Egy egyedülálló skill- és szimulációs laborban gyakorolhatnak a Semmelweis Egyetem orvostanhallgatói a 2012/13-as tanévtől. A fonendoszkópos vizsgálattól a katéterezésen és a perifériás vénaszúráson át az újraélesztésig számos beavatkozást végezhetnek majd el a hallgatók a labor készségfejlesztő eszközein és fantomjain. Sőt, az életveszélyes helyzetekben való gyors döntéshozatalt is gyakorolhatják az élethű – HiFi, vagyis magas hűségű – bábukon.

Az úgynevezett Semmelweis Skill Centrum kialakítására több mint 330 millió forintot nyert az egyetem az Új Széchenyi Terv keretében. A beruházással egy legmodernebb szimulációs eszközökkel felszerelt oktatóközpont jön létre, amely mintegy háromezer hallgató gyakorlatorientált oktatását segíti majd. A projekthez kapcsolódóan az egyetem 15 intézetében lesznek fejlesztések, audiovizuális felszerelések és más gyakorlati segédeszközök üzembe helyezésével.
A projekt koordinátora, Fritúz Gábor azt hangsúlyozta: a centrum természetesen nem helyettesíti a valós klinikai környezetben való tanulást, a cél, hogy kialakuljon egy egészséges arány abban, hogy mit gyakorolnak a diákok a laborban, és mit a valódi betegeken.

A fotók a németországi Mainz-ban, az ottani szimulációs központokban készültek

Az egyetem általános orvosképzésében egyébként már van hagyománya a szimulációs oktatásnak. 1995 óta az újraélesztést bábukon tanulják az orvostanhallgatók, az utóbbi három évben pedig – bérelt bábuknak köszönhetően – a kritikus állapotú betegek ellátásának technikájába is betekintést nyerhetnek, szimulált környezetben.
A mostani pályázat segítségével azonban több, a legkorszerűbb technológiának megfelelő gyermek és felnőtt fantomot is beszerez az egyetem, így elérhető, hogy mind a tizenkét szemeszterben legyen valamilyen szintű skill, vagyis készség, illetve szimulációs gyakorlat. A HiFi eszközök az informatikai, mechanikai és pneumatikai támogatásnak köszönhetően úgy reagálnak a kritikus kórélettani helyzetekben, mint a valódi betegek. Az, hogy miként alakul az állapotuk, milyen életjeleket adnak, a laborhoz kapcsolódó vezérlőhelységből irányítható.

A projekt koordinátora, Fritúz Gábor munkatársaival nemrég Németországban járt tanulmányúton. Az ottani skill- és szimulációs laborokban az orvos-beteg kommunikáció gyakorlására is van mód, s ez további távlatokat ad az itthoni fejlesztésnek is. Az orvostanhallgató a laborban a beteg szerepét eljátszó színészek segítségével teljesíti a feladatot, ami lehet például az anamnézis felvétele vagy fizikális vizsgálat. Mindezt a vezérlőteremből figyeli az oktató és videóra is veszi, majd utólag a hallgatóval közösen kielemzik, miként oldotta meg a szituációt.

Fritúz Gábor kiemelte: a skill-központ kialakításával az egyetem egy új képzési kultúrát honosít meg Magyarországon. A készségfejlesztést szolgáló oktatóhelységekhez minden szakterület hozzáférhet majd az órarendben meghatározott módon. DP

KMOP-4.2.1/B-10-2011-0010