A Balassagyarmati Egészségnevelő Program (BEP) harmadik oktatási évét kezdte meg 2020 februárjában egy tapasztalt, lelkes szakmai és önkéntes csapattal, illetve egy kiforrott, kész oktatásmódszertani koncepcióval. A városban szinte már minden középiskolás diák és tanár tudta, hogy mi az a BEP és miért látogatják őket olyan gyakran a Semmelweis Egyetem hallgatói. Azt gondoltuk, hogy az elmúlt évek rutinja után könnyedén fogjuk venni a harmadik évünket is, azonban az új koronavírus járvány megjelenése a program életét is átalakította.
A Program eddigi felépítése két félévben megvalósuló kiscsoportos, személyes oktatási alkalmakból és az online kitölthető, adott témához szorosan kapcsolódó tananyagokból állt. A jelenlegi járványügyi helyzet kihívás elé állította ezt a meglévő struktúrát, de a munkacsoport rugalmasan, lehetőségként felfogva kezelte a beállt helyzettel kapcsolatos változásokat. Elkezdtünk megismerkedni a home office-ban rejlő potenciállal, és videókonferenciák formájában kidolgozni az egészségnevelés online alternatíváit.
A legnagyobb a kihívás a személyes találkozások helyettesítése volt, ugyanis ezek az alkalmak nem csupán ismeretátadásról szóltak, hanem az egyetemi hallgatók, mint kortársoktatók és mint követendő példaképek, a diákok attitűdjére próbáltak hatni. A Balassagyarmatra utazások helyett az online platformunkra, a http://bep.semmelweis.hu-ra vittük át az oktatást teljes egészében, ahol a már elkészült interaktív online tananyagaink mellé újakat készítünk, amelyek kiegészítik, esetleg betöltik a helyszíni óratartás hiányából származó réseket. A kortársoktatók funkciója is megváltozott, és talán még nagyobb szerepet kapott abban, hogy fenntartsa a középiskolás diákok motivációját és a szoros együttműködést a virtuális térben is. A fiatalok felmerülő kérdéseire, esetleges további érdeklődésére az oktatóink készségesen válaszolnak és segítik a középiskolások egészséges életmóddal és az egészségtudatos magatartással kapcsolatos megismerkedését, fejlődését.
Szerencsére a meglévő baráti viszonynak köszönhetően a balassagyarmati középiskolák teljes mértékben támogatták az ötleteinket, így a Balassagyarmati Egészségnevelő Program a megváltozott körülmények között is folytathatja tevékenységét. A visszajelzések kiértékelése folyamatosan zajlik, de az első tapasztalatink alapján elmondhatjuk, hogy a Program által felhalmozott tapasztalat és tudás lehetőséget biztosít számunkra egy ilyen nem hétköznapi helyzet egyedülálló megoldására is.
Reméljük, hogy a BEP ezután nemcsak a személyes, de az online iskolai egészségnevelés számára is példaként szolgálhat.