A Szaknyelvi Intézet támogatásával létrejött, a Hallgatói Önkormányzat (HÖK) Külügyi Bizottsága által koordinált Language Club című szabadon választható kurzus kiváló lehetőséget biztosít a Semmelweis Egyetem hallgatóinak a gyakorlati nyelvhasználat fejlesztéséhez. Az angol, német és magyar nyelvű foglalkozások célja nem az orvosi szaknyelv, hanem az általános nyelv gyakorlása leginkább hétköznapi helyzetekben, kis csoportokban, kötetlenül, olyan tutorok segítségével, akik maguk is hallgatók. A részvétel ingyenes, továbbá alkalmat teremt a nemzetközi és magyar hallgatók számára, hogy jobban megismerjék és megértsék egymást, elősegítve a kulturális és nyelvi integrációt. A honlapunknak adott interjúban Sirokmány Viktória nyelvtanár, a Szaknyelvi Intézet munkatársa, továbbá a HÖK Külügyi Bizottságának képviseletében Pajor Bori, Havasi Márk és Pásztor Simon Péter meséltek részletesen a Language Club céljairól, a kihívásokról és a jövőbeli terveikről.

A Language Club kurzus a Semmelweis Egyetem Hallgatói Önkormányzatának (HÖK) kezdeményezésére, hiánypótló céllal jött létre. Míg a Szaknyelvi Intézet képzései elsősorban a szaknyelvek oktatására összpontosítanak, addig a jelenlegi formájában közel öt éve működő Language Club az általános, gyakorlati kommunikációs készségek és interkulturális kompetenciák fejlesztését tűzte ki célul. A kurzusokat a HÖK Külügyi Bizottsága koordinálja, melynek vezetője, Havasi Márk hangsúlyozta: a bizottság fő feladatának tekinti a nemzetközi hallgatók támogatását, valamint a nemzetközi és a magyar hallgatók közötti kapcsolatok ápolását. Ennek érdekében különböző rendezvényeket szerveznek, de ebbe a koncepcióba illeszkedik a Language Club is, melynek működtetésekor a bizottság épít a magyar, az angol és a német anyanyelvű hallgatókra. A foglalkozásokat irányító tutorok ugyanis olyan hallgatók, akik többnyire az adott nyelv anyanyelvű beszélői, de minimális elvárásként C1 szintű nyelvtudással kell rendelkezniük.

Pajor Bori, a HÖK Külügyi Bizottságának Language Clubért felelős menedzsere, a magyar nyelvű foglalkozások koordinátora, maga is tutor. Mint elmondta, jelenleg mind a három nyelvi szekción belül kettő, vagyis összesen hat csoport működik, és egy csoportba ideális esetben négy-öt ember fér bele, tehát körülbelül 30 hallgató vesz részt a programban. A heti egyszer 90 percben megtartott foglalkozások kiscsoportos jellege nagyban megkönnyíti a hatékony nyelvgyakorlást. A kurzus az egyetem minden hallgatója számára nyitott és ingyen elérhető, ám Pajor Bori szerint érdemes korán integrálni a hallgatókat a programba, hogy minél több éven keresztül részt tudjanak venni benne. Ugyanakkor figyelembe kell venni, hogy a tutoroknak nincsen tanári végzettsége, ezért teljesen kezdőkkel nem tudunk foglalkozni – tette hozzá. A nemzetközi hallgatóknak az első két tanévben kötelező részt venni a Szaknyelvi Intézet által biztosított magyar szaknyelvi képzésen, ezért nekik leginkább a második évben érdemes jelentkezni a Language Club foglalkozásaira, amikor már találkoztak valamennyire a magyar nyelvvel – magyarázta Havasi Márk.

Sirokmány Viktória, a Szaknyelvi Intézet angol szaknyelvi oktatója és a Language Club koordinátora a hallgatók eltérő nyelvi szintje kapcsán kifejtette: bár eredetileg A1-től C1 szintig bárki részt vehetett a foglalkozásokon, mostanra inkább a B1 szintű tudás lett a küszöb, hiszen ez szükséges ahhoz, hogy tényleges kommunikáció alakuljon ki, és a résztvevők játékos, gyakorlatias helyzetekben használni tudják a nyelvet. A hatékony nyelvgyakorlás érdekében a tutorok igyekeznek úgy beosztani a csoportokat, hogy ne legyenek nagy eltérések a hallgatók nyelvtudása között. A tananyagokról szólva hozzátette, hogy ugyan javasolnak tankönyveket a tutoroknak, azonban ezek inkább csak támaszként szolgálnak számukra, nem lett tankönyvalapú a Language Club, és nem is ez a cél. A hallgatók értékelése is kötetlen formában, félév végi, tutorok által írt beszámolók alapján történik, melyekből Pajor Bori mint a Language Club menedzsere egy összesítést juttat el a Szaknyelvi Intézetnek. Ugyanakkor a folyamatos fejlődés érdekében a hallgatókat is megkérik, hogy a félév végén online űrlapokon értékeljék a foglalkozásokat, de a tutorok ennél gyakrabban is kérhetnek visszajelzést.

A Szaknyelvi Intézet feladatai között Sirokmány Viktória említette a tutorok kiválasztását a szaknyelvi koordinátorok segítségével, a HÖK-kel együttműködésben, továbbá a foglalkozások alkalmankénti meglátogatását és a kapcsolattartást a Language Club koordinátoraival és menedzserével. A program mögött álló interaktív, tapasztalati alapú oktatásmódszertan kidolgozása is az intézet feladata volt.

Amikor a Language Club koordinálását átvettem, akkor ez a fajta interaktivitás és tapasztalatiság erősebb fókuszt kapott. Most azt látom, hogy egy nagyon lelkes, pozitív szemléletű vezetés van a HÖK-ben. Ők tényleg szeretik ezt csinálni, és Pajor Borival nagyon jól együtt tudunk gondolkodni; mindketten a hallgatóközpontú, gyakorlati nyelvhasználatot szeretnénk egyre inkább fókuszba helyezni

– hangsúlyozta.

Pásztor Simon Péter, a HÖK Külügyi Bizottságának vezetőhelyettese kiemelte: a nyelvtanulás mellett a Language Clubban fontos szempont a közösségi élmény kialakítása, ezzel is elősegítve a nemzetközi hallgatók beilleszkedését; az is előfordul, hogy baráti társaságok alakulnak ki a hosszútávú közös gyakorlás során. Abban, hogy a csoportokból közösségek formálódjanak, fontos szerepe van a tutoroknak is, akik a megszokott foglalkozásokon túl időnként egyéb programokat is szerveznek: a gyakorlás részeként egy magyaros csoport tagjai például a Hősök terén beszélgettek arról, hogy mit látnak ott, de a jelen félévben minden nyelvi szekció szervez kimondottan közösségi programot is (pl. táncház, szabadulószoba).

A tutorság kapcsán Pajor Bori elmondta, hogy jelenleg egy kredit jár érte félévenként, és ezért tíz alkalmat kell megtartani, de ebbe az említett közösségi programok is beleszámítanak. A jövőre nézve az a céljuk, hogy a tutorok demonstrátori státuszt is kapjanak, ami nagy motivációt jelentene számukra, és biztosan többen vállalnák ezt a fontos feladatot. A tutori munka kihívásairól szólva megemlítette, hogy a hallgatók elfoglaltságai miatt nem könnyű mindenki számára alkalmas időpontot találni a foglalkozásokhoz, de ezek jelenleg kivétel nélkül délutánra esnek. További nehézség, hogy sok munkával jár a készülés és a hallgatók folyamatos motiválása egy olyan egyetemen, ahol rengeteget kell tanulni, ezért a Language Club hallgatói létszáma is ingadozik. Pozitívum azonban, hogy a közelmúltban a foglalkozásoknak lett fix helye az Elméleti Orvostudományi Központban (EOK). A tutorság legnagyobb előnye Pajor Bori szerint az, hogy nagyon sok emberrel lehet megismerkedni; számára a Language Club volt az első olyan hely, ahol külföldi hallgatókkal is szorosabb kapcsolatot tudott kiépíteni.

Az angol, német és magyar nyelvű klubok egyaránt minden hallgató számára nyitottak, azonban bizonyos különbségek megfigyelhetőek. A magyar foglalkozások látogatottsága általában stabilabb, hiszen a nemzetközi hallgatók számára komoly motiváció, hogy megtanuljanak boldogulni a hétköznapi életben Magyarországon, legyen szó akár csak arról, hogy el tudják mondani a fodrásznak, milyen frizurát szeretnének. Az angol és a német nyelvű klubokra a magyar többség jellemző, de ott is vannak nemzetközi hallgatók – foglalta össze Pajor Bori. A kulturális és nyelvi integráció jegyében terveznek egy közös nagy összejövetelt is a Language Club összes hallgatója és tutora számára.

Galéria

9kép

A Language Club foglalkozásaira a Neptun rendszerben kiküldött üzenet alapján tudnak jelentkezni a hallgatók. A jelenlegi, korlátozott tutorszám miatt a 2024/25-ös tavaszi félévre csak azok regisztrálhattak, akik az előző félévben már részt vettek a programban, azonban a jövőben várhatóan újra mindenki számára elérhető lesz a jelentkezés.

Dr. Csizmadia Balázs
Fotó: Zellei Boglárka – Semmelweis Egyetem

A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.