„Tanítsuk meg tanulni a hallgatókat, és arra, hogy mi a csapatjáték, hiszen az egészségügyben ez az egyik legnagyobb érték; együtt kell dolgozni ahhoz, hogy a betegünk számára a legjobbat tudjuk nyújtani” – vallja dr. Nyirády Péter, az Általános Orvostudományi Kar (ÁOK) új dékánja. Mint kiemelte, az egyszeri, keresztmetszeti tudás megszerzése helyett egy olyan dinamikus gondolkodásmódot kell átadni a hallgatóknak, mely képessé teszi őket az orvos- és egészségtudományi területen köztudottan exponenciálisan bővülő tudásanyag megfelelő felhasználására.
Éppen ezért muszáj meghatározni, mi az, ami feltétlenül fontos ahhoz, hogy az elvárt tudással és képességekkel felvértezve lépjenek ki a friss diplomás orvosaink az egyetem kapuján
– mutatott rá. Ezzel összefüggésben az elméleti intézetek hangsúlyos feladata, hogy a hatalmasra duzzadt tudásanyagot olyan formában adják át és kérjék számon, amely komplex és biztos alapot nyújt az orvosi munkához. Mindehhez az elméleti oktatók és a klinikum együttgondolkodására van szükség – szögezte le, hozzátéve, hogy ez a szemlélet hangsúlyosan érvényesülni fog a szeptembertől érvényes tanrendek kialakítása során.
Dr. Nyirády Péter fontosnak tartja, hogy dékáni pályázata a dr. Merkely Béla rektor által kijelölt célok mentén fogalmazódott meg, és így kiemelt helyen szerepel annak elősegítése, hogy a Semmelweis Egyetem a világ első 100 felsőoktatási intézménye közé kerüljön. „Büszkén állíthatom, hogy az ÁOK az egyetem zászlóshajója, és ha ez a hajó jól megy, az az egész egyetem előrehaladását segíti” – fogalmazott. A jelenlegi értékek megtartása mellett a kar további fejlődését és az orvosképzés fejlesztését tartja legfontosabb feladatának, ezen belül is kiemelten a képzés gyakorlatiasabbá és hallgatóbarátabbá tételét. E két dolog a szeptember 1-jével életbe lépő kurrikulumreform 2.0 legfontosabb üzenete is, amely kidolgozásának dr. Nyirády Péter is részese volt, és mint mondta, személyes felelősségének is érzi annak sikeres megvalósulását.
Dr. Nyirády Péter alapvetőnek tartja azt a szemléletet, hogy az egyetem és az oktatók vannak a hallgatókért. Mint mondta, van mire építkezni, hiszen elődje, dr. Kellermayer Miklós kiemelt figyelmet fordított a hallgatókra, és dr. Merkely Béla rektor is folyamatos példát mutat, hogy miként kezeli őket egyenrangú félként. Emellett az ÁOK-án ötödéves lányának, valamint a Hallgatói Önkormányzattal való egyeztetéseknek köszönhetően első kézből kapott további információkat a hallgatók igényeiről pályázata készítése során.
Tervei között hangsúlyosan szerepel, hogy a képzés jobban igazodjon a Z-generáció tanulási szokásaihoz, így például cél, hogy a tananyag audiovizuális formában is elérhető legyen. Kiaknázandó lehetőséget hordoznak magukban a podcastek, melyek szintén nagy népszerűségnek örvendenek a fiatalok körében, csakúgy mint a lényegretörő, kiskönyv formában előállított jegyzetek.
A dékán példaként említette a Városmajori Szív- és Érgyógyászati Klinikán összeállított, zsebkönyvnek is nevezhető jegyzetet, amely a kardiológia minden olyan aspektusát tartalmazza, melyre egy hallgatónak szüksége van az orvossá váláshoz, valamint a vizsga sikeres teljesítéséhez. Hasonló kiskönyv már a Pulmonológiai Klinikán és a Belgyógyászati és Onkológiai Klinikán is elérhető, és hamarosan megjelenik urológia témában is.
Dr. Nyirády Péter azt vallja: a vizsgaeredmény tükrözi legjobban az oktatás minőségét, amelyik oktatónál pedig nagyon magas a bukási arány, ott valami hiba van. Fontosnak tartja, hogy minden területen pontosan meg kell fogalmazni, mi az a tudásanyag, ami minimumfeltétel a sikeres vizsgához, és mindent meg kell tenni a tudás minél objektívebb megítélése érdekében. A hatékony tudásátadás érdekében motiválni kell a hallgatókat a folyamatos tanulásra, hiszen – a sporthoz hasonlóan – jó eredményt csak rendszeres edzéssel lehet elérni. Követendő példaként említette az Élettani Intézetben kialakult szokást, miszerint a gyakorlatok elején az előző anyagból egy 10 kérdésből álló tesztet írnak a hallgatók.
Dr. Nyirády Péter munkáját három dékánhelyettes segíti majd. Az egyetemen dolgozók 70 százaléka nő, éppen ezért tartja fontosnak, hogy az ÁOK történetében most először nő is van a dékánhelyettesek között dr. Müller Veronika személyében. A Pulmonológiai Klinika igazgatójának kiemelt szerepe lesz az Asklepios Campus Hamburggal való még szorosabb együttműködésben, a képzés még egységesebbé tételében is. A tudományos dékánhelyettesi feladatokat dr. Mócsai Attila, az Élettani Intézet igazgatója látja majd el, aki kiváló oktató, olyan kutatói eredményekkel, amelyre az egész egyetem büszke lehet – mondta el. Az oktatási dékánhelyettes dr. Purebl György, a Magatartástudományi Intézet igazgatója, aki amellett, hogy jelentős szerepet játszott a kurrikulumreform 2.0 kidolgozásában, garanciát jelent a mentális egészséget előtérbe helyező gondolkodásmódra – emelte ki a dékán.
A dékán hangsúlyozta: egy olyan imázzsal rendelkező, erős intézménynek mint a Semmelweis Egyetem feladata a társadalmi felelősségvállalás, az, hogy országos szinten felkutassa és szükség esetén segítse a tehetségeket. Ennek érdekében hazai szinten egyedülálló országos programot tervez elindítani, amely keretében tehetséges, de nehezebb szociális körülmények között élő diákok számára szervezne ingyenes, online felvételi felkészítő programot az egyetem.
A ranking pozíciókban ugrásszerű javulást a kutatási reputáció szignifikáns növelésével tudunk elérni, így fontos szempont, hogy mely intézetek, milyen kiválósággal járulnak hozzá ehhez – hangsúlyozta dr. Nyirády Péter. Hozzátette: az ÁOK-nak vezető szerepet kell betöltenie a karokon átívelő, azok erősségeit integráló belső kutatási hálózatok további erősítésében.
A Családbarát Egyetem programot az új vezető az oktatás, kutatás és gyógyítás mellett jelentőségét tekintve a negyedik pillérnek gondolja, amely a dolgozók megbecsülésének egy fontos formája. Éppen ezért szeretne figyelmet fordítani arra, hogy az egyes klinikák mennyi beteget látnak el a program keretében. Ugyanilyen lényegesnek tartja a hallgatók és rezidensek testi és lelki jóllétének követését.
Hiszem és vallom, hogy a talentumot a Jóisten ajándékaként kaptuk, éppen ezért kötelességünk és feladatunk azt alázattal, segítőkészen és mély empátiával a betegek javára fordítani. Soha ne felejtsük el, hogy mi vagyunk a páciensekért, ezt a szemléletet kell példamutatással átadnunk a jövő orvosainak
– jelentette ki dr. Nyirády Péter, aki a dékáni feladatra szolgálatként tekint. Szolgálom egyrészről a hallgatók, másrészről az oktató kollégák érdekét, és hasonlóan a klinikai igazgatói szobámhoz, dékánként is mindig nyitva áll az ajtóm mindenki előtt a kar és az egyetem céljainak megvalósítása érdekében – jelentette ki.
Dr. Nyirády Péter Szegeden szerzett orvosi diplomát 1995-ben. 2001-ben szakvizsgázott urológiából, 2005-ben andrológiából. 2009-ben habilitált a Semmelweis Egyetemen és 2011-ben lett az MTA doktora. 2012-től vezeti a Semmelweis Egyetem Urológiai Klinikáját, 2019-től dékáni kinevezéséig az egyetem Szak- és Továbbképzési Központjának igazgatója volt. 2015-től a Klinikai Központ Elnökségének tagja, 2018-tól az egyetem Etikai Bizottságának elnöke, 2019-től a Habilitációs Bizottság tagja. A Semmelweis Egyetem Röplabda Szakosztály elnöke. Legfontosabb szakmai díjai, elismerései között tartja számon az Orvosi Hetilap Markusovszky Lajos díját (2020), a Magyar Érdemrend Tisztikeresztje Polgári Tagozat elismerést (2021), és az egyetem Pro Universitate díját (2021). Nős, két gyermek édesapja.
Dobozi Pálma
Fotó: Barta Bálint – Semmelweis Egyetem
A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.