ORVOSI Rehabilitáció

Egy hetes kötelező blokk V. évfolyamos hallgatók részére 
Semmelweis Egyetem Általános Orvostudományi Kar, Fizikális Medicina és Rehabilitációs Tanszék
Tantárgyfelelős: Dr. Dénes Zoltán

A tárgy tematikája: 

Az orvosi tevékenységünk 4 alappillére a megelőzés, a gyógyítás, a rehabilitáció és a palliáció. Az elmúlt évtizedekben a rehabilitációs medicina gyakorlati jelentősége egyre nőtt, ezzel párhuzamosan nagy fejlődésen ment keresztül.

Napjainkra a rehabilitációs alapismeretek az általános orvosi tudásunk szerves részét képezik.

Az Európai Szakorvosi Szövetség 2008-ban határozott a rehabilitáció orvosegyetemi tananyagba vételéről. A tárgy oktatása a Semmelweis Egyetemen 2009-ben választható tantárgyként indult, majd az oktatás jelenlegi formáját 2019-ben nyerte el a Rehabilitációs Tanszék megalakulásával és az immár kötelező egy hetes blokkoktatás elindulásával. Az orvosi rehabilitáció az a tevékenység, amelyet az orvostudomány saját eszközeivel (diagnosztika, terápia, prevenció, gondozás) nyújt a fogyatékos embernek (a WHO adatai szerint a lakosság 10%-a valamilyen fogyatékossággal él), hogy meglévő képességeinek fejlesztésével önállóságát részben vagy egészben visszanyerje és képessé váljon a családba, munkahelyre, társadalomba való beilleszkedésre.

Az oktatás során korszerű rehabilitációs ismeretek sajátíthatók el, kiemelve az alábbi területeket: A fogyatékosság értelmezése, epidemiológiája, a rehabilitáció intézményrendszere, a rehabilitációs team és működése, az orvos szerepe a rehabilitációs teamben, a rehabilitáció helye az egészségügyi ellátás rendszerében, a mindennapi élettevékenységek akadályozottsága, a funkciók felmérése: mozgás, önellátás, kommunikáció, viselkedés, legfontosabb beavatkozások a rehabilitációban, rehabilitációs célkitűzések, rehabilitációs terv készítése, fejlett technológia alkalmazása, rehabilitáció balesetek és degeneratív ízületi betegségek miatt, amputált betegek rehabilitációja, idegrendszeri károsodott betegek rehabilitációja.

A hallgatók a képzés során megismerkedhetnek továbbá a Pető-módszerrel, mely Dr. Pető András nevéhez fűződik. Egyedülálló módszerének (konduktív pedagógiai módszer) alapgondolata az volt, hogy idegrendszerünk a károsodások ellenére is rendelkezik tartalékokkal, új kapcsolatok kiépülésének lehetőségével, s ezek a tanulási-tanítási folyamat megfelelő vezérlésével mozgósíthatók. A Pető András Kar közösségének küldetése a mozgásukban – elsősorban központi idegrendszeri sérülés miatt – nehézséggel és kihívással szembesülő, bármely életkorú emberek életminőségének javítása a konduktív pedagógia által.

 

További információk a tantárgyról hallgatóknak:

Az adott blokkra vonatkozó pontos programot az oktatást megelőző héten a Neptun rendszeren keresztül megküldjük.

1. Órarend

Hétfő – SE Rehabilitációs Klinika, előadóterem – elméleti oktatás

08:30  Regisztráció Összesített jelenléti ív aláírása, heti program bemutatása
09:00 1. előadás Rehabilitációs alapfogalmak
10:00 2. előadás Állapotfelmérés a rehabilitációban
11:00 3. előadás Legfontosabb beavatkozások a rehabilitációban
12:00 Ebédszünet  
12:30 Intézetbemutatás  Intézetbemutató előadás, intézetbejárás: tornaterem, uszoda, ergoterápia, robotterápia.
13.00 4. előadás A rehabilitáció intézményrendszere, betegutak, leggyakoribb tevékenységek

Kedd – SE Rehabilitációs Klinika – gyakorlati oktatás

08:45  Gyülekező aulában, majd oktatási felelős elkíséri a kiscsoportokat az osztályokra
09:15 Ismerkedés az osztályos munkával
11:00

Ergoterápia: ARO, SRO, Nappali Kh., VEMO –ra beosztott hallgatóknak

Robotterápia: SzMRO, OTRO, GRO, ABRO – ra beosztott hallgatóknak

11:30

Sportterápia: ARO, SRO, Nappali Kh., VEMO –ra beosztott hallgatóknak

Hidroterápia: SzMRO, OTRO, GRO, ABRO – ra beosztott hallgatóknak

12:00 Ebédszünet
13:00 Osztályos munka folytatása
15:00 Légzési rehabilitáció gyakorlat. Gyakorlat helye: SE Pulmonológiai Klinika (1083. Budapest, Tömő u. 25-29) Gyakorlatvezető: Dr. habil. Varga János Tamás. Részvétel ajánlott.

Szerda – Felkészülési nap

Csütörtök – SE Rehabilitációs Klinika – gyakorlati oktatás és vizsga

08:45  Gyülekező aulában, majd az oktatási felelős elkíséri a kiscsoportokat az osztályokra
09:15 Ismerkedés az osztályos munkával
11:00

Ergoterápia: ARO, SRO, Nappali Kh., VEMO –ra beosztott hallgatóknak

Robotterápia: SzMRO, OTRO, GRO, ABRO – ra beosztott hallgatóknak

11:30

Sportterápia: ARO, SRO, Nappali Kh., VEMO –ra beosztott hallgatóknak

Hidroterápia: SzMRO, OTRO, GRO, ABRO – ra beosztott hallgatóknak

12:00 Ebédszünet
13:00 Osztályos munka folytatása, majd szóbeli vizsga

Péntek – SE Pető András Kar – elméleti és gyakorlati oktatás

Találkozó 08:30-kor a Kar épületénél (1125 Budapest, Kútvölgyi út 8., A porta)

Rövidítések, osztályvezetők elérhetőségei

Rövidítés Osztály neve Osztályvezető neve Osztályvezető email
GRO  Gerincvelősérültek Rehabilitációs Oszt.  Dr. Cserháti Péter  p.cserhati@rehabint.hu
SRO Stroke Utáni Rehabilitációs Osztály Dr. Fazekas Gábor g.tapay@rehabint.hu
SZMRO Szeptikus Mozgásszervi Rehab. Osztály Dr. Farkas Péter pfarkas@rehabint.hu
OTRO Ortopéd-Traumatológiai Rehab. Osztály Dr. Szabó Dávid d.szabo@rehabint.hu
ARO Agysérültek Rehabilitációs Osztálya Dr. Dénes Zoltán z.denes@rehabint.hu
VEMO Vegyes Profilú Mozgásszervi Rehab. O. Dr. Boros Erzsébet e.boros@rehabint.hu
ABRO Amputált Betegek Rehabilitációs Oszt. Dr. Boldis Márta m.boldis@rehabint.hu
Nappali Nappali Kórház Dr. Szögi Beáta b.szogi@rehabint.hu

 

2. Egyéb fontos információk
  • A hallgatóknak az intézet területén saját köpeny viselése kötelező, kérjük hozzanak magukkal!
  • A hallgatók az SE Rehabilitációs Klinikán a gyakorlati oktatás során osztályokra lesznek beosztva.
  • A hallgatók a kijelölt osztályokra és foglalkozásokra kérjük időben érkezzenek, egy csoportban (ne egyenként).
  • Az előadások a Moodle rendszeren keresztül is elérhetőek.
  • A hallgatók kötelesek a blokkoktatás kezdete előtt elolvasni és elsajátítani az intézet munka-, tűz-, és környezetvédelemmel kapcsolatos oktató anyagát, ezt a hétfői elméleti napon aláírásukkal igazolják. A munka- és tűzvédelmi oktatás (pdf) a Moodle rendszerbe került feltöltésre.

 

3. A tárgy teljesítésének feltételei

1.) Részvétel az elméleti és gyakorlati oktatáson. Ennek igazolása az összesített jelenléti ívek és az osztályos jelenléti ívek aláírásával történik. A tárgy teljesítésének a feltétele az órákon való minimum 90% – os részvétel.

2.) Sikeres szóbeli vizsga. A vizsga a csütörtöki oktatási nap végén, azon az osztályon történik, ahol a hallgató aznapi gyakorlatát töltötte. Tájékoztató jelleggel kérdéssort állítottunk össze az előadások és gyakorlatok anyagaiból, melyek a felkészüléshez és a vizsgához nyújtanak segítséget.

3.) A hallgatóknak a heti gyakorlatot követően egy rövid (maximum ½ -1 oldal) beszámolót kell írni a heti tapasztalataikról, illetve a rehabilitációs medicináról, melyet a gyakorlat befejezését követő 1 héten belül kell megküldeniük annak az osztályvezetőnek, akinél a gyakorlatot a csütörtöki napon töltötték, továbbá a g.tapay@rehabint.hu címre, Tápay Gabriella részére. A Neptunba bekerülő érdemjegy a szóbeli vizsgának az eredményéből és a beszámolóból tevődik össze. Az osztályvezetők email címei lentebb találhatóak, az elérhetőségeknél.

 

4. Vizsgakérdések
1. Az orvostudomány négy fő területe
2. Rehabilitáció fogalma, elemei
3. Átfogó rehabilitáció elemei
4. Fogyatékosság fogalma, leggyakoribb típusai
5. Mik a legfontosabb különbségek az akut betegellátás és a rehabilitáció között?
6. Mit jelent a funkcionális szemlélet?
7. Kikből áll a rehabilitációs team, mi a teammunka jellegzetessége?
8. A rehabilitáció típusai az idő függvényében
9. A rehabilitációs programba vétel feltételei, szempontjai (alkalmasság)
10. Mi a funkcióképesség és a fogyatékosság és hogyan befolyásolható a mértéke?
11. Mikor van szükség rehabilitációs állapotfelmérésre, mi a célja és ki végzi?
6. Mit jelent a funkcionális szemlélet?
7. Kikből áll a rehabilitációs team, mi a teammunka jellegzetessége?
8. A rehabilitáció típusai az idő függvényében
9. A rehabilitációs programba vétel feltételei, szempontjai (alkalmasság)
10. Mi a funkcióképesség és a fogyatékosság és hogyan befolyásolható a mértéke?
11. Mikor van szükség rehabilitációs állapotfelmérésre, mi a célja és ki végzi?
12. A mobilitásnak, mobilizálásnak milyen szintjei vannak?
13. A rehabilitációs állapotfelmérés a testi struktúrákon kívül milyen tényezőket vizsgál?
14. Milyen módszerekkel mérhető az izomerő?
15. Mi az FNO és mire használjuk?
16. Mit értünk önellátási képesség alatt (milyen tényezőket vizsgálunk)?
17. Mit jelent a társadalmi részvétel?
18. Milyen tényezők befolyásolják a fogyatékosságot?
19. Mit értünk az életminőség fogalmán?
20. Decubitus (felfekvés) kialakulásának leggyakoribb helyei
21. Gerincvelősérülés következtében kialakuló leggyakoribb szövődménye
22. Állandó húgyúti katéter alternatívái
23. Trombózis profilaxis módszerei
24. Mi a monoparesis, hemiparesis, paraparesis, tetraparesis/plegia fogalma?
25. Mik a lényeges különbségek az aktív és a standard kerekesszék között?
26. Milyen etiológiával alakul ki leggyakrabban a gerincvelő sérülése/károsodása?
27. Mi az ergoterápia?
28. Mire valók az ortézisek, mik a jellemzőik?
29. Mire valók a protézisek, mik a jellemzőik?
30. Milyen rehabilitációs ellátások vannak?
31. Mi jellemzi a megfelelő rehabilitációs ellátást és mik ennek a feltételei?
32. A stroke következményei
33. Miért kell valakit rehabilitálni stroke után?
34. Mi a szekunder károsodás fogalma, hogyan lehet megelőzni?
35. Mely teamtagok vesznek részt a stroke utáni rehabilitációban és mi a feladatuk?
36. Mi az arthrosis jellemzője és milyen funkciózavarokat okoz?
37. Mi a rehabilitáció jelentősége és feladata arthrosisban?
38. Mono-, poly- és multitrauma fogalma, rehabilitációs szükséglete
39. Milyen mozgásszervi szövődmények léphetnek fel egy polytraumatizált beteg esetén?
40. Miben különbözik egy csípőizületi protetizált és egy csípőtáji törött beteg rehabilitációja?

 

5. További lehetőségek a rehabilitációs medicina iránt érdeklődőknek

A hallgatók hatodévben 6 hetes klinikai gyakorlati képzésen vehetnek részt Intézetünkben, illetve TDK munkára is van lehetőség. Érdeklődés esetén keresse a tanulmányi csoport tagjait az alábbi elérhetőségeken!

 

6. Ajánlott irodalom: 
  • A neuro-muszkulószkeletális rehabilitáció alapjai. Egyetemi tankönyv. Szerk. Fazekas Gábor, Cserháti Péter, Dénes Zoltán, Medicina Könyvkiadó ZRT, Budapest 2023.
  • Rehabilitációs és fizikális medicina módszertana. Szerk: Vekerdy-Nagy Zsuzsanna, Cserháti Péter, Polgár Anna, Zsebe Andrea, Medicina Könyvkiadó ZRT, Budapest 2022.
  • A neurorehabilitáció alapjai. szerk: Dr. Fazekas Gábor, Dr. Klauber András, Komoly Sámuel Medicina Könyvkiadó Zrt. Budapest 2021.
  • Rehabilitációs orvoslás. Szerk: Vekerdy-Nagy Zsuzsanna, Medicina Könyvkiadó, Budapest, 2010.
  • Physical and Rehabilitation Medicine for Medical Students, editor: M. G. Ceravolo, N. Christodoulou, publisher: Edi.Ermes, digital edition, 2018