Fiatalosság, lendület, elköteleződés, jövőtervezés, ifjúság-fókusz. Ezek a szavak jellemzik a 2019 őszén induló Balassagyarmati Egészségnevelő Program új részelemét, a Balassagyarmati Bekerüléstámogató, ‘Egyetemi Utad’ Programot, másnéven a BEK-et. A program célja, hogy a Balassagyarmati 11. osztályos tanulók tisztában legyenek saját képességeikkel és lehetőségeikkel, hogy tudatosabb, jobban átgondolt döntéseket tudjanak hozni jövőjükkel és a további tanulmányaikkal kapcsolatban. Az Bekerüléstámogató program az élménypedagógia módszerére épül mind a saját, mind az önkéntesekkel és a gyermekekkel való munkánkban.  Miért az élménypedagógia? Mert esélyt ad arra, hogy megtanítsuk a megtaníthatalant. Kulcsa, hogy a közvetlen tapasztalásokon és a gyermek aktív cselekvésén keresztül tanít. A fiatalokkal való munkában a tervezés, cselekvés, értékelés és alkalmazás körforgásában mozgunk. Az értékelés kulcsfontosságú ebben a folyamatban, és a facilitátor segíti  a csoportot abban, hogy megértsék és tanuljanak a gyakorlatok során szerzett tapasztalatokból. A tudás forrása pedig a csoporttagok közös élménye. (Forrás, bővebb információ: Pressley Ridge Magyarország alapítvány: https://nobadkid.org) 10 önkéntesből álló csapattal dolgozunk kortárs oktatói szemléletben, azaz általában csak néhány év korkülönbség van a segítendő és a segítő fiatal között. Önkénteseink a Semmelweis Egyetemen történő tanulmányaik, és sokszor munka mellett áldozzák idejüket a fiatalokra, ezért friss tapasztalataikkal tudják segíteni a diákokat az életüket meghatározó, továbbtanulással kapcsolatos döntéseikben. Képzésünk két részes: a Balassagyarmati Egészségnevelő Program önkénteseivel közös egész napos élménypedagógiai módszertani felkészítőt egy Bekerüléstámogatás-specifikus “BEKKER”- képzés követi. A képzés fő célja, hogy önkénteseink a facilitátori szerep sajátosságait elsajátítsák, azaz a csoportfolyamatokat átlátva, és az egyéni  visszajelzésekre figyelve kihívás elé állítsák a fiatalokat, az élményeket feldolgozva pedig tovább vigyék a megszerzett tapasztalatokat. A program egy Tréning nappal indul, ahol önismeret fejlesztő gyakorlatok segítségével a fiatalok egymás és maguk elé is tükröt állíthatnak, közelebb kerülve saját magukhoz. Hisszük, hogy sokakban ott vannak a – sokszor még maguk előtt is rejtett – képességek, reményeink szerint ezeket ismerhetik fel a nap folyamán.  A nap során sor kerül teljes osztályt érintő közös, és facilitátorok által vezetett kiscsoportos, ezáltal személyesebb hangvételű beszélgetésekre is. A három részből álló Tréning nap első blokkjában egymás megismerésén van a hangsúly. Fontosnak tartjuk, hogy a fiatalok ne csak a szokott szemüvegen át lássák egymást és az osztályközösséget, hanem nézzenek túl a felszínen; ismerjék fel egymásban a segítséget, támogatást és védőhálót, meglássák a csoportban rejlő erősségeket. Már az első tréningnapokon is többi olyan visszajelzést kaptunk, hogy a diákok sok új dolgot ismertek meg egymásról, melyek a hétköznapokban nem kerülnek elő. Pár gondolat a gyerekek szájából arról, hogy mit tanultak másokról az alkalom során: “mindenkiben van valami különleges és értékes”, “elfogadnak, ha én is így állok hozzájuk”, “ők is ugyanolyan problémákkal küzdenek mint én és hasznos ezeket megbeszélni”. A második blokk során a fiataloknak lehetősége nyílik felismerni saját erősségeiket és kihívásaikat, szükség esetén csoporttársai és a facilitátor visszajelzései segítségével. Majd szembesülhetnek saját félelmeikkel is, melyek a tizenegyedik évfolyamban, az iskolában érhetik őket.  Végül időt kapnak három hipotetikus kérdés megválaszolására és feldolgozására. A kérdések a következők:                                 

  1. Ha semmi akadály nem lenne az életedben, szerinted mivel foglalkoznál?
  2. Ha a tehetségedet néznénk, szerinted mivel foglalkoznál?
  3. Ha a tanulmányi eredményeidet néznénk, szerinted mivel foglalkoznál?

Talán még felnőtt fejjel sem könnyű válaszolni ezekre a kérdésekre, mégis fontos rajtuk elgondolkozni. A fiatalok – visszajelzéseik alapján – szembesültek vágyaikkal és elképzeléseikkel; a facilitátorok és csoportjuk segítségével felismerhették, mi mindenre képesek, ha küzdenek érte.  “Azt tanultam magamról, hogy bármire képes vagyok, ha kitartok és hiszek benne…” Úgy érzem, a sorok magukért beszélnek. A diákok egy Szuperhős igazolvánnyal távoznak a Tréning napról, melyre ráírhatják felismert erősségeiket, “szuperképességeiket”. A további tervek között szerepel a 2019. december 3-ai ‘Egyetem Kukkoló’ program, ahol betekintést nyerhetnek egy felsőoktatási intézmény mindennapjaiba. A SE ÁOK és ETK által közösen szervezett budapesti program során a Semmelweis Egyetem több kara is bemutatásra kerül, így szélesítve célcsoportunk diákjainak látóterét. A tizenegyedik évfolyam második, és tizenkettedik évfolyam első felében szeretnénk lehetőséget nyújtani a tanulmányi akadályok leküzdésére is. Az egyetemünkkel többirányú partneri együttműködésben lévő Avicenna International College olyan biológia, kémia, fizika és angol nyelvi felkészítőt tart, melyek a közép vagy emelt szintű érettségire és a hosszabb távú tanulmányokra is megfelelő kompetenciákkal vértezik fel a fiatalokat. Emellett nagyon fontosnak tartjuk, hogy a tizenegyedik évfolyam a korábban a Balassagyarmati Egészségnevelő Program óráin megszerzett tudást és tapasztalatot tovább adhassa a fiatalabb évfolyamoknak, így lehetőséget biztosítunk a középiskolai egészségfejlesztési programunkban Kortárs segítői feladatok ellátására. Ebben a szerepben még többet hozhatnak ki magukból a diákok, tovább tanulva önmagukról és az egészségről. A programcsokor elemei több fronton is előremeneteli lehetőséget nyújtanak a fiataloknak. Saját képességeikkel, motivációikkal és céljaikkal kapcsolatba kerülve belső akadályaikkal tudnak megbirkózni. Az információs és tapasztalati tudás átadása pedig a külső akadályokat áthidalva a  felsőoktatáshoz való egyenlőbb hozzáférésüket segíti, így átfogóan tudjuk támogatni őket a pályaválasztás rögös útján.