KONFERENCIA

a Semmelweis Egyetem Pető András Karának és Szakképző Intézmények Igazgatóságának rendezvénye

Emlékeztető

Az SNI-s tanulók pedagógiájában rejlő lehetőségek

PAK bemutatkozó délelőtt, ezt követően a szakképző iskolák pedagógiai konferenciája

 

 

Dátum:

2023.01.13. (péntek)

Helyszín:

Semmelweis Egyetem Szakképző Intézmények Igazgatósága 1068 Budapest, VI.

Rippl-Rónai utca 22-26. (I. emeleti díszterem)

Résztvevő előadók:

§  Dr. Földesi Renáta intézeti igazgató (PAK)

§  Dr. Matos László dékánhelyettes (PAK)

§  Szabó Linda gyógypedagógus (SE Raoul Wallenberg TSZI óraadó oktatója)

§  Kozsánné Tóth Marianna magyar nyelv- és irodalom szakos oktató (SE Raoul Wallenberg TSZI)

§  Katona Bálintné logopédus (SE Semmelweis Ignác TSZI)

§  Csigás Erzsébet oklevelestanár (SE Semmelweis Ignác TSZI)

§  Lőz Erika mentorpedagógus (SE Semmelweis Ignác TSZI)

§  Végh Attila igazgató, szakmódszertani vezető (zárógondolat)

Moderátor/megnyitó:

·         Mayer Andrea SE SZII igazgató

Résztvevők a jelenléti

ív szerint

1.  számú melléklet: jelenléti ív

A KONFERENCIÁN elhangzott témák:

(minden előadáshoz kapcsolódott prezentáció/ppt is rendelkezésre áll)

 

  • 1. rész: A konferencia két részből állt, délelőtt 10.00 és 12.00 között az SE Raoul Wallenberg TSZI és az SE Semmelweis Ignác TSZI tanulói ismerhették meg a Pető András Kar működését és a konduktív pedagógia alapjait. Képet kaphattak a Konduktív Pedagógiai Intézet (KPI) működéséről. A mintegy kétórás (2 x 45 perces) program keretében a „Raoul” főként 10. évfolyamos és a „Semmelweis” iskolánk 10-11-12. évfolyamos pedagógia ágazati tanulói (90- 90 tanuló) képet kaphattak az ún. Pető-módszerről és reményeink szerint motivációt, hogy ezen a speciális pedagógiai területen dolgozzanak a jövőben.

A „bemutatkozó délelőtt” tájékoztatójának ez volt a megjelölt célja.

  • Földesi Renáta intézeti igazgató: (Matos László dékánhelyettes segítő moderálásával) egy ún. fenntartható, innovatív konduktív pedagógia fogalmának alapgondolatait ismertette meg a diákokkal, kitért a Konduktív Pedagógiai Intézet elmúlt évekbeli újításaira is kitért. Kiemelte Dr. Pető András és Dr. Hári Mária „úttörő” szellemi hagyatékát, az ún. Pető-módszer létrejöttét. A programot így jellemezte: „A módszer alapgondolata, hogy az idegrendszer a károsodás ellenére is rendelkezik tartalékokkal és új kapcsolatok kiépülésének a lehetőségével, amelyek a megfelelő tanulási és tanítási módszerekkel előhívhatók.” Emiatt a konduktív elnevezés, ami rávezetést jelent.

Biztatta a jelenlévő diákokat, hogy forduljanak bizalommal a PAK tevékenysége iránt. Felhívta a figyelmet, hogy ezen a területen dolgozóknak nagyon nagy lelki és fizikai erőre van szüksége. Nagy szükség van a humánerőforrás utánpótlásra ezen a területen. Biztatta a jelenlévő tanulókat erre a nevelési területre történő csatlakozásra.

A bemutatkozás része volt a PAK hallgatói önkormányzatának is bemutatkozása is. (Amely hallgatói önkormányzat párhuzamosan a Educatio 2023 rendezvényen is jelen volt.)

 Szünet

  • 2. rész: a szünet után pedagógiai konferenciával folytatódott a nap. A délután fő fogalmai, kérdései: a tanulási folyamathoz, a tanulási technikákhoz, a tanulás szervezéséhez kapcsolódtak, ill. a szakképzésben szükséges új típusú oktatói szerephez.
  • Szabó Linda gyógypedagógus előadásának középpontjában az SNI, a szegregáció/integráció, értelmi akadályoztatás, mozgáskorlátozottság, látás- és hallássérülés problémakörei voltak.
  • Kozsánné Tóth Marianna: közismereti oktató tanárként mutatta be az innováció új lehetőségeit. Humán szakosként, a magyar nyelv- és irodalom tantárgy oldaláról közelített. A tantárgy 2024. január 1-jétől az érettségi követelmények terén átalakul, más elvárt kompetenciákat helyez előtérbe. A tantárgy az ún. anyanyelvi kompetencia terén nyújthat segítséget a SNI-probléma „feloldása” terén.
  • Lőz Erika: előadásnak hangsúlya a tanár- és tanulóközpontú modellre támaszkodott, kiemelten említette az OECD új kompetencia területeit. Kiemelte, hogy megváltozott az oktatás, mivel a frontális osztálymunkáról a hangsúly áthelyeződött a csoportmunkára, ezen belül a kooperatív tanulási technikákra. Emellett az innováció elvárásai is újrafogalmazódtak.
  • Katona Bálintné: előadásában a logopédus és gyógypedagógus összetett feladatait összegezte, ill. az ún. „Hős iskola” program. A program középpontjában az SNI-s és a BTMNS-tanulók kérdésköre volt: egy igen összetett pedagógiai Kiemelte, hogy a digitálissá vált világban hogyan kell felhasználni hatékonyan a digitalizációt, hogyan segítheti ez a hatékony tanulásszervezést.
  • Csigás Erzsébet: a „Szemi”-ben, a Semmelweis Ignác TSZI 2022-ben elindított pedagógiai innováció lényegét Egy átfogó – induló – kérdőíves felmérés eredményeit mutatta be, amelynek középpontjában az SNI és a fogyatékosság megítélése volt. A program munkatársai még: Éles Róbert informatikai tanár, Török Ildikó igazgatóhelyettes és Varga Györgyi igazgatóhelyettes.

Hangsúlyozta, hogy az inklúzív pedagógia fogalma tágabb értelemben az adott közösségben lévő egyének sokszínűségének és bárminemű különbözőségének elfogadását és megbecsülését, és ezen keresztül az esélyegyenlőség biztosításának egyik legerősebb szintjét jelenti. Inkluzívnak tekinthetünk egy társadalmat, egy közösséget vagy egy intézményt is.

  • Földesi Renáta intézeti igazgató: kapcsolódva a délelőtti tanulói ismertetéshez, mutatta be a Pető András Kar működését, az oktatói kar speciális feladatait. Kiemelte a pedagógiában a játékosságot, amely a kulcs a Pető-módszerben. A konduktorképzésen túl a főbb kutatási területeket, irányokat is kiemelte. Idézet: „A hallgatók képzésük során képessé válnak bármely életkorú, elsősorban a központi idegrendszer sérülése miatt képességeiben akadályozott emberek konduktív neveléssel való fejlesztésére, (…) Ehhez biztosítja a megfelelő elméleti és gyakorlati ismereteket.”

További fogalmak között szerepelt még a cerebrális parézis, a Tercier típusú rehabilitáció, a konduktor feladatköre, az „Én” átvezetése a „Mi”-be elv lényege.

  • Zárógondolat: Végh Attila szakmódszertani vezető részéről.

Összegzés: a 2023-as év első SZII-konferenciája jól láthatóan teljesítette a kitűzött célt, hogy eljuttassa az konduktív pedagógia (áldozatos) üzenetét a tanulók és oktatók felé.

 

Budapest, 2023. január 16.