Január közepén már az ötödik kárpátaljai csoport érkezett a Pető András Kar (PAK) Kútvölgyi úti campusára, hogy részt vegyen a háború miatt Budapestre költöztetett intenzív konduktív fejlesztési projektben. A konduktorok a kéthetes, bentlakásos program keretében a sérült gyerekekkel érkező felnőtt családtagokat is megtanítják a hatékony segítségnyújtásra, a gyerekek önállóvá válásának támogatására.

A PAK 2014 óta segíti a kárpátaljai gyerekek fejlesztését, a konduktorok az orosz-ukrán háború kitörése előtt rendszeresen látogattak Beregszászra, ahol megvizsgálták és tanácsokkal látták el az érdeklődőket, valamint konduktív fejlesztő foglalkozásokat tartottak. A PAK, a Máltai Szeretetszolgálat és a Johannita Szeretetszolgálat együttműködésével zajló program beregszászi központjába a szeretetszolgálatok segítségével jutottak el az érdeklődők, a projektben az indulása óta mintegy 300 gyerekkel foglalkoztak a konduktorok. A háború kitörésével a program Budapestre költözött, a kar a Kútvölgyi úti campuson kialakított 6 apartmanban nyújt szállást és magáncég támogatásával teljes ellátást a résztvevő gyerekeknek és az őket kísérő felnőtt családtagoknak a képzés 2-3 hetes idejére, valamint gondoskodnak a családok utazásáról is. Erről szóló cikkünket ide kattintva olvashatja. Budapesten eddig 4 csoportot, összesen 24 főt fogadtak.

A januári csoportot az egyetem rektora is meglátogatta. A fejlesztés, a sérült gyerekek családba való beilleszkedésének támogatása rendkívül fontos, ebben pedig a PAK-nak tradicionálisan nagy a szakértelme és a gyakorlata – fejtette ki honlapunknak dr. Merkely Béla, hozzátéve, hogy a kurzuson a konduktorok kiemelten a gyerekek önállóságát fejlesztik. A rektor véleménye szerint a projekt fő üzenete, hogy a legnehezebb időkben is, amikor ropognak a fegyverek, nincs áram és fűtés, gondolunk kárpátaljai honfitársainkra, és segítünk a gyerekek nevelésében. Jelenleg itt, Budapesten, mert a mostani helyzetben ez a megoldás – tette hozzá a rektor.

A januári csoport legfiatalabb résztvevője még óvodás, a legidősebb pedig közeledik a felnőttkorhoz, azonban ez egyáltalán nem jelent problémát, a konduktív nevelésben éppen az a jó, hogy az életkorok átjárhatók – magyarázta a PAK dékánja. Dr. Tenk Miklósné dr. Zsebe Andrea kiemelte, a fejlesztés során mindig arra fókuszálnak, mire lehet építeni, és az adott feladatsort egyénre szabva, differenciáltan alkalmazzák. „Nagyon nagy előnye a módszernek, hogy egyéni megoldásokat tudunk javasolni a gyerekeknek, akik ebben az intenzív két hétben rengeteget fejlődnek. Javul a stabilitásuk, az izomzat lazulási képessége, könnyebbé válik a mozgásuk, továbbá az itt lévő családtagokat is megtanítjuk rá, hogyan alkalmazzák a tanultakat, és segítsenek a saját eszközeikkel az otthoni gyakorlásnál” – fogalmazott a dékán.

Galéria

7kép

A gyerekek fejlődésében rengeteget jelentenek ezek az intenzív fejlesztési programok, és különösen az, hogy a hozzátartozókat is megtanítjuk a technikákra. Ez biztosítja az otthoni gyakorlás folyamatosságát – erősítette meg Csuka Pál, a PAK Kiemelt Nemzetközi és Nemzeti Szolgáltatási Központjának igazgatója, valamint a januári csoport vezetője, Sirályné Hardy Margit konduktor.

Gorondi Tünde, a 14 éves Alex anyukája szerint a budapesti intenzív foglalkozás különlegessége, hogy a gyerekek saját magukat fejlesztik, és önállóságot tanulnak, amire nagyon nagy szükségük van. Varga Anikó, a programban már harmadszor résztvevő 11 éves Ottó édesanyja az itt kapott inspirációkat emelte ki, fia ennek eredményeként kezdett el tornázni, gyakorolni és fejlődött rengeteget a kezdetek óta.

Szepesi Anita
Fotó: Kovács Attila – Semmelweis Egyetem

A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.