KONFERENCIA

A Semmelweis Egyetem Szakképző Intézmények Igazgatóságának rendezvénye

Az egészségügyi technikum újragondolva címmel

Az egészségügyi szakképzésben szakmai tantárgyakat oktatók számára szervezett szakmai nap

Dátum:

2024. 04. 12. (péntek) 9.30-tól

Helyszín:

Semmelweis Egyetem Szakképző Intézmények Igazgatósága

1068 Budapest, VI.

Rippl-Rónai utca 22-26. (110, I. emeleti díszterem)

Résztvevő előadók:

§  Köszöntő, Mayer Andrea igazgató (SE-SZII)

§  Az Országos Szakmai Tanulmányi Verseny 2023/2024. tanévi tapasztalatai, nyári felkészítő táborok és a szakképző intézmények fókuszpontjai a következő tanévre

Dr. Gál Nikolett, OKFŐ Szakképzés Szervezési Főosztály, főosztályvezető helyett Szabóné Nagy Emese osztályvezető

§  Tartalomfejlesztés, továbbképzések, MIR és IKK aspektusában, Hudacsek László Péterné szakmai igazgató, IKK

§  Egészségügyi technikum, tantárgyak-óraszámok, lehetőségek és kihívások a különböző képzési típusokban, Gavallérné Kancsal Ágnes igazgató, Csizmadiáné Matlák Györgyi igazgatóhelyettes (SE Raoul Wallenberg TSZI)

§  A képalkotásban megjelenő mesterséges intelligenciák – Hol tartunk most és mi lehet a jövő? Szabó Beáta igazgató, SE Bókay János TSZI

§  A PPT nélküli képzés nehézségei a változás tükrében, Szabados Mária – Dobó-Csizmadia Erika, SE Semmelweis Ignác TSZI

§  Szekcióülések vezetői: Matlákné Csizmadia Györgyi, Szabó Beáta, Sőregi Krisztina-Telek András, Szecsei Judit Klára.

Moderátor/megnyitó:

·Mayer Andrea SE SZII főigazgató

Résztvevők a jelenléti ív szerint

1.      számú melléklet: jelenléti ív

 

A KONFERENCIÁN elhangzott témák:

 A konferencia programja:

 1., Mayer Andrea igazgató köszöntője.

2., Szabóné Nagy Emese osztályvezető (OKFŐ) bemutatta az OSZTV verseny lebonyolításának egyes szakaszait. A nevezés 2023. november 16. és december 11-e között volt, 193 fő regisztrált 12 szakmában. Ezt követte már január 24-én az interaktív 1. forduló (itt az eredményességi minimum 51% volt.) A középdöntő már minőségileg egy magasabb fokozatot jelentett február-március hónapok fordulóján (általános ápoló, gyógyszertári asszisztens, gyógymasszőr, mentőápoló szakmákban 20 fő). A szimulációs feladat a KKK alapján készült, a továbbjutás feltétele itt már a 71 % volt. A döntő két részből állt: interaktív és projektfeladat alkotta. A gyógymasszőr szakmában 6 fő, míg általános ápolónál 5 fő indult. Elégedettségi kérdőív volt minden szinten, az észrevételeket feldolgozták. Nemzetközi versenyről: 2024. szeptember 10-15. között lesz a Worldskills Lyonban. (Balogh Boglárka tanuló indulását készítik elő.) Megjegyezte, hogy 2014 óta mindig indult magyar versenyző a nemzetközi megmérettetésen ápolás és gondozás szakmaterületen. A szakmai táborról: ez egyhetes, tematikus. Azoknak, akik a 2024-2025-ös tanév végén vizsgáznak. 2024 februárjában lezajlott az igényfelmérés, 20 iskolából 146 fő jelentkezett eddig. A helyszín a tápiószentmártoni Kincsem Lovaspark lesz ez év júliusában. Még kitért – „gondolatébresztőként” – a szakképző iskolák módszertani támogatására, a Szakma Sztár rendezvényre, ill. a duális képzés erősítésére.

  1. Hudacsek László Péterné (IKK) előadásában először bemutatta a KIM alá tartozó két szervezet, az NSZFH és az IKK feladatait. Utóbbi esetében kiemelte a módszertani fejlesztést, az öt főosztály működését, az új esélyegyenlőségi irodát, ill. a vizsgaközpontot. Kitért a KKK-változásokra, jelezte, hogy az egészségügy területére külön figyelnek. Az egészségügyi vizsgák utalt a menet közbeni módosításokra (interaktív vizsgák, projektfeladatok percideje, portfólió kivétele stb.). Megítélése szerint a változások a tanulók számára kedvezőek voltak. Az IKK működését illetően kiemelte az egynapos szakmai napokat (ebben a tanévben eddig 27 volt), ill. a 13 szakmai munkacsoportot. Az okleveles technikusképzésről: megköszönte az érintett iskolák adatszolgáltatását. Kiemelte, hogy ennek az alapja az egyetemmel történő hatékony és stabil együttműködés, így pl. az ETK a Semmelweis Egyetemnél. Utalt rá, hogy az együttműködés csak KIM-engedéllyel indulhat el. Az óvodai nevelő szakma terén utalt rá, hogy ez csak okleveles technikusképzésben lehetséges. Az oktatói továbbképzésekről: 4 évente 60 órát jelent, a nyugdíj előtt 5 éven belül lévőkre ez nem vonatkozik, az ún. OTR informatikai rendszerben 179 képzés van. Ha egy iskola 15 főt jelez, akkor helyeben valósítható meg a képzés. Kitért még a MIR-re, a 2022 óta eltelt időszakra, ill. a 2024-es év feladataira a minőségirányítási rendszer terén.
  2. Gavallérné Kancsal Ágnes (SE Raoul Wallenberg TSZI): előadása elején a két tanév rendjéből (BM és KIM rendeletek) indult ki, a közismereti kerettanterv változásait emelte ki, utalt arra, hogy néhány képzés esetén fokozott figyelmet igényel a közismereti és szakirányú/szakmai képzés összehangolása. Kiemelte, hogy a fenntartó egyetem nem támogatja a digitális (online) oktatás nagyobb arányát az oktatásban. Matlákné Csizmadia Györgyi a változtatási javaslatokat emelte ki az ágazati alapoktatás és a szakirányú képzés terén. Itt kiemelte, hogy ezek Pápai Tibor docenssel egyeztetve történtek. Az egyes képzési táblázatok tervezett, javasolt változásai még a szekcióülésen kerültek elő.
  3. Pápai Tibor docens megérkezett közben az egyetemi felvételiről. Néhány mondatban kitért – hozzászólásában – az óraszámokra, a javasolt változtatásokra.
  4. Szabó Beáta igazgató előadásában a mesterséges intelligencia szerepét, lehetőségeit emelte ki a mindennapokban. Egyik példája beszédfelismerés volt, amely szoftveres és fizikai úton valósulhat meg. A radiográfia terén fontos szerepe lehet például az egyes daganatok, betegségek felismerésében. Alkalmazások terén még kiemelte az 1-es típusú cukorbetegség/diabetes terén történő alkalmazást. A Nature folyóirat egyik írását emelte ki, amely az emlődiagnosztika területét emelte ki: a szoftver megtalálja a rosszindulatú daganatot, szövetelemzésre is képes lehet. Kiemelte, hogy a mesterséges intelligencia és alkalmazása már tantárgyi elem az OKK-n gyakorlaton résztvevőknél. Előadásában még kitért az ún. intervenciós radiológiára, termoablációra (rákfelismerésben- és kezelésben), ill. TACE-kezelésre.
  5. Sőregi Krisztina: bemutatta röviden salgótarjáni iskoláját. Beszélt arról, hogy volt diákjaik miként helyezkednek el, hogyan állnak helyt a munkahelyeken, milyen visszajelzéseket adnak. Statisztikája szerint a salgótarjáni kórházban és rendelőkben a pályakezdő végzőseik 90%-a megmarad, helyt áll. Az utánkövetés nagy szerepére, a személyes kapcsolatra hívta fel a figyelmet. Megemlítette, hogy volt diákjaik szakmai tanácsokért egykori oktatóikhoz fordulnak. Különösen nagy problémát jelent nekik a krízishelyzetek érzelmi feldolgozása.
  6. Dobó-Csizmadia Erika: a 2020-2021-es tanévtől elindult technikumi képzésről beszélt először. Az elmúlt évek technikumi tapasztalataira tért ki.
  7. Szekcióülések vezetői: Matlákné Csizmadia Györgyi, Szabó Beáta, Sőregi Krisztina-Telek András, Szecsei Judit Klára.
  8. A szekcióülések után még összegyűltek az előadóteremben a résztvevők és egyesével a szekcióvezetők összegezték a korábban kiadott egyes témákat. Telek András kiemelte, hogy a Társadalomtudomány túl nagy tantárgyi elem lett. Pápai Tibor docens, meghívott jelezte, hogy az óraszám változtatások kapcsán azt is jelezzék az iskolák, ha nemleges a válasz.

A tanácskozást Mayer Andrea igazgató zárta, megköszönte az aktív részvételt. Jelezte, hogy az előadások prezentáció kiküldésre kerülnek.

Budapest, 2024. április 16.