Teamwork az egészségügyben

Az egészségügyi rendszerben magas kockázatú, és érzelmileg sokszor megterhelő munkakörnyezetben dolgozunk.  Emiatt alapvető, hogy a rendszert működtető emberek, azaz a csapattagok értsék egymást, megbízzanak a társaikban és elfogadják egymást

Az együttműködés kialakítása viszont nagyobb odafigyelést igényel a különböző képzési formákból érkező (adminisztráció, ápoló, gyógytornász, dietetikus, orvos, pszichológus), eltérő kompetenciákkal rendelkező szakemberek miatt. 

A jól működő csapatmunkában hatékonyabb az ellátás, kevesebb a hibázás, elégedettebbek a dolgozók.

Mi szükséges a sikeres csapatmunkához? 

A célok legyenek egyértelműek és közösek.

A kölcsönös bizalom, tisztelet, megbecsülés, támogató légkör az alapja a jól működő teameknek. Amíg ez nincs meg, nem fog működni a kommunikáció egymás között.


Legyenek egyértelműek a feladatok és tiszták a szerepek
  • tiszta protokollok, értelmes szabálykövetés
  • egyértelmű felelősségi körök
  • írásban elérhető szabályozás
  • osszuk meg a feladatokat

Hibáiból tanul az ember:
  • Szükséges a tevékenységek rendszeres ellenőrzése, kölcsönös kiértékelése, visszajelzés, korrigálás.
  • Mi a sikeres visszajelzés alapja? 
        • Az építő kritikát segítségként értékeld!
        • A visszajelzés legyen támogató, megalázásnak helye nincs!

Visszajelzéskor érdemes követni Az Alábbi forgatókönyvet:

👇 1. Mi volt az adott helyzet? 

👇 2. Konkrétan mit CSINÁLT a másik? (kerüld az értelmezést, általánosítást) 

👇 3. Hogy hatott ez rám? (érzelmi/szakmai/gyakorlati)

👉 4. Mit kérek tőle legközelebb hasonló helyzetben (POZITÍV kérés megfogalmazása) 

Miért érdemes követni ezt a sablont? 
  • viselkedésre fókuszál
  • konkrét helyzetet dolgoz fel
  • nem ítélkező, a rám gyakorolt hatást mondom el
Gyakorlati példák

👉 Amikor tegnap átnézted a rád bízott beteg dokumentációját, és jelezted, hogy pontatlan a gyógyszerelése (1), azzal precíz voltál, és megelőzted a gondot (2), ami biztonságossá tette a betegellátást, megerősített abban, hogy a műszakodban jó kezekben vannak a betegek (3), köszönöm.

👉 Kedves doktor úr / doktornő, tegnap ráírtad a lázlapra, hogy vizsgálatra megy ma reggel a beteg(1), viszont nem jelezted nekünk, és sajnos a lázlapról se derült ki, milyen vizsgálatra készítsük őt (2). Ez egy kis bizonytalanságot okozott számunkra, mert nem tudtuk, reggelizhet-e (3). Szeretnénk megkérni, hogy legközelebb jelezd felénk, és írd is le, kérlek az anyagába, hogy megfelelően elő tudjuk őt készíteni (4). Köszönöm.

A visszajelzés befogadásához jó gyakorlat, az empátia gyakorlásánál is leírt értő figyelem gyakorlata:

  1. lépés: 10 percig hallgasd a másik visszajelzését. 
  2. lépés: 5 percben foglald össze, mit       hallottál. „Ha jól értem, …” 

Fontos az aktív, nyílt kommunikáció és hatékony konfliktuskezelés. Ezekről részletesebben szó esik a stresszkezelés, konfliktuskezelés témakörökben olvashatóak. linkek a gondolatolvasásra és a konfliktuskezelésre

Kommunikáció egészségügyi teamen belül

  • rutin megterhelés mellett a csapatműködést, kommunikációt a közösségi orientáció jellemzi. 

  • magas terhelés során szűrjük szociális információkat, hajlamosak vagyunk mások igényeit, a társak tevékenységét figyelmen kívül hagyni, csökken a mások iránti érzékenységünk, egy ideig nő a munkakapacitásunk.

DE, ha team szintjén stabilan ismerjük a folyamatot, és tudjuk a saját feladatunk benne, akkor nem gyengül a teljesítmény. Fontos a munka végén a visszacsatolás, kiértékelés.

Mik a kihívások az egészségügyi temaekben?
  1. az egészségügy magas terhelésű és magas rizikójú munkacsoport
    Azaz, bármikor jöhet váratlan esemény, ami fenyegető lehet valakinek az egészségére (magas a tét, alacsony a hibázási tolerancia) 
  2. hierarchikus az elrendezés (ápoló-orvos, rezidens-szakorvos)
  3. interdiszciplinális környezet
  4. sokszor van stressz és időnyomás
  5. a kapcsolatokban kettős fókusz: egyszerre szakmai és emberi  

Túlvállalás, alul vállalás kérdései

Teamen belül szerencsés, ha a terhelés rugalmasan változik a csapattagok között. 

Többször azon kapod magad, hogy a többiekhez képest kevesebbet vállalsz? Gondold végig, mi lehet a hátterében:

Esetleg nem vagy biztos magadban? Ismerősen csengenek ezek a mondatok?

“Nem akarok én lenni, aki miatt elrontjuk”

“Nem vagyok elég kompetens ezt elvállalni”

Hogy állsz a felelősségvállalással?
  • Kifejezett szorongással tölt el?
  • Volt, hogy megbüntettek/ megszégyenítettek, ha hibáztál?
  • Konfliktuskerülő vagy? Nem szívesen állsz bele konfliktusokba?
Milyen a csapat? 
  • Lehet a környezet is munkamániás, ha a munkahely kultúrája túl stresszes. 
  • Vannak bevállalósak, akik minden feladatot elvisznek, így nem marad? Bár szerettél volna vállalni, de nem igazán engedik, így elengedted?
  • Mennyire érzed magad biztonságban a csapatban? Sok a kritika? 
  • Kapsz elég támogatást?
  • Motivál a főnököd?
Milyen volt a családban és az iskolában a szereped?
  • Jobb volt csendben maradni, nem zavarni?
Lehet, hogy kiégtél?
  • Volt, hogy korábban túlteljesítettél, és mostanra kimerültél, elfáradtál?

Az is lehet, hogy az ellenkezője történik, rendszeresen túlvállalod magad

Lehetnek önértékelési nehézségeid? Ismerősek ezek a gondolatok?

„Ha sokat vállalok, kedvelni fognak.”

„Csak akkor vagyok értékes/ szerethető, ha hasznos vagyok.”

Hogy állsz a felelősség megosztásával? Bízol a többiekben?
  • Ismerős? Ha nem én csinálom meg, nem biztos, hogy elég jó lesz.
  • Mondták már, hogy “kontrollmániás” vagy?
  • Nehezedre esik delegálni a feladatokat?
A megmentő
  • Szoktad úgy érezni, te kell összetartsad a csapatod?
  • Előfordul, hogy azért vállalsz be valamit, hogy “ne legyen gond”, igyekszed tehermentesíteni a csapatot?
  • Előfordul, hogy valaki nagyon ambiciózus, és ezért vállal túl sokat. 
Határhúzási nehézségek
  • Ha nemet mondok, elfordulnak/ csalódnak bennem. 
  • Ha nemet mondok, megharagszanak/ konfliktus lesz.
Tudsz priorizálni?

Honnan veszed észre magadon, hogy túlvállaltad magad?

😤 Amikor már baj van: 
  • Ingerült, dühös, kimerült lehetsz, vagy már kiégtél – “Miért mindig én?”
🧠 Mentális jelek:
  • Nehezemre esik kikapcsolni munka után is
  • Listákat pörgetek a fejemben
  • Szétszórt vagyok, elfelejtek dolgokat
  • Egyszerre több dolog jár a fejemben
🛌 Fizikai jelek:
  • Akkor is fáradt vagyok, ha eleget aludtam
  • Jelez a testem: fáj a fejem, feszülnek az izmaim, gyomorpanaszaim vannak
  • Nehezen alszom el/hajnalban ébredek
  • Nincs elég energiám azokra dolgokra, amik korábban örömet okoztak
😱 Viselkedéses jelek:
  • Halogatok
  • Nem érek rá pihenni
  • Nehezen vagyok elérhető a szeretteimnek
  • Nehezebben döntök, még egyszerű dolgokban is
💔 Érzelmi jelek:
  • Bűntudatom van, ha nemet mondok
  • Van bennem elfojtott harag mások felé, akik kevesebbet vállalnak
  • Irigykedem azokra, akik jobban húznak határokat

Határok, kompetencia

Hova jelölnéd magad a teamben? 

Gondolj a teamre úgy, mintha egy pegazus lennétek. 
  1. Te melyik része volnál a pegazusnak?
  2. Mi miatt gondolod, hogy ez a szereped?
  3. Melyik testrészt erősítenéd magadban szívesen?
  4. Ki melyik része volna a pegazusnak? 
  5. Beszéld meg egy csapattársaddal.
  6. A team az osztályod/csoportod is lehet.

Megosztott döntéshozatal

A megosztott döntéshozatal alapja a bizalom, szerepek tisztázása, felelősségmegosztás
🎯Cél, keretek:
  • Miről döntünk?
  • Kinek milyen hatásköre van (ki milyen döntést hozhat egyedül, kié a végső döntés)
  • TEHÁT megosztott döntéshozatalkor: a felelősség egyenrangú, a kompetenciahatárok térnek el
👀 Szakmai nézőpontok megosztása
  • A döntéshez ki, milyen információt tud hozzáadni a beteg állapotával kapcsolatban? (gyógytornász, dietetikus, ápoló, orvos…)
  • Milyen információra, és kitől lehet még szükségünk a felelős döntés meghozatalához?
  • Milyen dilemmák merülnek fel?
  • TEHÁT: kooperáció történik, a részek összessége mindig több!
🤝 Közös döntés előkészítése, teendők tisztása:
  • Mi adja a legtöbb előnyt?
  • Miben szükséges kompromisszumot kötni?
  • Ki milyen feltétellel tudja támogatni a közös döntést?
  • Ki mit vállal a feladatokból?
  • Mikor kell újra egyeztetni?
🗣️ Értékelés, visszajelzés tervezése
  • Mikor és hogyan értékeljük a közösen hozott döntés eredményét? (lásd Sikeres csapatmunka)

A Reziliencia Akadémia programját a támogatja. A weboldal tartalmát a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézete készítette.