Csurka Eszter képzőművész képeiből nyílt kiállítás a Semmelweis Szalonban. Dr. Molnár Mária Judit tudományos rektorhelyettes a megnyitón kiemelte, hogy Csurka Eszter a hazai kortárs képzőművészet egy rendkívül sokoldalú alakja, igazi „összművész”: festőművész, fotós, színházi rendező, operatőr. Sok területen megmutatkozik a művészi tehetsége –fogalmazott a rektorhelyettes, hozzátéve: ezt a dinamikát, ezt a pulzáló egyéniséget érezhetjük a képeiből, amelyek sok esetben emberi testeket, alakokat ábrázolnak.
A képzőművész beszélgetőtársa Gulyás Gábor esztéta, a Velencei Biennále nemzeti biztosa, aki az esztétika egy újkori meghatározásáról beszélt, mely szerint kétféle művészet létezik: az úgynevezett magas művészet és a tömeg művészet. A 20. században bejött egy olyan terület, ami korábban inkább a tömegművészet része volt: a test, mint téma, a testiség hangsúlyosabbá vált, mint korábban – tette hozzá. A kiállított képek közös jellemzője, hogy a test hangsúlyosan jelenik meg. Művészi kifejezőeszközként a test nagyon hatásos Csurka Eszter képzőművész szerint, ezért is ábrázolnak a képei különböző alakokat, figurákat.
Gulyás Gábor beszélt arról is, hogy a XX. század második felében kialakult egy fogalom a képzőművészetben, ami más művészeti ágakban ilyen markánsan nem jelent meg, ez a nőművészet. A jellegzetesen női tapasztalatokat megjelenítő, kizárólag nők által képviselt nőművészet, ami Csurka Eszter képein is érezhető.
A képzőművész egyik kedvelt eszköze az emberi test mozgásának megjelenítése. Csurka Eszter a következőképpen jellemezte képeit: „A képeken leegyszerűsített terek és szürreális alakok filmszerű kompozíciója jelenik meg. A bemozdult fotókra emlékeztető figurák mozgásban vannak, a tánc és a mozdulat adja a képek értelmi és érzelmi töltését”
A megnyitón Molnár Bencze jazz-zongorista játszott.
Kiss-Bódi Bernadett
Fotó: Kovács Attila- Semmelweis Egyetem