A négyéves konduktorképzés megalapításának 60. évfordulóján 56-an vehették át diplomájukat a Semmelweis Egyetem Pető András Kar (PAK) konduktor alapképzési szakának diplomaátadóján. Közülük 3-an az illyefalvai kihelyezett képzésen végeztek, míg 10 fő kitüntetéses a diplomát vehetett át. A Nagyvárad téri Elméleti Tömb (NET) dísztermében megtartott ünnepségen elhangzott, az itt végzettek a Pető-módszer innovatív és fejlődést támogató módszerét viszik tovább, és méltó örökösei lehetnek Semmelweis Ignác és az alapító Pető András szellemiségének.

A Pető András Kar hallgatóinak szinte a vérükben van a segítségnyújtás, „Petősként” egy olyan különleges, szűkebb család tagjaivá váltak, akiknek a munkáját a világon mindenütt megbecsülés övezi – köszöntötte a végzett hallgatókat és a vendégeket dr. Merkely Béla. A Semmelweis Egyetem rektora ünnepi beszédében kiemelte, a konduktorképzés elmúlt 60 évében közel 2600 konduktor szerzett diplomát, amely jelzi, hogy ez nem tömegképzés, de ahol a Pető-módszer megveti a lábát, ott innováció, fejlődés és kézzel fogható eredmény mutatkozik a központi idegrendszeri sérültek fejlesztésében. Jó bizonyítéka volt ennek a nemrégiben megrendezett Konduktor világtalálkozó is, ahová 11 országból látogattak haza a képzés alumnusai.

A Pető és a Semmelweis Egyetem a 2017-es integráció óta folyamatosan erősítik egymást, a PAK a betegellátásban a rehabilitációs portfólió részévé vált, sőt, ebben az évben a gyermek és felnőtt nem szakorvosi járóbeteg rehabilitációs ellátás 6 százalékos növekedést mutat.

„A gyakorlatorientált oktatást segítő kurrikulumreformunk hatására orvostanhallgatóink rehabilitációs gyakorlaton vehetnek részt a karon. A továbbfejlesztett Curriculum 2.0 keretében a PAK többek között gyakorlatvezetői képzést dolgozott ki és valósított meg. Tovább erősödtek a kar nemzetközi kapcsolatai is: Chilében és Újvidéken új együttműködések köttettek, Szabadkán és a Vajdaságban új kihelyezett képzések indultak. Továbbá folyamatosan fejlesztjük és újítjuk meg a kar épületeit, így új hallgatói és közösségi tereket hoztunk létre, a Családbarát Egyetem Programnak köszönhetően pedig a Kútvölgyi úton új szülői várót is kialakítottunk

– emelte ki a rektor.

Amint azt dr. Merkely Béla hangsúlyozta, a Pető Andráshoz köthető konduktív pedagógia igazi hungarikumnak számít, amelyet a közelmúltban a Nemzeti Értéktár tagjává választottak, és alapvető kötelességük tovább ápolni ennek a nemzetközileg ismert és elismert pedagógiai rehabilitációnak a hagyományait, amely egy szemléletet, egy világszínvonalú gyógyító eszmét takar. Ennek a rektor szavai szerint most már az itt végzettek is a nagykövetei.

A most végzettek egy olyan évben vehetik át diplomájukat, amikor a négyéves konduktorképzés elindulásának 60. évfordulóját ünnepeljük – emelte ki ünnepi beszédében dr. Tenk Miklósné dr. Zsebe Andrea. A PAK dékánja hozzátette, 1965-ben végzett az első olyan konduktor évfolyam is, akiknek mindössze kétéves volt a képzése – azon az eseményen még a kar névadója, Pető András is részt vehetett. Így lehetséges, hogy 2025-ben az első konduktor diplomaátadó 60. évfordulóját is ünnepelhetjük.
A mostani négyéves konduktor alapképzésen három specializáció indult. Ez alatt a négy év alatt indult el a Curriculum 2.0 egyetemi oktatásfejlesztési program is, amely eredményeképp a képzéseik 43 százalékát gyakorlati képzés alkotta. 2023-ban a karon bevezették a Hivatásetika alapjai című tantárgyat, ahol a hallgatók megismerhetik a hivatásesküjük téziseinek hátterét, mélyebb tartalmi összefüggéseit es alkalmazásuk következményeit.

„A konduktor egy segítő szakma, akár csak itt az egyetemen oktatott és kutatott hivatások sokasága. A habilitáció és a rehabilitáció akkor tud eredményes lenni, ha az abban dolgozó szakemberek együttműködnek, egymást segítik. Az a holisztikus szemlélet, amit elsajátítottak a nyolc féléves képzésük során, egész életükben támaszuk lehet megérteni, elfogadni és megoldani az Önök előtt álló nehézségeket, kihívásokat és feladatokat. Ez jóval túlmutat egy szakma megszerzésén”

– hangsúlyozta a dékán.

Tanulmányaik alatt tízen kitüntetéses diplomát szereztek, és többen eredményesen szerepeltek egyetemi és országos tudományos diákköri versenyeken, művészeti kiállításon, szakmai versenyen, egyetemi sportban, a hallgatói önkormányzatban, a Medikus Zenekarban es a Semmelweis Kórusban egyaránt.

A dékán kiemelte, konduktorként olyan jövőkép áll a végzősök előtt, ami lehetőséget ad nemcsak az önálló karrier építésére, hanem tudásuk kipróbálására az oktatás, az egészségügy és a szociális munkaerőpiac számos területén határon innen és túl. Választhatnak MA vagy MSc képzést a társadalomtudományok és egészségtudományok széles kínálatából. „Legyenek nyitottak a változásokra: a robotika, a mesterséges intelligencia, a komplex ellátási formák mind az Önök munkáját segíthetik, ha értik és tudják használni” – mondta útravalóként dr. Tenk Miklósné dr. Zsebe Andrea.

Ezt követően a végzős hallgatók konduktori esküt tettek. Az eskü szövegét dr. Tenk Miklósné dr. Zsebe Andrea dékán után ismételték.

Először a konduktor-óvodai specializáció szakirányon diplomát szerzettek vehették át oklevelüket. Ezután a konduktor alapszak óvodai specializáció Illyefalva képzési helyszín okleveleit, a konduktor iskolai specializáció szakirány diplomáit és a budapesti képzési helyszínen konduktor pedagógiai rehabilitáció specializáció szakirányú diplomáit adta át kézfogás kíséretében dr. Merkely Béla rektor, majd dr. Tenk Miklósné dr. Zsebe Andrea dékán fogadta konduktorrá a hallgatókat.
Összesen 10 hallgató vehetett át kitüntetéses oklevelet: Kiss Kíra Laura, László Noémi, Süveges Borbála (óvodai specializáció); Csertán Zsófia, Ilcsik Dorka, Lakó Liza, Megyesi Villő Csenge, Oláh Dorottya, Tóth Viola (iskolai specializáció); Vas Eszter (pedagógiai rehabilitáció specializáció).

A kar hagyományaihoz híven a frissen végzett évfolyam tagjai virágceremónia keretében, egy-egy szál virág átadásával köszöntötték az egyetemi vezetőket, oktatóikat, konduktoraikat.

A végzős évfolyam nevében Vas Eszter köszönte meg a támogatást a barátoknak, a családnak és mindazoknak, akik segítették őket az útjukon és hozzájárultak ahhoz, hogy ma itt állhassanak diplomával a kezükben. Beszédében felidézett néhány emlékezetes pillanatot képzésük négy évéből. „Köszönjük oktatóinknak, hogy nemcsak tudást adtak át, hanem emberségre, kitartásra és gondolkodásra is tanítottak bennünket. Hálás szívvel gondolunk vissza minden kihívásra, amelyeken átsegítettek és erősebbé tett bennünket” – fogalmazott.

Csűri Olívia Virág harmadéves konduktorhallgató az alsóbb évfolyamosok nevében köszöntötte a frissen végzetteket. „Mi, akik végigkísértünk benneteket, büszkék vagyunk rátok, és nagyon hálásak is mindazért a támogatásért, amit nekünk nyújtottatok – a türelmetekért, a lelkesedésetekért, a példáért, amit mutattatok. Igyekezni fogunk az alsóbb éves hallgatóknak átadni azt az érzést, támogatást, amelyet mi kaptunk tőletek az elmúlt években” – mondta el.

A Semmelweis Egyetem Pető András Karán 2024. november 28-án szervezték meg a Tudományos Diákköri Konferenciát (TDK). A versenyen a konduktív pedagógia és konduktív nevelési tevékenység kutatási fókuszában hét hallgató vett részt tudományos munkájával. A diplomaosztó keretében elismerő oklevelet vehetett át a verseny első két helyezettje. Az elismeréseket dr. Túri Ibolya tudományos dékánhelyettes, valamint dr. Balogh Brigitta, a PAK hallgatói tehetséggondozásáért felelős dékáni megbízottja adta át a 2. helyezést elért Kiss Kíra Laurának (témavezetője dr. Pintér Henriett), megosztott 1. helyezést ért el Lakó Liza (témavezetője dr. Balogh Brigitta és dr. Földesi Renáta), valamint Kovács Johanna (témavezetője: dr. Pintér Henriett).

2025. május 21-én rendezte meg a PAK „Az Év dolgozata” versenyt, melynek keretében a kiemelkedő színvonalú szakdolgozatokat és az azokat elkészítő végzős hallgatókat díjazták. A diplomaosztón elismerő oklevelet vehetett át a verseny különdíjazottja, Simkó Rita Fruzsina (témavezetője: dr. Balogh Brigitta), 3. helyezettje, László Noémi (témavezetője: Hodász Kata), megosztott 2. helyezést ért el Oláh Dorottya (témavezetője: Kapcsándy Gabriella), és Takács Martin (témavezetője: dr. Vissi Tímea), 1. helyezett lett Lakó Liza, témavezetője (dr. Balogh Brigitta és dr. Földesi Renáta).

A Pető András Kar vezetése nevében dr. Tenk Miklósné dr. Zsebe Andrea dékán és dr. Matos László oktatási dékánhelyettes köszönetet mondott Balogh Eszter, Szvitek Eszter és Vas Eszter hallgatóknak, akik szakmai és közösségi munkájukkal jelentős mértékben járultak hozzá a hallgatói jólléthez.

Az átadók után az ünnepség végén Megyeri-Kiss Réka, a PAK harmadéves hallgatója egy népdalcsokrot énekelt el.

Tasnádi Róbert
Fotó: Barta Bálint – Semmelweis Egyetem

A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.