Nagy érdeklődés kísérte az első, oktatóknak szóló gyakorlati képzést a megújult központi e-learning portálról. A szeptember 25-i tanfolyamon a résztvevők egy elméleti bevezetés után a gyakorlatban is kipróbálhatták az egyetemi e-learning rendszernek hátteret adó Moodle programban rejlő lehetőségeket. A három órás képzésen bemutatkozott az újonnan megalakult Oktatásmódszertani Centrum is. A következő tanfolyamot szeptember 27-én tartják, de továbbiakat is terveznek, kapacitás és érdeklődés függvényében akár havonta is – hívta fel a figyelmet dr. Kokovay Ágnes, az E-learning és Digitális Tartalomfejlesztő Központ (EDTI) igazgatója.
Dr. Kokovay Ágnes megnyitó beszédében ismertette a tavalyi évben történt jelentős fejlesztéseket, melyeknek köszönhetően az új felület reszponzívvá vált, vagyis optimális megjelenést biztosít a legkülönfélébb eszközökön, beleértve a mobiltelefont is.
Dr. Tornóci László, az EDTI informatikai vezetője mutatta be a megújult központi e-learning rendszert. Előadását egy rövid történeti áttekintéssel indította. Kitért rá, hogy a digitális korszakkal átalakult az oktatásról való gondolkodásunk, illetve a tanárok szerepe is átértékelődik, hiszen a tudás már az internetről is hozzáférhető. Dr. Tornóci László rámutatott, az e-learning módszereket használva az oktatók hatékonyabban tudják végezni a jelenléti tanítást, a rendszer segítségével az adminisztrációs munka is csökkenthető, illetve a modern pedagógiai módszerek lehetőségei is be vannak építve a Moodle rendszerbe – hangsúlyozta az informatikai vezető.
Kozma Borbála, az Aneszteziológiai és Intenzív Terápiás Klinika (AITK) oktatási projektvezetője, aki az öt évvel ezelőtti képzésen még maga is az érdeklődők között ült, a mostani gyakorlati oktatáson már a Moodle szakértőjeként mutatta be a program funkcióit. Szólt arról is, hogy mivel a rendszer nyílt forráskódú, ezért az alapértelmezett funkciókon túl be lehet építeni egyéb felhasználói igényeket is. Az AITK kezdeményezésére dr. Tornóci László fejlesztésével több ilyen speciális alkalmazás is bekerült egyfajta plusz szolgáltatásként a Moodle programba, ilyen például az egyéni órarend kialakításának a lehetősége, vagy az ún. big blue button nevű fejlesztés, amivel az oktatók videókonferenciákat, webináriumokat hozhatnak létre az elektronikus térben lévő kurzusaikban. Kozma Borbála kitért rá, hogy a klinikán kezdték először használni az e-lecke funkciót is, ahol a statikus tartalmakhoz kérdéseket, feladatokat is lehet rendelni. Hangsúlyozta: az e-learning használata nem jelent kevesebb munkát az oktatók számára, azonban nagyobb eredményeket lehet elérni.
Bódi Bernadett
Fotó: Kovács Attila, Semmelweis Egyetem
A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.