A Semmelweis Egyetemen rendezte a 10. Magyar Nemzeti és Nemzetközi Lifelong Learning Konferenciát „Kihívások és lehetőségek a felsőoktatásban” címmel. A felsőoktatás és a felnőttkori tanulás jövője a határokon átívelő oktatásban és az innovatív lehetőségek alkalmazásában van – hangzott el.
„Nemzetköziesedés a Semmelweis Egyetemen” című előadásában dr. Molnár Mária Judit rektorhelyettes bemutatta az orvosi egyetem sokrétű nemzetközi oktatási programját és kitért arra is, hogy szerinte az online kurzusok, tananyagok és a közösségi média bevonása a trend a felsőoktatásban.
Hangsúlyozta, hogy amellett, hogy évente 3 ezer diákot oktatnak angol és német nyelven a Semmelweis Egyetemen (SE), számos külföldi akkreditált képzésen is részt vehetnek a hallgatók: Hamburgban (Asklepios) és Luganoban (L.U.de.S.), Finnországban vagy az Egyesült Államokban (az Atlantis program keretében), Szlovákiában a Health Management Academy-val közös kihelyezett képzésen vagy a kínai Heilongjang orvosi egyetem magyarországi kínai orvoslás kurzusán. Elmondta, hogy milyen nehézségeket kellett áthidalni az akkreditációk elfogadtatásához illetve milyen előnyöket jelentenek az egyetemnek a nemzetközi kapcsolatok, a kettős diplomák.
Kijelentette: a cél a határok átjárhatósága, hiszen a globalizáció egyre inkább kinyitja az oktatás lehetőségeit az úgynevezett MOOC (Massive Open Online Courses) online kurzusokon keresztül. A Semmelweis Egyetem „Webicina – közösségi médiák az orvoslában” című online kurzusa a világ bármely pontjáról elérhető, melyet az SE oktatója, Meskó Bertalan jövőkutató tart angol nyelven. Ezt ráadásul nemcsak az egyetemisták, hanem bárki felveheti, akit érdekel, lehetővé téve így az élethosszig tartó tanulást. Ezzel ellentétben csak semmelweises orvostanhallgatóknak elérhető a „Disruptive Medical Technologies” című, a legmodernebb orvostudományi technológiákról indult kurzus, melyet a medikusok a közösségi média használatának bevonásával végeznek a kanadai Albertai egyetemmel együttműködve.
Az SE tananyagában egyre nagyobb teret hódít az úgynevezett „E-learning” oktatás is, már mind a hat karon egyre több tárgy érhető el nemcsak magyar, hanem egyre inkább angol és német nyelven is. Az „E-learning” terjedése által is egyre több lehetőség nyílik más, külföldi egyetemekkel közös tananyagok kialakítására (például áthallgatás PHDoktatásban).
A rendezvény célja volt kitekintést adni az aktuális európai történésekre is és bemutatni az Európában sikeresen működő fejlesztési lehetőségeket. Idén a svéd innováció sikereit ismertette a konferencia védnöke Karin Olofsdotter, Svédország Nagykövet Asszonya.
Másik fontos cél a hazai felsőoktatási intézményekkel megismerni az uniós Horizont 2020 keretprogram nyújtotta lehetőségeket. A kontinens globális versenyképességének növelését megcélzó program integrálja a kutatást és az innovációt; az ötletek felmerülésétől a piaci hasznosításukig terjedő folyamathoz egységes, zökkenőmentes módon nyújt finanszírozást; egyszerűsíti a pályázás feltételeit; illetve az eddigieknél több lehetőséget nyújt az ígéretes fiatal kutatók finanszírozására. A Horizont 2020 minden eddiginél nagyobb hangsúlyt fektet arra, hogy a tudományos áttörésekből üzleti lehetőségeket biztosító és sokak életét javító innovatív termékek és szolgáltatások születhessenek.
A MELLearN (Magyar Egyetemi Lifelong Learning Network) Felsőoktatási Hálózat az életen át tartó tanulásért Egyesület éves konferenciájának idén, 2014. április 25.-én a Semmelweis Egyetem adott otthont. A MELLearN 2002-ben jött létre, közhasznú nevelési, oktatási, kutatási és egyéb tudományos tevékenységeket kezdeményez és koordinál, jelenleg 18 hazai felsőoktatási intézmény a tagja.
Fotó: Kovács Attila, Semmelweis Egyetem