Három, a Semmelweis Egyetemhez kötődő fiatal került fel az „50 fiatal magyar tehetség” listájára, amelyet a Nemzeti Tehetség Program támogatásával a La Femme magazin állított össze. Dobi Réka hallgató, Domonkos Andor PhD-hallgató, és dr. Meskó Bertalan oktató.

d_rekaDobi Réka, az ÁOK első éves hallgatója tanulmányait az ELTE kémia szakán kezdte meg, de az első, sikeres szemesztert követően rájött, hogy közvetlenebb módon szeretne segíteni az embereken. Ezért a következő tanévben a Semmelweis Egyetemen kezdett tanulni, emellett az EOK Stressz- és Hálózatkutató Laborjába is felvételt nyert. Az intézetben fonálféreggel folynak kísérletek az öregedés, a stressz, a tanulás és a memória összefüggéseiről. Bízik benne, hogy „50 fiatal tehetség” programban új mentorával, dr. Ádám Veronikával közvetlen kapcsolatot tud kialakítani, aki felkarolja őt, és akinek számíthat a véleményére. „Nekem most talán az a legfontosabb, hogy szakmai iránymutatást kapjak programbeli mentoromtól” – fogalmazott Réka, hozzátéve: lényeges az is, hogy valódi közös munka alakuljon ki közöttük, hiszen így gyarapodhat a legközvetlenebb tapasztalatokkal a következő fél évben.

Dr. Ádám Veronika, Orvosi Biokémiai Intézet igazgatója úgy fogalmazott: reményei szerint Réka egyetemi tanulmányai során sokszor fognak találkozni, hogy figyelemmel kísérhesse, segítsen problémái megoldásában, tanácsot adhasson neki, amikor valamiben elakad.

domonkosDr. Domonkos Andor a Semmelweis Egyetemre tanult, jelenleg az Szentágothai János Idegtudományi Doktori Iskola PhD hallgatója. Elsőéves kora óta tudományos munkát végez az MTA Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézetben, Freund Tamás professzor munkacsoportjában. 2009-ben társszerzője volt egy, a Science magazinban megjelent közleménynek, köztársasági ösztöndíjban részesült, és rendkívül fiatalon, egyetemi hallgatóként már elnyert egy kutatási támogatást. Kutatómunkájuknak köszönhetően például idővel lehetséges lesz majd megtalálni azokat a betegeket, akiknek adható egy meglévő antidepresszáns gyógyszer, és azt is, hogy kinek felesleges. Ez változást hozhat a betegségről alkotott felfogásban, a gyógyítók hozzáállásában, a pszichés megoldási stratégiákban. A Semmelweis Egyetem Kerpel-Fronius Ödön Tehetséggondozó Programjába is beválasztották, amelyen keresztül egyetemi rendezvények szervezésében segít, a program honlapját gondozza. A mentorprogramtól reméli, hogy segítséget kap abban, hogyan lehet megtalálni a leginkább megfelelő csatornát ahhoz, hogy informálja az embereket közérthető, élvezetes formában az orvostudomány legújabb eredményeiről. Célja, hogy a népszerű ismeretterjesztés méltó helyére kerüljön.

Mentora, dr. Falus András immunológus, a Genetikai Sejt- és Immunbiológiai Intézet volt igazgatója szerint minden olyan program, amely átlép a sokszor mesterkélt generációs határokon,és közelre hoz idősebb és fiatal, most kezdő szakembereket, csak hasznos lehet mindkét félnek.

meskoDr. Meskó Bertalan, a Semmelweis Egyetem oktatója tudományos kutatásai mellett nyolc éve foglalkozik azzal a kérdéssel, hogy az internet milyen szerepet tölt be beteg és orvos szempontjából az orvoslásban. Orvostanhallgatóként döntött úgy, hogy nettó internetfüggésből orvosi stratégiát épít magának. Mostanában leginkább az e-paciensekről beszél, akik megkülönbözhetők az egyszerű, interneten betegségek után szörfölő hipochonderektől, az úgynevezett „guglerektől”. Véleménye szerint az orvoslásban is élni kell a digitális lehetőségekkel, még abban az esetben is, ha a beteg a felkészültebb. Ezt az orvosok oktatásába a világon elsőként vezette be egyetemi kurzusként előbb a Debreceni, jelenleg pedig a Semmelweis Egyetemen.

Az „50 tehetséges magyar fiatal” programmal a La Femme magazin a jövő nagyjait, vagyis a ma ígéreteit kereste. A program meghirdetését követően minden héten több száz jelölés érkezett, a jelölési időszak végére pedig összesen 1373 fiatalról kaptak írásos ajánlást. A jelöltek előválogatására a Nemzeti Tehetségpont szakembereinek segítségével került sor. Ennek célja az volt, hogy a több mint ezerháromszáz jelöltből kiválasszák azt a nyolcvanat, akiket a zsűri tagjai ezt követően egy erre a célra létrehozott online rendszerben egyenként értékeltek. A zsűri értékelésének eredménye határozta meg a programba bekerülő végső ötvenes kört.
A tehetség „mérésére”, a beérkezett jelölések szűrésére, értékelésére egy olyan kritériumrendszert alkottak, amely a teljesítményt, a társadalmi értéket, az eredetiséget, az újítóerőt és az ösztönző erőt vette figyelembe.
Az „50 tehetséges magyar fiatal” program nemcsak a tehetségek felkutatását tűzte ki célul, hanem mentor programot is indított, mellyel a fiatalok fejlődéséhez kíván ösztönzést, támogatást nyújtani.

T-Sz.Sz.

 

Forrás: La Femme