Betűméret: A A A

A Kognitív Transzlációs Viselkedésfarmakológiai Kutatócsoport tevékenysége

Nemzeti Agykutatási Program (NAP) keretében az MTA Természettudományi Kutató Központ és a Semmelweis Egyetem Farmakológiai és Farmakoterápiás Intézet közös kutatócsoportja kezdheti meg a munkát „Kognitív Transzlációs Viselkedésfarmakológiai Kutatócsoport” néven.

A tanulási és memória képességek számos ideg- és elmebetegségben károsodottak. Legismertebb talán az Alzheimer-kór emlékezetvesztése és mentális leépülése, de nagyon súlyos gondolkodási zavarok jellemzik például a skizofréniát és az autizmust is. Ezekre a tünetekre jelenleg nincs hatékony gyógyszer, jóllehet a mentális képességek döntő mértékben határozzák meg a betegeknek a normál életbe való visszailleszkedésének esélyeit, például a munkavégző képességüket. Hatékony tanulásjavító gyógyszerekre ezért igen nagy igény van.

A kutatócsoport célja a pszichiátriai és neurológiai kórképekben fellépő gondolkodási zavarokra olyan állatkísérleti tesztrendszer kifejlesztése, amely az eddigieknél jobb találati aránnyal és nagyobb pontossággal képes az embernél is hatékony memóriafokozó gyógyszereket beazonosítani.

A kísérletekben laboratóriumi egereket és patkányokat tesztelnek különböző tanulási feladatokban. A feladatok egy része egy adott, nem ártalmas helyzetben méri az állatok tanulási és memória képességeit (pl. az úgy nevezett fajtárs felismerés teszt), más tesztekben jutalomért „dolgoznak” az állatok (pl. reakcióidő tesztek, útvesztőben tájékozódás). A tanulási módszerek egy kisebb csoportjában kellemetlen – de nem fájdalmas – ingerekkel (pl. vízből való kijutás) ösztönzik az állatokat a feladat végrehajtására. Az állatokat – a jobb tanulási teljesítmény elérése érdekében – ingergazdag környezetben tartják és a tanulási feladathoz is fokozatosan szoktatják őket. Egy állatnak több tanulási feladatot is megtanítanak, így több különböző gondolkodási folyamatot tudnak ugyanazon csoport állaton tanulmányozni.

A tanulásjavító szerek vizsgálatához az állatok teljesítményét előzetesen lerontják a feladat nehezítésével vagy tanulásrontó vegyületek beadásával, esetleg valamilyen környezeti stresszel. Egy–egy csoporton többféle gyógyszerjelölt molekulát is tesztelnek egymás után, a megfelelő gyógyszerkimosási időtartamok betartásával, egyidejűleg csökkentve ezzel a kísérletekbe vont állatok számát és növelve a vizsgált szerek hatékonyságának összehasonlíthatóságát.

Kategória: Háttéranyagok | A közvetlen link.