Három, a Semmelweis Egyetemhez kötődő fiatal került fel az „50 fiatal magyar tehetség” listájára, amelyet a Nemzeti Tehetség Program támogatásával a La Femme magazin állított össze. Dobi Réka hallgató, Domonkos Andor PhD-hallgató, és dr. Meskó Bertalan oktató.
Dobi Réka, az ÁOK első éves hallgatója tanulmányait az ELTE kémia szakán kezdte meg, de az első, sikeres szemesztert követően rájött, hogy közvetlenebb módon szeretne segíteni az embereken. Ezért a következő tanévben a Semmelweis Egyetemen kezdett tanulni, emellett az EOK Stressz- és Hálózatkutató Laborjába is felvételt nyert. Az intézetben fonálféreggel folynak kísérletek az öregedés, a stressz, a tanulás és a memória összefüggéseiről. Bízik benne, hogy „50 fiatal tehetség” programban új mentorával, dr. Ádám Veronikával közvetlen kapcsolatot tud kialakítani, aki felkarolja őt, és akinek számíthat a véleményére. „Nekem most talán az a legfontosabb, hogy szakmai iránymutatást kapjak programbeli mentoromtól” – fogalmazott Réka, hozzátéve: lényeges az is, hogy valódi közös munka alakuljon ki közöttük, hiszen így gyarapodhat a legközvetlenebb tapasztalatokkal a következő fél évben.
Dr. Ádám Veronika, Orvosi Biokémiai Intézet igazgatója úgy fogalmazott: reményei szerint Réka egyetemi tanulmányai során sokszor fognak találkozni, hogy figyelemmel kísérhesse, segítsen problémái megoldásában, tanácsot adhasson neki, amikor valamiben elakad.
Dr. Domonkos Andor a Semmelweis Egyetemre tanult, jelenleg az Szentágothai János Idegtudományi Doktori Iskola PhD hallgatója. Elsőéves kora óta tudományos munkát végez az MTA Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézetben, Freund Tamás professzor munkacsoportjában. 2009-ben társszerzője volt egy, a Science magazinban megjelent közleménynek, köztársasági ösztöndíjban részesült, és rendkívül fiatalon, egyetemi hallgatóként már elnyert egy kutatási támogatást. Kutatómunkájuknak köszönhetően például idővel lehetséges lesz majd megtalálni azokat a betegeket, akiknek adható egy meglévő antidepresszáns gyógyszer, és azt is, hogy kinek felesleges. Ez változást hozhat a betegségről alkotott felfogásban, a gyógyítók hozzáállásában, a pszichés megoldási stratégiákban. A Semmelweis Egyetem Kerpel-Fronius Ödön Tehetséggondozó Programjába is beválasztották, amelyen keresztül egyetemi rendezvények szervezésében segít, a program honlapját gondozza. A mentorprogramtól reméli, hogy segítséget kap abban, hogyan lehet megtalálni a leginkább megfelelő csatornát ahhoz, hogy informálja az embereket közérthető, élvezetes formában az orvostudomány legújabb eredményeiről. Célja, hogy a népszerű ismeretterjesztés méltó helyére kerüljön.
Mentora, dr. Falus András immunológus, a Genetikai Sejt- és Immunbiológiai Intézet volt igazgatója szerint minden olyan program, amely átlép a sokszor mesterkélt generációs határokon,és közelre hoz idősebb és fiatal, most kezdő szakembereket, csak hasznos lehet mindkét félnek.
Dr. Meskó Bertalan, a Semmelweis Egyetem oktatója tudományos kutatásai mellett nyolc éve foglalkozik azzal a kérdéssel, hogy az internet milyen szerepet tölt be beteg és orvos szempontjából az orvoslásban. Orvostanhallgatóként döntött úgy, hogy nettó internetfüggésből orvosi stratégiát épít magának. Mostanában leginkább az e-paciensekről beszél, akik megkülönbözhetők az egyszerű, interneten betegségek után szörfölő hipochonderektől, az úgynevezett „guglerektől”. Véleménye szerint az orvoslásban is élni kell a digitális lehetőségekkel, még abban az esetben is, ha a beteg a felkészültebb. Ezt az orvosok oktatásába a világon elsőként vezette be egyetemi kurzusként előbb a Debreceni, jelenleg pedig a Semmelweis Egyetemen.
Az „50 tehetséges magyar fiatal” programmal a La Femme magazin a jövő nagyjait, vagyis a ma ígéreteit kereste. A program meghirdetését követően minden héten több száz jelölés érkezett, a jelölési időszak végére pedig összesen 1373 fiatalról kaptak írásos ajánlást. A jelöltek előválogatására a Nemzeti Tehetségpont szakembereinek segítségével került sor. Ennek célja az volt, hogy a több mint ezerháromszáz jelöltből kiválasszák azt a nyolcvanat, akiket a zsűri tagjai ezt követően egy erre a célra létrehozott online rendszerben egyenként értékeltek. A zsűri értékelésének eredménye határozta meg a programba bekerülő végső ötvenes kört.
A tehetség „mérésére”, a beérkezett jelölések szűrésére, értékelésére egy olyan kritériumrendszert alkottak, amely a teljesítményt, a társadalmi értéket, az eredetiséget, az újítóerőt és az ösztönző erőt vette figyelembe.
Az „50 tehetséges magyar fiatal” program nemcsak a tehetségek felkutatását tűzte ki célul, hanem mentor programot is indított, mellyel a fiatalok fejlődéséhez kíván ösztönzést, támogatást nyújtani.
T-Sz.Sz.
Forrás: La Femme