Konfliktusról akkor beszélünk, ha két vagy több ember között negatív érzelmek jelennek meg.
A negatív érzések ellenére a konfliktusokból jó dolgok is kijöhetnek:
- növelhetik a kreativitást
- lehetőség hogy leteszteljük saját hatékonyságunkat
- régóta lappangó problémák felszínre és megoldásra kerül(het)nek
- rámutatnak a javítandó problémákra
- fejleszthetik az önismeretet

1. Személyiség jellemvonások
2. Kommunikációs zavarok
ez a leggyakoribb
3. Szerepzavarból származó konfliktusok pl.
- ha valaki főnök és barát is
- ha két ember munkája és felelősségi köre között átfedés van egy munkahelyen, stb.
4. Érdekellentétek
ez is gyakori
Hogyan viselkednek emberek a konfliktushelyzetekben?
Alapvetően 6 viselkedési mód figyelhető meg, egyszerre több is lehet:
✅ A konfliktusba kerülő személyek megpróbálnak a konfliktus megoldására összpontosítani
✅ A konfliktusban részt vevő személyek külső segítséget kérnek a konfliktus megoldására
✅ Hatékony, de nem agresszív önérvényesítő viselkedés
❌ A konfliktusban részt vevő személy vagy személyek, nem törekszik megoldásra, hanem csak konfliktussal kapcsolatos negatív érzelmeit igyekszik csökkenteni
❌ Agresszív viselkedés
❌ Önalávető, meghunyászkodó viselkedés
A hosszú távú személyes hatékonyságot az első 3 viselkedés biztosítja.
Konfliktuskezelési stratégiák
🔓 1. ) A kommunikáció nyílt és direkt formájának fenntartása.
-
Amit eldöntök, hogy elmondok, azt nyíltan egyszerűen mondom el (nem célozgatok, nem gúnyolodok)
-
Ami nem világos, azt nem kitalálni próbálom, hanem rákérdezek (lásd gondolatolvasás – link)
-
Ha feszültség van, arról beszélek, hogy mit érzek, és mit szeretnék, és kerülöm a másik hibáztatását és minősítését (lehet, hogy igazam van, de ez nem vezet megoldáshoz)
-
Nem üzengetek másokkal, hanem én vállalom a beszédet azzal, akivel bajom van
🔎 2.) A negatív érzelmek eredetének minél előbbi tisztázása
-
Megpróbálom mielőbb kitalálni, hogy valójában miért érzem magam rosszul
-
Mi a negatív érzéseim leglényegesebb gyökere
↪️És csak ezután kommunikálok
🧩 3.) A konfliktus megelőzése a szerepek világos tisztázásával
Ez elsősorban munkahelyi helyzetekre vonatkozik. A világosan meghúzott felelősség- és feladat határok önmagukban konfliktus-megelőzők.
🗣️ 4.) Önérvényesítő (asszertív) kommunikáció
Ha tárgyalunk vagy vitatkozunk, mindig a saját érzelmeinkről beszéljük, éspedig főleg két dologról:
- Mit érzek, és
- Mit szeretnék elérni.
Miért?
- Az emberek konfliktusok kapcsán gyakran a másikról beszélnek („te ezt csináltad, így viselkedtél, ilyen és ilyen vagy stb…),
- Ez automatikusan védekezésre – és ellentámadásra – szorítja a másik felet.
- Az asszertív kommunikáció jobban kihozza az együttműködést a másikból
🤝 5.) Vita helyett a megoldásra irányuló közös beszélgetés
Bizonyos szabályok betartásával a vitatkozás hatékonysága jelentősen fokozható, és könnyebben visz a megoldás felé:
-
A konfliktusok megbeszélésénél az okok helyett koncentráljunk a megoldásokra (ha túl sokat beszélünk az okokról a negatív érzések fokozódnak és nem a megoldás felé haladunk). Már az elején jelentsük ki, hogy az okok helyett a megoldásokról akarunk beszélgetni.
-
A megoldásokra úgy koncentráljunk, hogy igyekezzünk partnerünket arra rábeszélni, hogy eleinte minél több megoldási ötletet gyűjtsünk össze, de ne értékeljük még őket (…”ez nem jó, mert…, .., ezt nem akarom, mert…”), A túl gyors ítélkezés ismét negatív érzelmekhez és vitához vezethet. felfokozódásához és a vita elmérgesedéséhez vezethet.
-
Az ötletek értékelést csak akkor kezdjük meg, ha már elég sok közül tudunk választani
⚖️ 6.) Külső személy bevonása a konfliktuskezelésbe
Erre akkor van szükség, ha a konfliktus már nagyon elmérgesedett, és nem tudunk higgadtak lenni.
A külső személy bevonásakor a következőket kell figyelembe venni:
-
Ne ítélőbírót keressünk, aki eldönti, kinek van igaza, vagy mi lenne a jó megoldás, hanem olyan személyt, hagyja, hogy mi alakítsuk ki a megoldást
-
Hívjuk fel a figyelmét arra, hogy nem az a dolga, hogy eldöntse, kinek van igaza, hanem az, hogy segítsen minket egy közös, elfogadható megoldás elérésében
-
Az elhangzottakból rendszeresen ismételje el, hangsúlyozza, azokat a részeket, ahol a felek álláspontja megegyezik, vagy ahol egymás felé közelednek.
-
Ne engedje a feleket eltérni a tárgytól („mert a múltkor is ezt csináltad…”)
-
Próbálja erősíteni a konstruktív kezdeményezéseket
-
Figyelmeztesse a feleket, ha eltérnek az asszertív kommunikáció alapelveitől, és személyeskedni kezdenek
-
Szerepe legyen olyan, mint egy játékvezetőé a focimeccsen, aki szól, ha sérülnek a játékszabályok, de hagyja a két csapatot kibontakozni, és nem ő dönti el, hogy ki nyeri a meccset