A hazai orvosképző egyetemek közül elsőként a Semmelweis Egyetem Általános Orvostudományi Karán (ÁOK) jött létre Oktatásmódszertani Centrum, melynek fő feladata a szervezeti egységek oktatási munkájának támogatása – hangsúlyozta dr. Kiss Levente, a centrum megbízott igazgatója. A dinamikusan fejlődő oktatásmódszertani lehetőségek, a változó oktatói szerepek, valamint a XXI. századi megoldások iránti hallgatói igények hívták életre 2017-ben a centrumot, melynek kialakulása hangsúlyozza az oktatói munka fontosságát is.

Az Oktatásmódszertani Centrum létrehozását hosszas kutatómunka előzte meg, melynek során az ÁOK fejlesztésére vonatkozó, dr. Hunyady László, a kar dékánja által indított projektek keretében feltárták a különböző, oktatásban felmerülő problémákat, lehetséges megoldásokat keresve – idézte fel dr. Kiss Levente. Hozzátette: az oktatói életpályamodell és a megfelelő oktatási környezet elengedhetetlen a minőségi képzéshez, de az oktatók sem mindig rendelkeznek a legújabb lehetőségek nyújtotta módszertani ismeretekkel, amivel a mostani generációt hatékonyan tudják oktatni. Éppen ezért a centrum feladatai között szerepel a karon 2016-ben újraindult, az oktatásba újonnan bekapcsolódó kollegák számára szervezett „Oktatók oktatása” képzés működtetése. A tanfolyam egyrészt az oktatói feladatok ellátásához nyújt módszertani ismereteket, másrészt részletezi a tanár szerepeit, gyakori problémáit, konfliktushelyzeteit. A képzés és számos további szakmai anyag minden egyetemi oktató számára elérhető a centrum honlapján, hiszen – a hallgatók mellett – az egyetem minden oktatójának is felelőssége van a képzés eredményességében – hívta fel a figyelmet dr. Kiss Levente.

Egy másik aktuális és fontos feladat a curriculum összehangolásának segítése: a tananyagokban átfedések mutatkoznak a tantárgyakon átívelő tartalmak egyeztetésének körülményes lehetőségei miatt – mutatott rá. A curriculum összehangoltságának javítása érdekében egy olyan felület létrehozásán dolgoznak, ahol a kollégák betekintést nyernek egymás tananyagaiba, így könnyebben nyílik lehetőség harmonikusabban illeszkedő tananyagok kidolgozásra – tette hozzá. A feladatok között szerepel még az oktatáshoz kapcsolódó tanszéki igények folyamatos felmérése, az azokra vonatkozó megoldások elősegítése, valamint módszertani segítségnyújtás a szervezeti egységek számára. A centrum oktatásmódszertani és oktatási környezettel kapcsolatos vizsgálatokat is végez majd, valamint fontos feladata a pedagógiai és infokommunikációs újdonságok ismertetése is.

Az igazgató kitért rá, hogy a 2018/19-es tanévben a negyedik évfolyamban bevezetett blokkosított oktatás megvalósításában is segítséget kívánnak nyújtani. Az ősz folyamán – az ötödévesek blokkosított képzésében már részt vevő oktatók bevonásával – várhatóan több egymást követő fórum keretében tervezik megvitatni az addigi tapasztalatokat, felmerülő problémákat az érintett klinikákkal a sikeres klinikai gyakorlati oktatás érdekében – utalt rá az igazgató.

Bódi Bernadett
Fotó (illusztráció): Kovács Attila – Semmelweis Egyetem 

A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.