A Semmelweis Szimulációs Központban sajátították el az újraélesztés menetét az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium harmadik osztályos diákjai. Az Aneszteziológiai és Intenzív Terápiás Klinika (AITK) több iskolával is együttműködik az elsősegély- és újraélesztés-oktatásban, 2016-ban indították el az Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégiummal együttműködve a fenntartható középiskolai újraélesztés-képzés modelljét, melynek hosszú távú célja az újraélesztési ismeretek eljuttatása más középiskolákba az egyetem által képzett tanárinstruktorok és diákinstruktorok bevonásával.

A 9-10 éves diákoknak tartott oktatás érzékenyítéssel kezdődött, melynek keretében bemutattuk számukra, miért fontos tisztában lenni az újraélesztés menetével – ismertette dr. Fritúz Gábor, az AITK Klinikai Szimulációs Tanszéki Csoport  vezetője. Kiemelte, fiatal koruk ellenére a résztvevők  lelkesen végezték el a játékosan is végrehajtható szituációs feladatokat, és sajátították el az újraélesztés alapjait.

Bár évek óta része a Nemzeti Alaptantervnek az újraélesztés oktatása, nem mindenhol megoldott ennek beillesztése a helyi tantervbe, ehhez kívánt segítséget nyújtani modellteremtő programjával az AITK és az Apáczai gimnázium, hogy az újraélesztéssel kapcsolatos ismeretek könnyebben beépüljenek a középiskolai oktatásba – ismertette dr. Gál János, az AITK igazgatója. A gimnázium 9. és 11. évfolyamos diákjai elméleti és gyakorlati alapszintű újraélesztés-képzésben részesültek, elsajátították az automatizált defibrillátorhasználatot, valamint olyan tanár- és diákinstruktorokat képeztek, akik képesek átadni az újraélesztés-oktatás menetét más középiskolások számára is, így az egyetem munkatársai csak szakmai felügyeletet adnak szupervízorként.

Magyarországon a becsült adatok szerint minden órában 1-2 ember olyan keringésmegállást (pl. hirtelen szívhalál) szenved el, amelyben az azonnali újraélesztés esélyt adhatna a túlélésre. Egyszeri gyakorlati képzés esetén az újraélesztési készségmegtartás kb. 4 hónap, ezt követően romlik a készség alkalmazási hatékonysága, azonban frissítő képzésekkel sokat lehet tenni a megszerzett készség szinten tartásáért. A Budapesti Orvostanhallgatók Egyesülete a Semmelweis Szimulációs Központ közreműködésével szintén végez önkéntes középiskolai újraélesztés-képzéseket, melynek részeként már számos hazai középiskolába ellátogattak.

Keresztes Eszter
Fotó: Kovács Attila – Semmelweis Egyetem

Galéria

9kép

A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.