A 2024/25. tanév első félévében minden eddiginél több mentorral és gólyával kezdtük meg a közös munkát. A magyar nyelvű orvosképzésben 156, az angol képzésben 136, a német programban 49 mentor vágott neki a tanévnek! A magyar és a nemzetközi programokban is most először személyes nyitó alkalommal vette kezdetét a közös munka, ahol gólyák, mentorok és a szervezői csapat élőben találkozhatott. Utóbbiról itt írtunk bővebben.
Programunk egyik legfontosabb újdonsága, hogy a GYTK-n is elindult a Mentorprogram, Dr. Ludányi Krisztina dékánhelyettes asszony és 16 mentor közreműködésével. Ezen a karon csoportos formában folyik a mentorálás: minden gólyacsoportot két tapasztalt felsőéves mentor vezet.
Újdonság még, hogy az ÁOK magyar nyelvű Mentorprogramjában bevezettük a „nulladik” mentornaplót, amelyben szeptember közepén visszajelzést kértünk a mentoroktól az elsőévesekkel való kapcsolatfelvételről, a közös munka kereteinek meghatározásáról és tervéről. Az eddig használt mentornaplók struktúráját is megújítottuk, hogy könnyebben elkészíthetők, jobban áttekinthetők legyenek. Ugyancsak új elem, hogy a mentorcsoportok vezetői a csoportjukba tartozó mentorok gólyáival is szorosabb kapcsolatot tartanak fenn. A csoportvezetők visszajelző csoportokat is tartottak az elsőéveseknek, amelyek során így közvetlenül is kérdezhették őket tapasztalataikról és a Mentorprogram fejlesztendő területeiről.
Örömmel tapasztaltuk, hogy a gólyák nagyon elégedettek mentoraikkal. Egy jellemző idézet tőlük:
„Nagyon sok tippet, javaslatot szokott adni [a mentorom] így a demók előtt, amik mindig nagy segítségek voltak, illetve mindig nagyon aranyosan próbált megnyugtatni meg biztatni. Sokszor küldött nekem hasznos linkeket meg másoktól összegyűjtött tapasztalatokat egy-egy témával kapcsolatban, szóval eszméletlenül sok segítséget kaptam tőle.”
A curriculum-reform 2.0 eredményeképpen az elsőéves ÁOK-sok számára elindult az „Orvosi személyiségfejlesztés és pályaszocializáció” nevű új tantárgy. Szenior mentoraink bekapcsolódtak a tárgy oktatásába, nagy sikerrel segítve a gyakorlatvezetőket a tanulásmódszertannal, stresszkezeléssel, reziliencia-növeléssel kapcsolatos készségfejlesztő munkában.
A program tudományos-kutatási területen is nagyot lépett előre ebben a félévben: Pölczman Lea elsőszerzőségében elfogadásra került egy longitudinális kérdőíves kutatáson alapuló cikk, amelyben a reziliencia alakulása volt a fókuszban. Készül az első szakdolgozat is a program keretei közt: Samu Zsófia mentorunk hamarosan leadja a Magatartástudományi Intézetben Győrffy Zsuzsa témavezetésével írt szakdolgozatát, mely a fenti téma mélyebb megértése érdekében a mentorok körében vizsgálta a Mentorprogram reziliencia-hatását fókuszcsoportos interjúk segítségével. A kutatásban már körvonalazódik a jövő évünk nagy programja: az empátiás attitűdöt szeretnénk vizsgálni mentoraink körében.
Óriási köszönet érte a keményen dolgozó mentorainknak, talpraesett gólyáinknak és minden munkatársunknak!