Húsz tanuló érkezett az ország számos középiskolájából és a határon túlról is a Semmelweis-Kerpel Tehetségtáborba, amelyet első alkalommal rendezett meg a Kerpel-Fronius Ödön Tehetséggondozó Program. A háromnapos eseményen a diákok bepillantást kaphattak a Semmelweis Egyetem karain, intézeteiben, laborjaiban folyó munkába, ők maguk is kipróbálhatták a műtéti, intenzív terápiás, szülészeti, fogászati szimulációs eszközöket, illetve kísérleteket is végezhettek. Mindez a résztvevők szerint motiváló felkészülést jelentett az orvos- és egészségtudományi területen továbbtanulni szándékozók számára.

A Semmelweis Egyetemen jelenleg 119 országból összesen 14 ezer hallgató tanul, a klinikákon pedig évente két és félmillió esetet látnak el – a többi között ezeket is megtudhatták a Semmelweis-Kerpel Tehetségtábor középiskolás diákjai a tábornyitó kvíz feladataiból. 

A Semmelweis Szalonban tartott fogadáson dr. Szabó Attila klinikai rektorhelyettes, aki a tábor kitalálója is egyben, köszöntötte a táborozókat, megismertette őket az egyetemi karokkal és azokkal a vezetőkkel, professzorokkal, akik a jövőbeli tanáraik is lehetnek majd: dr. Müller Veronikával, az Általános Orvostudományi Kar általános dékánhelyettesével, dr. Alpár Alánnal, a Semmelweis Egyetem nemzetközi képzésekért felelős rektorhelyettesével, dr. Antal Istvánnal, a Gyógyszerésztudományi Kar dékánjával, dr. Fekete Györggyel, a Kerpel-Fronius Ödön Tehetséggondozó Program elnökével, dr. Gerber Gáborral, a Fogorvostudományi Kar dékánjával személyesen is beszélgethettek kiscsoportban az életpályájukról és a hivatásról.

Dr. Fekete György gyermekgyógyász, a Kerpel-Fronius Ödön Tehetséggondozó Program elnöke az „élő könyvtár” programon

A táborral szeretnénk közelebb hozni a középiskolásokhoz az egyetemet, a személyes jelenlét által megmutatni, hogy milyen lehetőségeik vannak. Tudást és tapasztalatot szerezhetnek, ami segíti majd őket a választásukban – emelte ki honlapunknak dr. Lévai Eszter. A Gyermekgyógyászati Klinika rezidense, a tábor egyik szervezője hozzátette, motivált diákokról van szó, akiket az egészségtudományok vagy élettudományok általában, vagy konkrétan annak valamelyik ágazata érdekli.

Nagyon sokféle a program, laborlátogatás, skill workshopok, olyan foglalkozások, ahol ők csinálhatnak valamit, amit majd később orvosként, fogorvosként, gyógyszerészként adott esetben el kell sajátítaniuk. Ezek interaktív foglalkozások, inspirálják őket, és láthatják azt a szemléletet, ami majd itteni diákként, kutatóként, gyakorló szakemberként a mindennapjaik része lesz

– hangsúlyozta dr. Lévai Eszter.

A tehetséggondozó programunknak 34 partneriskolája van, és 2022 végén elindítottuk a Junior Akadémia online előadássorozatot, ami mostanra már jóval több középiskolába eljutott – emelte ki Molnárné Mózsik Erika. A Kerpel-Fronius Ödön Tehetséggondozó Program irodájának munkatársa hozzátette, ezek izgalmas témák friss kutatásokról. A Junior Akadémia elmúlt évadában az előadások után a diákoknak lehetőségük volt tesztek kitöltésére, mellyel pontokat gyűjthettek. Az előadássorozat alatt legtöbb pontot gyűjtött 15 diák, valamint a Semmelweis Egészségverseny nyertes csapata kapott meghívást az I. Semmelweis-Kerpel Tehetségtáborba.

„A biológiatanárom ajánlotta nekem ezt, mert úgy tudja, hogy minden álmom a Semmelweisre bekerülni. Elkezdtem a Junior Akadémia programot, még az első évad végén csatlakoztam, és azóta csinálom, mert egyszerűen szeretem” – osztotta meg tapasztalatait Odett (Budapest, XVII. kerület). „Kicsit tartottam tőle, hogy milyen lesz a közösség, kikkel leszek egy táborban, de nagyon örülök, hogy végre olyan közösségben vagyok, ahol saját érdeklődési körömhöz hasonló emberek vannak, és tudok velük beszélgetni olyan dolgokról, amik engem érdekelnek. A program sűrű, el is fáradtunk a nap végére, de kárpótol, hogy klinikáról klinikára megyünk, és nagyon-nagyon tetszenek a programok” – tette hozzá.

Gyakorlat szülőbabával az Egészségtudományi Kar szülészeti szimulációs tantermében

A tábor programjában szerepelt a többi között interaktív sebészeti, műtéttani gyakorlat a Nagyvárad téri Elméleti Tömbben (NET), ahol a sebvarrást, csomózást gyakorolhatták, a laparoszkóp kezelését szimulálták ügyességi feladatokkal. A Városmajori Szív- és Érgyógyászati Klinikán a kisállatműtőbe és kutatólaborokba pillanthattak be a táborozók. Az Egészségtudományi Karon ápolási és intenzív terápiás szimuláción vehettek részt, élethű szülőbaba segítségével szerezhettek tapasztalatot a szülészeti ellátásról, az EKG-val ismerkedhettek meg és ki is próbálták ennek használatát az Élettani Intézetben; a gyógyszerformulázást a Gyógyszerésztudományi Karon, valamint fogsorlenyomatot vettek és fogtömést készítettek szakoktató irányításával a Fogorvostudományi Kar Oktatási Centrumában.

Az Egészségversennyel elért első helyükért kapta a meghívást csapatával együtt a táborba Ancsa (Budapest, Szt. István Gimnázium). „Itt nemcsak hallhattunk dolgokat, hanem két kezünkkel csinálhattuk is, nekem nagyon tetszett, amikor kipróbáltuk az újraélesztést, a légutakba került idegen test eltávolítását. Elméletben tudtam, hogy történik, de így most gyakorlatban is kipróbálhattam.” Másoknak is ajánlaná a programot, főleg azoknak, akik gondolkoznak az orvosi pályán – emelte ki. Hozzátette: a tehetséggondozó program betekintést enged ebbe a világba, hogy jobban megismerhessék, mielőtt eldöntik, hogy ez tényleg nekik való-e vagy nem.

„Boldog vagyok, hogy részt vehetek ebben a programban, főleg azért jó, mert irányt tud mutatni azoknak, akik még nem tudják pontosan, hogy mivel akarnak foglalkozni a jövőben. Ezért is hálásak vagyunk a szervezőknek” – emelte ki Prince (Budapest, Madách Imre Gimnázium). „Személy szerint nekem a sebészeti gyakorlatok voltak a legizgalmasabbak, ez a terület nagyon érdekel, az emberi test és a felépítése számomra csodálatos dolog” – tette hozzá.

„Engem kiskorom óta érdekel az orvoslás, leginkább a szemészet és a patológia, pontosabban a szövettan. Mindig is lenyűgözött, hogy hogyan lehet gyógyítani a betegségeket azáltal, hogy megfigyeljük a különböző kóros szöveteket, ezt nagyon motiválónak tartom, régóta érdeklődtem ez után” – mesélte Nadina (Révkomárom, Szlovákia). „Számomra talán a legérdekesebb a városmajori klinika volt, ahol megnézhettünk egy CT-berendezést, amire régóta kíváncsi voltam, hogyan működik. A családunkban egyébként nincsen orvos, igaz, a szüleim annak idején szerettek volna orvosok lenni, de nem volt rá lehetőségük” – magyarázta.

Az I. Semmelweis-Kerpel Tehetségtábor programjai során a középiskolás diákokat Molnárné Mózsik Erika és dr. Lévai Eszter főszervezők mellett egykori és jelenlegi Semmelweis-hallgatók, Csörgő Terka, dr. Bottlik Olívia, Gelencsér Rebeka, Kollár Kristóf, Papik Flóra, Varga Anita szervezők segítették. 

Tasnádi Róbert
Fotó: Barta Bálint – Semmelweis Egyetem

A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.