KONFERENCIA

A Semmelweis Egyetem Szakképző Intézmények Igazgatósága és a Tankórterem weboldal rendezvénye

Egészségügyi tanárok és szakoktatók II. szakmai napja

Az egészségügyi szakképzésben szakmai tantárgyakat oktatók számára szervezett szakmai nap

 

Dátum:

2023.08.30. (szerda) 9.00-tól

Helyszín:

Semmelweis Egyetem Szakképző Intézmények Igazgatósága

1068 Budapest, VI.

Rippl-Rónai utca 22-26. (I. emeleti díszterem)

Résztvevő előadók:

Köszöntő, Feketéné Dr. Szabó Éva SE Stratégiai és Fejlesztési Rektorhelyettes Mayer Andrea SE Szakképző Intézmények Főigazgatósága Főigazgató

  • Skálák, pontrendszerek az ápolási tevékenységekben

Dr. Pápai Tibor Ph.D, SE-ETK Ápolástan tanszék, főiskolai docens

  • Korszerű diagnosztikus tevékenységek az alapellátásban

Dr. Galvács Henrietta Ph.D, SE-ETK Ápolástan tanszék, főiskolai adjunktus

  • Az inkontinencia ellátás ápolói vonatkozásai

Tódorné Bognár Krisztina MSc, SE Urológiai Klinika, klinikai vezető ápoló

  • A sztóma ellátás korszerű irányelvei

Csehiné Piroska Nikolett MSc, SE-ETK Ápolástan tanszék

  • Korszerű interaktív oktatási technológiák az egészségügyi szakképzésben

Kecskés Attila BSc,

  • Aktualitások a szakképzésben

Dr. Gál Nikolett OKFŐ Szakképzés Szervezési Főosztály, főosztályvezető

  • A gyakorlati vizsgáztatás szervezési és értékelési praktikumai

Vízvári László MSc NSZFH szakértő

Moderátor/megnyitó:

 Mayer Andrea SE SZII főigazgató

Résztvevők a jelenléti ív szerint

Ld. 1. számú melléklet: jelenléti ív

 

 A KONFERENCIÁN elhangzott témák:

 

A konferencia programja:

  1. Feketéné Dr. Szabó Éva SE Stratégiai és Fejlesztési Rektorhelyettese köszöntőjében kiemelte az ápolóképzés fontosságát, megemlítette, hogy ebben az évben került díjazásra a Semmelweis Egyetem Alapítvány Jó tanuló-Jó ápoló ösztöndíj pályázata is. A “Jó tanuló, jó ápoló” ösztöndíj fő célja az egészségügyi ágazati képzésében résztvevő tanulók ösztönzése.
  2. Köszöntőjében kiemelte Mayer Andrea SE Szakképző Intézmények Főigazgatósága Főigazgatója, hogy a szakmai napok érdeklődése már túl nőtt a Raoul Wallenberg Többcélú Szakképző iskola dísztermén, tervek szerint a következő ilyen program már az egyetem más helyszínén lesz. Az előadásokon túl a workshopra és a további bemutatókra is felhívta figyelmet.
  3. Skálák, pontrendszerek az ápolási tevékenységekben Pápai Tibor Ph.D, SE-ETK Ápolástan tanszék, főiskolai docens előadását az ápolási dokumentációk öt alapvető pontjával, ill. történeti előzményekkel (1952-1974.) kezdte. Utalt arra, hogy az egészségügyi technika mekkorát fejlődött az elmúlt években (okostelefonok és más eszközök szerepe a rizikófigyelmeztetésben). Kitért arra, hogy a magyar mentőszolgálat önálló mérőrendszert alkalmaz, bemutatta az ún. Borg skála fokozatait, kitért a rizikómérés más eszközeire (GCS). Az ún. Norton skálakérdésében utalt arra, hogy ez a beteg fizikai, tápláltsági állapotának vizsgálatát foglalja magába: a 32/2010-es EU-szabályozást hazánkban 2013-ig kellett bevezetni (így pl. az eszközök használata, biztonsága és tisztasága). Hangsúlyozta, hogy a betegellátás központi eleme a beteg állapotának pontos (pontozási rendszer ld.) feltérképezése. Alapvető fontosságú a kritikus állapot mielőbbi feltárása.
  4.  Korszerű diagnosztikus tevékenységek az alapellátásban Galvács Henrietta Ph.D, SE-ETK Ápolástan tanszék, főiskolai adjunktus előadásának központjában az egészségügyi alapellátáson belül címmel a háziorvosi ellátást mutatta be. Az ápolói tevékenység terén (Pátyon a prevenciós szűrővizsgálatokat és a betegoktatást Dr. Galvács Henrietta végzi.) kiemelte a praxisokban jelentkező egészségügyi problémák közül a diabetest, a demenciát, a dohányzást, alkoholt, hipertóniát (a teljesség igénye nélkül). A diabetest óriási problémának nevezte, szövődményeivel és főként az 50 éves kor felettieknél magas számban jelentkező amputációt. Felhívta figyelmet a Szent Imre kórház rövidfilmjére, amely a vérnyomás problémákhoz kapcsolódott. A diabetes szűrése terén még kiemelte az időbeni feltást pl. a kalibrált (vibrációs) hangvilla segítségével.
  5. Az inkontinencia ellátás ápolói vonatkozásai témakörben Tódorné Bognár Krisztina MSc, SE Urológiai Klinika, klinikai vezető ápolója tartott előadást. Kiemelte, hogy a stressznek (negatív pszichés tudat) nagy szerepe van a kialakulásában. Kiemelte, hogy az interneten sajnos tévinformációkat tartalmazó Facebook-csoportok vannak. Az érintettnél uralkodó vizeletszag problémája gyengíti az előrehaladást, gyengíti a komfortérzetet. Bemutatta a nőknél és férfiaknál végrehajtható vizsgálatokat, ill. jelenlegi és újabb kezelési lehetőségeket. A megfelelő betétek (inkontinencia betét, pelenka) használatára tért ki, ill. a gyógytorna (ún. Kegel-torna) pozitív szerepére. A végső megoldás azonban már műtéti lehet megítélése szerint, bemutatta prezentációjában az új műtéti eljárásokat. A katéterezésről kifejtette, hogy gyors, de nem biztos, hosszabb távon jó megoldás. Az önkatéterező beteg definícióját így fogalmazta meg: „meg kell tanítani”.
  6. A sztóma ellátás korszerű irányelveiről Csehiné Piroska Nikolett MSc, SE-ETK Ápolástan tanszék tartott összefoglaló előadást. A sztóma fogalmának tisztázása után a sztómaellátással kapcsolatos útmutató füzet főbb elemeit ismertette. Kiemelte a sztómaellátás XXI. századi új fejlődési útvonalait, így a digitalizációt, a mesterséges intelligenciát és az eszközfejlődést. ”Új típusú gyűrű az egészséges bőrért”-mottó gondolatmenetén haladt, utalt a testalkatok különbözőségére, amely jelentősen befolyásolja az eredményességet.
  7. Szünet után a Korszerű interaktív oktatási technológiák az egészségügyi szakképzésben címmel Kecskés Attila BSc, tartott előadást (magyarországi NATO kirendeltségen dolgozik). Gondolatmenete elején kiemelte, hogy a 2020-2021-es év COVID-járványa az interaktív és online oktatás felé fordította társadalmat, a „kényszer” fejlődést is okozott. Hangsúlyozta, hogy a jövő a mesterséges intelligencia által támogatott oktatás (gép általi, emberszerű, adatbázison alapuló). Továbbiakban a virtuális valóság, e-learning fogalmait, ill. térnyerését mutatta be. Kitért arra, hogy miként nézhet ki napjainkban egy virtuális tanterem? Bemutatta az ún. ENGAGE (hálózat) főbb elemeit: itt a Lenovo, 3M és a KIA társult többek között a program megvalósításában.
  8. Aktualitások a szakképzésben címmel Gál Nikolett OKFŐ Szakképzés Szervezési Főosztály, főosztályvezető tartott előadást. A tájékoztatás középpontjában az ágazati alapoktatás, szakirányú oktatás, ágazati alapvizsga, szakképzési munkaszerződés fogalmai álltak. A szakmai vizsga várható változásairól beszél még (interaktív rész, ill. portfólió).
  9. A gyakorlati vizsgáztatás szervezési és értékelési praktikumai címmel Vízvári László MSc NSZFH szakértő tartott Prezi-előadást. Előadása középpontjában a szimuláció fogalma állt. Különválasztotta, hogy pl. az ápoló képzésben beteggel vagy beteg nélkül (imitátorral) hogyan történik a szimuláció. Kiemelte az interaktivitás új útjait, kiemelte, hogy kedvence az ún. saját élményű szimuláció. Bemutatta egy spanyol város, Levante példáját is kisfilmen. Beszélt még az ún. szimulációs helységről/szobáról, annak működéséről.
  10. Pápai Tibor főiskolai docens záró hozzászólásában a korszerű szakma, jövőkép, hatékony eljárásrend fogalmait emelte ki, hozzátéve, hogy „legyen elég tanuló”. Megerősítette, hogy a következő szakmai nap már új, nagyobb helyszínen lesz.
  11. Mayer Andrea Főigazgató megköszönte az előadók tevékenységét, ill. a workshop további programjaira hívta a résztvevőket. Így: Inkontencia (Coloplast), Táplálásterápia (Nutricia), Boka-kar index mérés bemutatása (Dr. Galvács Henrietta), Egészségügyi tankönyvek (Műszaki Könyvkiadó Kft.) és Szimulációs oktatási eszközök – 3B (Scientific) témakörökben.

Budapest, 2023. augusztus 31.