiválasztott nyertes projektek.

Az eseményt záró panelbeszélgetés során négy kutató beszélt szakterületéhez kapcsolódóan a jóllét kérdéséről, valamint szóltak azokról a lehetőségekről, amelyeket a EUniWell keretein belül megvalósíthatónak látnak annak eléréséhez. A Semmelweis Egyetemet dr. Pászthy Bea, az I. Sz. Gyermekgyógyászati Klinika docense képviselte, aki a gyermekek mentális egészségének fontosságát hangsúlyozta előadásában. A koraszülöttek világnapja alkalmából szólt arról is, hogy az érintett gyermekek körében nagyobb arányban alakulnak ki olyan fejlődési rendellenességek, mint például az ADHD, autizmus spektrum zavar, tanulási nehézségek. Koraszülöttnek lenni jelentős egyenlőtlenség forrása, így a EUniWell egyik közös célkitűzéseként a koraszülés arányának csökkentését, az egészséges várandósság és gyermeknevelés elősegítését nevezte meg. Egyebek mellett rámutatott arra is: a mentális zavarokkal küzdő gyermekeket sok esetben nem vagy csak későn diagnosztizálják, így későn, vagy egyáltalán nem kapnak segítséget. Dr. Pászthy Bea úgy gondolja, hogy a EUniWell megfelelő láthatóságot biztosíthatna a korai diagnózis és intervenció fontosságának.  

A partneregyetemek részéről egy-egy PhD hallgató is prezentálhatta well-beinghez is kötődő kutatását a nap folyamán. A Semmelweis Egyetemet Sándor Imola PhD-hallgató, szakpszichológus, a Magatartástudományi Intézet munkatársa képviselte, akinek diáktanácsadóként is jelentős tapasztalata van az orvostanhallgatók lelki egészségének alakulásával, annak fejlesztésével kapcsolatban, és PhD-munkáját is e témáról írja jelenleg. Kitért arra is, hogy a Semmelweis Egyetemen idén mentorprogramot indítottak a pre-klinikai oktatásban részt vevő hallgatók számára, valamint a hallgatói tanácsadói szolgálat is működik az intézményben.

Az egész napos program során folyamatosan elérhetőek voltak a partneregyetemek bemutatkozó videói és a EUniWell eddigi tevékenységét bemutató tájékoztató anyagok is.

A EUniWell egy, az Európai Bizottság támogatásával megalakult, nagyszabású kezdeményezés, aminek célja, hogy ösztönözze az egyetemek közötti tudástranszfert és mobilitást, ezáltal újabb lehetőségeket teremtve a hallgatók, oktatók, kutatók számára a személyes fejlődésre, és felkészítse az egyetemeket a 21. század globális kihívásaira. Küldetése, hogy hozzájáruljon az egyetemi hallgatók, oktatók, kutatók, és rajtuk keresztül az európai polgárok életminőségének javításához, amelynek megvalósításához határokon átívelő tanulási lehetőségeket biztosít, és nemzetközi interdiszciplináris kutatási projekteket hoz létre. A EUniWell a következő témák keretein belül ösztönzi és támogatja az oktatási és kutatási együttműködéseket, ezáltal is elősegítve az európai polgárok életminőségének javítását: jóllét (well-being) és egészség; egyéni és társadalmi jóllét, környezet és jóllét; oktatók képzése.

Deme Tamás;
Dékán Zita, Raubinek Ágnes, Turopoli Eszter – Nemzetközi Kapcsolatok Igazgatósága
Fotó: Kovács Attila – Semmelweis Egyetem
Videó forrás: EUniWell, Semmelweis Egyetem Kommunikációs és Rendezvényszervezési Igazgatóság

A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.