A Semmelweis Egyetem online ismeretterjesztő előadássorozata, a Szenior Akadémia kilencedik évadának nyolcadik előadásában dr. Perczel-Forintos Dóra, a Klinikai Pszichológia Tanszék tanszékvezető egyetemi tanára beszélt a mindfulness, azaz a tudatos jelenlét alapú kognitív terápiáról.

Dr. Perczel-Forintos Dóra előadásában elmondta, a mindfulness minden pillanatban jelenlévő ítéletmentes tudatosság, a figyelem gyakorlásának specifikus módja, mely a jelen pillanatra vonatkozik, és teljes mértékben mentes a cselekvéstől, az ítélkezéstől, és annyira nyitott, amennyire csak lehetséges. Jóllehet a buddhizmusban gyökerezik, nem szükséges hozzá spirituális hozzáállás – hívta fel a figyelmet, hozzátéve, hogy a tudatos jelenlét legfontosabb jellemzői a jelen pillanat tudatosítása, a tapasztalat, a valóság nyitott, kíváncsi, ítélkezésmentes elfogadása, valamint a gondolatainktól való távolságtartás. Szólt azokról a konkrét gyakorlatokról, amelyekkel mindezt a hétköznapok során is gyakorolhatjuk, de bemutatta a mindfulness klinikai alkalmazásait is. Szólt a mindfulnessben fontos meditációról is, amelyet olyan gyakorlatként határozott meg, amely az egyén figyelmét és tudatosságát hivatott fejleszteni egy tapasztalattal vagy fogalommal kapcsolatban.

A mindfulness alapú kognitív terápia hatékonyságát kutatások igazolják a fejfájással, illetve a migrénnel kapcsolatban – mondta el. Kitért arra is, hogy ez a terápia a depresszió negatív hatásainak mérsékléséhez is hozzájárul, és csökkenti a fájdalom megélését, a fájdalom általi korlátozottságot is, emellett evészavarok esetén is segíthet. Minden olyan esetben hasznos lehet a tudatos jelenlét alkalmazása, amikor tele vagyunk a problémáinkkal, az emlékeinkkel, terveinkkel, feladatainkkal, és emiatt elveszítjük a kapcsolatunkat a jelennel – fogalmazott.

Dr. Perczel-Forintos Dóra 1984-ben szerzett diplomát az ELTE pszichológia szakán. 1984-től 2001-ig a Semmelweis Egyetem Pszichiátriai Klinika Pszichoterápiás Ambulanciáján dolgozott, 2001-től a Semmelweis Egyetem Klinikai Pszichológia Tanszékének vezetője.  1994-ben doktori fokozatot, 1997-ben kandidátusi fokozatot szerzett. 2002-ben habilitált. Számos új módszert vezetett be elsőként hazánkban a pszichoterápiás ellátásban: asszertív tréning, szociális kompetenciafejlesztő tréning, viselkedésterápiás testsúlycsökkentő csoport, problémamegoldó tréning. 2014-ben az Oxford University Cognitive Therapy Center és a Klinikai Pszichológia Tanszék közös képzése nyomán a súlyos rekurrens depresszió kezelésében világszerte terjedő tudatos jelenlét alapú kognitív terápiát (mindfulness, MBCT) kezdte meghonosítani hazánkban.

Pogrányi Péter
Fotó: Kovács Attila – Semmelweis Egyetem

A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.