Dr. Merkely Béla rektor az Educatio kiállításon honlapunknak elmondta: a felvételi előtt álló diákok számára a legfontosabb, hogy a középiskola utolsó két évében céltudatosan készüljenek a továbbtanulásra, majd azt követően sikeresen vegyék az érettségi és a felvételi jelentette akadályokat. Felhívta rá a figyelmet, hogy az orvos- és egészségtudományi területen valamennyi képzésen hosszú évek óta a Semmelweis Egyetemen a legmagasabbak a ponthatárok, hiszen ide szeretnének a legtöbben bekerülni. Emellett kiemelte a nyelvvizsga jelentőségét – melyet angol nyelvből mindenképpen ajánlott megszerezni –, valamint azt, hogy a diákok igyekezzenek aktívan tölteni szabadidejüket is. „Fontos a rendszeres sport, hiszen megtanít jól beosztani az időnket. A Semmelweis Egyetemen különösen előnyös, ha valaki nemcsak jól tanul, de jól is sportol: az elmúlt két évben intézményünk hódította el a Medikus Kupát” – emelte ki a rektor, hozzátéve: az egyetemi vezetés az idén bevezetett szóbeli felvételi során is értékelni fogja, ha valaki a sport vagy a művészetek terén kiemelkedő teljesítményre képes. Dr. Merkely Béla a felvételire vonatkozóan néhány tanácsot is megosztott:
A szóbeli felvételin többek között arra vagyunk kíváncsiak, mi érdekli a diákokat a választott szakmán és szakon belül. Nem is az a legfontosabb, hogy mit tudnak pontosan, inkább, hogy mit olvastak vagy láttak ezzel kapcsolatban, illetve milyen gondolatokat ébresztettek bennük. Érdemes végignézni a Semmelweis Egyetem honlapját, az intézmény COVID-ellátásáról, a gyerekbetegségekről, a Karikó Katalinról, vagy épp Gloviczki Péterről készült cikkeket és videókat. A bizottságban ülve én például biztosan megkérdezem a felvételiző diákot, látta-e a Semmelweis-filmet, ha igen, számára mit jelentett a választandó hivatásával kapcsolatban.
A rektor szerint fontos, hogy a fiatalok a választott szakmájukra hivatásként tekintsenek – az egyetem számára pedig az a lényeges, hogy a legérdeklődőbb, empatikus, az idejükkel jól gazdálkodó, nyitott hallgatókat vegyenek fel, akikből kiváló orvosok és egészségügyi szakemberek válhatnak, hiszen ez az intézmény és az egész ország érdeke. „Itt, az Educatio kiállításon rengeteg érdekes szakmával megismerkedhetett az ember, csak az a kérdés, melyiket lehet egy életen át űzni – az orvos- és egészségtudomány biztosan ilyen” – hívta fel a figyelmet. Hozzátette: ehhez a tanulmányokba jelentős időt, energiát kell fektetni, és talán némi kialvatlan, áttanult éjszakát is – a végén, a diplomáját átvéve azonban valamennyi hallgató azt érezheti, hogy mindez megérte.
Dr. Merkely Béla kiemelte az egész életen át tartó tanulás jelentőségét is. „Nem elég megtanulni a szakmát, folyamatosan képezni kell magunkat. Vannak olyan betegségek, amelyeket jelenleg még nem tudunk jól gyógyítani, de jó esély van rá, hogy még a mi életünkben megoldás születik rájuk. Amikor 1984-ben a Semmelweis Egyetemre felvételiztem, számtalan betegségre még nem létezett valódi gyógymód és komoly kezelés – csak a saját szakterületemet tekintve ilyen volt az infarktus, a szívelégtelenség és a stroke is, melyek terén azonban azóta hatalmas fejlődés következett be. Feladat azonban még mindig bőven akad. Épp ez a szép ebben a hivatásban: mindig lehetünk még hatékonyabbak, aki pedig érdeklődik a kutatás iránt, az a Semmelweis Egyetemen biztosan jó helyen jár” – mutatott rá. A rektor kitért a gyakorlatorientált oktatást előtérbe helyező kurrikulumreformra is. „Az egyetem vezetése folyamatosan azon dolgozik, hogy az ismeretek állandó bővülése jelentette kihívásra megfelelő megoldást találjon. Azért fejlesztjük kurrikulumunkat, hogy valóban a leghasznosabb ismereteket adjuk tovább. A következő akadémiai évben, amely immár a most felvételizőket is érinti, a hallgatók immár egy még modernebb kurrikulummal tanulhatnak, ahol az orvosképzés során az utolsó három évben az egyetemi klinikán, rotációban zajlik majd az oktatás” – magyarázta.
„Ugyan igaz a mondás, hogy ’a jó bornak nem kell cégér’ – és a Semmelweis Egyetemet ennek megfelelően könnyűnek tűnik promotálni, hiszen orvos- és egészségtudományi képzésben valamennyi rangsorban ez az ország és a régió legjobb egyeteme, mi mégis igyekszünk folyamatos fejlesztéssel vonzóvá tenni a képzésünket a jelentkezők számára. Olyan színvonalú oktatás zajlik az intézményben, amely valóban egyedülállónak számít. Ezt bizonyítja az is, hogy sok hallgató más egyetemekről is azért jelentkezik át hozzánk a kérvények tanúsága szerint, mert a kurrikulumreform által biztosított, gyakorlatorientált oktatásban szeretne részt venni, amely egyedül nálunk elérhető” – emelte ki dr. Hermann Péter. Az oktatási rektorhelyettes felhívta a figyelmet: az idei évtől immár szóbeli beszélgetés is lesz azok számára, akik a Semmelweis Egyetemre adják be jelentkezésüket. Mint elmondta, minden egyetem maga rendelkezhetett arról, hogyan osztja be az intézményi 100 pontot, milyen teljesítményt, és hány ponttal kíván jutalmazni.
A Semmelweis Egyetem már az első pillanatban úgy döntött, hogy szeretne találkozni a hallgatókkal a felvételi során és meghallgatni őket. Épp ezért nálunk 50 pontot lehet kapni a nyelvvizsgáért, az oktatási, művészeti és sportteljesítményért, a másik 50 pontot pedig a személyes beszélgetés során tudják megszerezni a diákok
– emelte ki. Dr. Hermann Péter szerint a szóbeli beszélgetés lehetőséget teremt arra, hogy az intézmények ne csak rálássanak, de hathassanak is arra, kiket vesznek fel. „A beszélgetés során kifejezetten nem a középiskolai tárgyi tudást szeretnénk felmérni, hiszen arra ott az érettségi. A személyes találkozás két, illetve azoknál a szakoknál, ahol készségfelmérés is történik, három részből áll. Egyrészt azokról a videókról fogunk beszélgetni, melyeknek listáját a felvételizők a honlapunkon megtalálják – ezekben az előadásokban, tájékoztató videókban az előadókkal egyeztetve kijelöltünk egy tízperces részt, mely tartalmazza annak legfontosabb üzenetét. Nem az érdekel majd minket, hogy a videók tartalmát megtanulják-e a diákok, hanem hogy ezek mentén mi az érdeklődésük, mi a motivációjuk. A másik rész szintén nem a ténybeli tudást méri fel, hanem nemzetközileg is elfogadott szituációs feladatokat tartalmaz, amelyeket a Magatartástudományi Intézettel közösen állítottunk össze. Ezekkel a helyzetgyakorlatokkal a jelentkezők empátiájáról, orvosláshoz való hozzáállásáról, motivációjáról és érzelmi intelligenciájáról próbálunk benyomást szerezni. A készségfelmérés esetén – ilyen történik például a Fogorvostudományi Karon – a nemzetközileg legelfogadottabb kézügyességi alkalmassági feladatot alkalmazzuk” – fogalmazott a rektorhelyettes.
Gecsey Csenge, a HÖK elnöke kiemelte: mindhárom nap rengetegen keresték fel a Semmelweis Egyetem standját, ennyi érdeklődőt korábban még nem tapasztalt. „Soha ennyi HÖK-ös segítő nem vett még részt az Educatión – büszke vagyok, hogy egyre több a motivált hallgató, aki fontosnak érzi, hogy tájékoztassa a jövendőbeli hallgatótársaikat” – tette hozzá. Azért is kiemelt jelentőségű számára az Educatio, mert ő maga a kiállításon találkozott először az Egészségügyi Közszolgálati Kar (EKK) egészségügyi szervező képzésével, ezután adta be ide a jelentkezését. „Mindenkinek megéri kilátogatni ide akár csak azért is, mert itt kötetlenül lehet beszélgetni semmelweisesekkel, akik megoszthatják a tapasztalataikat, minden felmerülő kérdéseikre válaszolnak – erre máshol nem igazán van mód” – mutatott rá. A felvételiző diákoknak azt tanácsolta, koncentráljanak az érettségire, különösen a biológiára és a kémiára, ez ugyanis később nagy segítséget jelent majd nekik tanulmányaik során.
Legyetek kitartóak! Ez egy nehéz, rögös út, de megéri végigmenni rajta – nincs jobb érzés annál, mint amikor elmondhatod, hogy a Semmelweis Egyetem egyik képzésén végeztél!
– üzent a középiskolás diákoknak.
A Semmelweis Egyetem 144 négyzetméteres standján az egyetem mind a hat kara, valamint szakképző iskolái is képviseltették magukat.
Az Általános Orvostudományi Kar (ÁOK) képviselőit legtöbben a felvételi pontokról kérdezték: milyen sporttevékenységért, vagy művészeti eredményért jár plusz pont, illetve hogyan lehet a legjobban szerepelni a szóbeli beszélgetésen. Sokakat érdekelt az is, hogyan lehet később szakosodni, az hány évig tart, és milyen lehetőségek érhetőek el a Semmelweis Egyetemen ezen a téren. Minden évben visszatérő kérdés az is, idén vajon kevesebb vagy több pont kell majd ahhoz, hogy valaki felvételt nyerjen. Szintén a legnépszerűbb kérdések közé tartozik, mennyire nehéz az első év, és kell-e tartani az anatómiától – a kar képviselői erre elmondták, az anyag mennyisége között valóban van különbség a középiskola és az egyetem között, ám a követelmények teljesíthetőek. Az ÁOK a tájékoztató kiadványok mellett szemléltetőeszközökkel, többek között koponyával, rotátorköpeny- és térdízület-modellel, valamint játékokkal, ajándékokkal és tankönyvekkel is készült.
A Fogorvostudományi Kartól (FOK) a legtöbben aziránt érdeklődtek, mire lehet számítani a felvételi során, mi várható a szóbeli beszélgetésen és a készségfelmérő feladatokon. A felvételi előtt állók mellett nagyon sok fiatalabb is felkereste a standjukat, akiknek inkább egy általános képet vázoltak fel a fogorvosképzésről. Voltak olyanok, akik még nem döntöttek arról, hova is adják be jelentkezésüket, míg mások nemcsak határozott céllal, de előre felírt kérdésekkel is érkeztek az itteni képzéssel kapcsolatban.
A felvételi pontszámítás a Gyógyszerésztudományi Kar (GYTK) standjánál is népszerű kérdés volt, de ugyancsak sokakat érdekelt, az itt szerzett diplomával hol és hogyan tudnak majd elhelyezkedni; miként épül fel a képzés; milyen ösztöndíjak és külföldi képzési lehetőségek várnak rájuk; sőt, voltak olyan érettségi előtt álló diákok, akik máris a TDK és a PhD iránt érdeklődtek. Idén az eddiginél is többen keresték fel kifejezetten a GYTK miatt az Educatiót, mert elsődleges céljuk ide bekerülni. A kar képviselői a kérdések megválaszolása mellett kísérletekkel, laboreszközökkel és gyógynövényekből készült gyógyszerekkel és illóolajokkal is készültek, melyeket az érdeklődök is megvizsgálhattak.
Az Egészségtudományi Kar standjánál (ETK) szintén a felvételivel és az érettségivel kapcsolatos kérdésből volt a legtöbb. Az érettségi előtt állók közül legtöbben már határoztak is arról, melyik szakra szeretnének jelentkezni, a kilencedikesek, tizedikesek pedig a tapasztalatok szerint inkább csak érdeklődtek és információkat gyűjtöttek. Az ETK szórólapokat, ajándéktárgyakat, illetve tájékoztató füzeteket is vitt a kiállításra, és idén is jelen volt egy mentőautó a standjuknál – nemcsak a járművet mutatták be, de demonstrációt is tartottak, például az újraélesztésről.
Az Egészségügyi Közszolgálati Kar standjához (EKK) sokan úgy mentek oda, hogy most találkoztak először a karral, ezért több információt kértek az itt folyó képzésekről. A legtöbben meglepődtek azt hallva, az itt folyó oktatás milyen sokrétű tudást ad és mennyi helyen hasznosítható. Azzal legtöbben már tisztában vannak, hogy az informatika az orvostudomány terén is egyre fontosabb, de sokan most értesültek csak róla, hogy itthon is létezik már olyan képzés, amely e kettőt ötvözi. Az EKK standjánál a hallgatók nemcsak bemutatták saját órarendjüket, de meséltek tapasztalataikról és arról is, milyen széles körű az itteni képzés.
Sokan érdeklődtek a konduktor-képzés iránt a Pető András Kar (PAK) standjánál – a konduktori munka mellett a kar képviselői arról is beszámoltak az érdeklődőknek, az itt diplomát szerzők előtt milyen lehetőségek állnak. Akadtak azonban olyanok is, akik itt hallottak először a konduktív pedagógiáról, és egyből felkeltette érdeklődésüket a képzés. A PAK standjánál a látogatók megismerkedhettek azokkal az eszközökkel is, amelyek segítségével a konduktorok a munkájukat végzik, például a könyöksínnel, vagy a bokaízületet támogató felszereléssel.
Az egyetem immár negyedik alkalommal rendezi meg online nyílt napját január 19-én, ahol szintén várja az érdeklődőket. További információk ide kattintva olvashatóak.
Szabó Ádám
Fotó: Barta Bálint – Semmelweis Egyetem
A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.