Magyarországon a Semmelweis Egyetem az első olyan orvostudományi egyetem, amelyen elérhető az e-learning tananyag és van lehetőség online vizsgáztatásra – hangzott el a TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0019 „Klinikai Moduláris és interdiszciplináris tananyag- és tartalomfejlesztés a Semmelweis Egyetem öt klinikáján” című projekt zárórendezvényén.
A kétéves projekt keretében az egyetem öt klinikája (Fül-Orr-Gégészeti és Fej-Nyaksebészeti Klinika, Neurológiai Klinika, Radiológiai és Onkoterápiás Klinika, Ortopédiai Klinika, Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinika) új e-learning tananyagokat fejlesztett ki, melynek segítségével akár több száz hallgató egyidejű tanulása is megoldható, majd a kurzusok lezárását követően lehetőség nyílik az online vizsgázásra is. Az idei tanévben a fül-orr- gégészet, a neurológia, a pszichoterápia, az onkológia és az ortopédia tantárgyakban indul e-learning.
Dr. Molnár Mária Judit szerint nem kell attól tartani, hogy az e-learning kiszorítja a hagyományos oktatást, hiszen ez csak kiegészítő képzés, nem tudja helyettesíteni az oktatók szerepét. Az e-learning szerepe az hogy, eredményesebbé tegye az oktatást – hangsúlyozta az öt klinikán kifejlesztett e-learning tananyag bemutatóján a projekt operatív vezetője.
Az e-learning segítségével akár több száz felhasználó, hallgató egyidejű tanulása is megoldható, akik a saját tempójuknak megfelelően tanulmányozhatják a számukra elérhető tananyagokat, így gyakorolhatnak egy adott témát vagy felkészülhetnek vizsgáikra.
Dr. Bereczki Dániel a projekt szakmai vezetője a több mint kétéves munkáról elmondta: az internet alapú kiegészítő oktatás a hallgatók önálló felkészülését segíti elő.
A tananyagok a Semmelweis Kiadó oldalán keresztül érhetők el, de betegjogi okok és érzékeny adatok miatt ezek nem nyilvánosak, hanem regisztrációhoz kötöttek.
Az SE Neurológia Klinika igazgatója a sajtótájékoztatóan a neurológia tananyagon keresztül mutatta be, hogy a 28 oktatási héthez egy-egy téma van rendelve, amelyek ábrákat, linkeket, táblázatokat, fotókat és videófájlokat is tartalmaznak. A rendelkezésre álló kép- és videótár mind a gyakori, mind a ritka betegségek tünet együtteseit szemlélteti. Így nem fordulhat elő, hogy egy medikus képzése során bizonyos klinikai képpel soha nem találkozik, mert a klinikai gyakorlat során, az adott betegségben szenvedő beteg nem fordult meg a klinikán. Minden egység húszkérdéses teszttel zárul, ha ebből 16 jó, akkor a hallgató nagyjából megtanulta az anyagot.
Dr. Kokovay Ágnes, a projekt koordinátora hangsúlyozta: ami eddig elhangzott az az elektronikus tananyag kategóriája, da a projektben ennél sokkal komolyabb fejlesztést vittek véghez. E-learninggé ugyanis akkor válhat ez a tananyag, ha valamilyen tevékenységet kapcsolnak hozzá: feladatokat, teszteket és vizsgákat.
A SE TSK Társadalomtudományi Tanszék egyetemi docense erre példaként említette, hogy a rendszerben az oktatónak lehetősége van szinte végtelen mennyiségű variáció beállítására: akár már a feladatmegoldás közben nyomon követheti a diákok munkáját, de azt is meghatározhatja, hogy egy tesztet mennyi ideig lehet elérni vagy mennyi idő alatt kell kitölteni. Az eredmények lekérdezésénél is rengeteg a lehetőség, hónapra, napra, tananyagra, osztályzatokra, személyre vagy akár helyes és helytelen válaszokra is lebonthatók a tesztek.
Dr. Kokovay Ágnes kiemelte: a rendszer lehetőséget ad arra is, hogy az írásbeli vizsgát akár otthonról csinálja meg a diák, és azt is ki tudják küszöbölni, hogy ehhez külső segítséget vegyen igénybe.
Kitért arra is: a pályázati előírásoknak megfelelően a munka még nem fejeződött be, első félév tapasztalatai alapján átdolgozzák és tovább fejlesztik a rendszert, beépítve a tapasztalatokat is.
T-Sz.Sz.