Stabil szerver-infrastruktúrát, megújult honlaprendszert, frissített és megbízhatóan működő levelezőrendszert, ütemezett beszerzési ügymenetet vár a már elkezdődött, illetve a hamarosan induló szervezeti és technikai újításoktól az egyetem Informatikai Igazgatóságának vezetője, dr. Bíró Zoltán. Az igazgató korábban a kancellár informatikai tanácsadójaként már több kiemelt projektben vett részt, így átfogó képpel rendelkezik a Semmelweis Egyetemen működő informatikai szolgáltatásokról.

2015 novembere óta dolgozik az egyetemen dr. Bíró Zoltán, aki olyan kiemelt projektek felügyeletét és operatív irányítását végezte el a kancellár informatikai tanácsadójaként, amelyek elsősorban a szervezetirányításhoz és a vállalatirányítási rendszerhez (SAP) kötődnek. Ilyen volt például az iratkezelési projekt, az informatikai biztonsági szabályzat bevezetése, valamint az emberierőforrás-gazdálkodáshoz kapcsolódó SAP-projektek. Az informatikai biztonsági szabályzat bevezetésekor készített informatikai vagyonleltár és kockázatkezelési akcióterv összeállításakor már nyilvánvalóvá vált, hogy az egyetem informatikai szolgáltatásai szinte valamennyi területen fejlesztést igényelnek. Mint beszámolt róla, miután felkérést kapott az igazgatóság irányítására, a korábban megszerzett tapasztalatai és a rendszerben felfedezett kockázatok alapján összeállított egy szervezetfejlesztési koncepciót, aminek első lépéseként még 2017 folyamán megtörténik a központi műszaki infrastruktúra teljes felújítása. Az egyetem nagyobb informatikai rendszereit kiszolgáló szerverek – amelyek az oktatási, klinikai, SAP területeket fedik le – 2016-ban elkezdődött korszerűsítése tovább folytatódik, ami többek között azt jelenti, hogy a Neptun és a Poszeidon vadonatúj, jól skálázható szerverre került át, aminek köszönhetően várhatóan valamennyi műszaki eredetű probléma meg fog szűnni, jelentősen megkönnyítve a felhasználók számára a mindennapi ügymenetet – ismertette dr. Bíró Zoltán. Kitért rá, a szerverkonszolidáció második lépéseként a Medsol és az SAP rendszer műszaki infrastruktúra-fejlesztése történik meg az év folyamán.

Az informatikai igazgató elmondta, a fejlesztésekkel párhuzamosan a modern technológia használatához szükséges tudás megszerzése is elengedhetetlen, ezért az igazgatóság munkatársai továbbképzéseken fognak részt venni. Az emberi erőforrások kapcsán kitért rá, a fejlesztésekkel párhuzamosan a létszámbővítés is szükségessé vált, ezért kancellári támogatással új státuszok jöttek létre, és az eddig üres pozíciókat is betöltötték. Az új vezető leszögezte, a bővítés, valamint a belső átszervezés érzékelhető változást hoz majd az egyetemi informatikai szolgáltatások működésében. A cél ugyanis egy olyan jól szervezetten működő igazgatóság kialakítása, ami minden egyetemi polgár életét megkönnyíti – ismertette dr. Bíró Zoltán. Ennek érdekében további célkitűzésként nevezete meg a proaktív szemléletű tevékenységet, vagyis, hogy az igazgatóság munkatársai ne csak bejelentések alapján, hanem azokat megelőzve is képesek legyenek felismerni és helyreállítani a rendszerben jelentkező hibákat.

Az infrastrukturális háttér fejlesztésén túl az igazgatóság még idén egységesíti és frissíti  az egyetemi levelezőrendszert, melynek eredményeként stabilabb működés és nagyobb felhasználói elégedettség várható. A levelezésben a korszerűsített műszaki infrastruktúrán kvótarendszert és központi mentést fognak bevezetni, amely hatékonyabbá és stabilabbá teszi a rendszert. A Kommunikációs és Rendezvényszervezési Igazgatóság (KRI) régi célja a semmelweis.hu alá tartozó többszázas honlaprendszer arculati, de főként funkcionális megújítása. A honlap modern megjelenése mellett az elsődleges feladat, hogy a felhasználók könnyebben találják meg a nekik fontos tartalmakat, átláthatóbbá váljon a szerteágazó honlaprendszer, és mobileszközökről is könnyen kezelhető legyen. A nemrégiben a KRI által bemutatott, és az egyetem felsővezetői által elfogadott új webergonómiai és webgrafikai terveket az Informatikai Igazgatóság fogja megvalósítani, lefejleszteni, illetve a KRI és az intézeti, klinikai honlapszerkesztők által kért új funkciókkal ellátni, hogy január végére már a megújult honlappal találkozzon a látogató – számolt be a 2017-es esztendőben várható legfontosabb változásokról az új vezető.

Az egyetem által kezelt nagymennyiségű adat védelme érdekében kiemelt figyelmet fordítanak az informatikai biztonsági követelmények érvényesítésére – ennek keretében felülvizsgálják a publikus IP-címeket, az IP-címek kiosztásának a technológiáját, korszerű hálózatmenedzsment megoldásokat alkalmaznak, és fokozatosan felszámolják a szerverfunkciókat betöltő munkaállomásokat. A szervereknek a géptermekben van a helyük – jelezte az igazgató.

A korszerű munkafeltételek érdekében a Wi-Fi szolgáltatások javítását is végrehajtják. A munkatársak részére az egyetemi informatikai szolgáltatások távoli eléréséhez (VPN) kétszintű megoldást vezetnek be: az intranethez és az e-bérjegyzékhez valamennyi munkatársunk részére „alanyi jogon” távoli hozzáférést biztosítunk – vagyis ezek otthonról is elérhetőek lesznek – míg a kritikus rendszerek (MedSol, Neptun, Poszeidon, SAP) elérése külön engedélyeztetéshez lesz kötve – mondta.

Távolabbi célként a Neptun-rendszer naprakész és kibővített körű, e-ügyintézést segítő használati lehetőségeinek kialakítását, az intézményirányítást támogató folyamatok tudatosabb alkalmazását, valamint elektronikus belső ügyintézési technikák adta lehetőségek, pl. az elektronikus aláírás tudatos használatba vételét, és az ún. ütemezett beszerzések menetének megkönnyítését nevezte meg. Dr. Bíró Zoltán hozzátette, hosszabb távon szeretné elérni, ha a karok és a klinikák informatikusai szorosabb kooperációban, egymás munkáját támogatva és közösen gondolkodva tudnának együttműködni az Informatikai Igazgatósággal.

Keresztes Eszter
Fotó: Kovács Attila – Semmelweis Egyetem

A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.