RS24633_KA-20141110-IMG_5189-ujvari-istvan-avir-scrNéhány kattintással átfogó és aktuális képet kaphatnak a felsővezetők a Semmelweis Egyetemet érintő legfontosabb adatokról – érzékelteti a 2012 augusztusában elindult Adattár Alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) előnyeit Ujvári István, a Kontrolling Igazgatóság vezetője. Mint elmondta: az egyetemi honlap főoldaláról elérhető AVIR-t egy TÁMOP-pályázat segítségével fejlesztették ki és indították el. Az oldal első lépésben az egyetemi felsővezetők számára biztosított hasznos, egy helyre gyűjtött és vizuálisan is megjelenített információkat, majd ezt követően – immár függetlenül a pályázattól – a szervezeti egységek számára is elkezdett különböző felületeket, „műszerfalakat” kialakítani a Kontrolling Igazgatóság. 

Az AVIR egy adattárház szoftverből és egy vizuális megjelenítő eszköz segítségével létrehozott webes felületből áll. Az adattárház széles időintervallumot fog át, a legrégebbi adatok egészen a 2008-as évre nyúlnak vissza.

A felsővezetők teljes rálátást kapnak az AVIR-ban az egyetem helyzetére, szerepelnek egyebek mellett likviditási és keretgazdálkodási adatok, a felületen pedig ún. háttérszótár segít a diagramok értelmezésében. Néhány kattintással látható, hol tart a Semmelweis Egyetem hajója – fogalmazott az igazgató. Az AVIR tartalmát tekintve aggregált, szűrt és ellenőrzött, többségében havi rendszerességű adatokat kínál, a felületen a Neptun, az SAP, az OEP és a Medsol adatok futnak össze. Lehetőséget biztosít a szervezeti egységek egymáshoz hasonlítására, belső benchmarking elvégzésére.

RS24627_KA-20141110-IMG_5232-ujvari-istvan-avir-scrA felsővezetők látják a kari és a klinikai központ szintű adatokat is.

A karokkal foglalkozó felületre kattintva a keretgazdálkodási adatok mellett megtalálhatók a hallgatói létszámra, a külföldi hallgatók arányára és a devizás oktatásból befolyt bevételre vonatkozó információk is.

A gyógyító intézetek és klinikák felülete jelenleg „pilot” jelleggel, de januártól immár éles üzemben működik – számolt be Ujvári István. Ehhez a klinikák igazgatói és gazdasági vezetői kaptak automatikusan hozzáférést. Minden vezető megnézheti a saját klinikájának kapacitási és teljesítményadatait, a költségvetési keretszámokat, a költségvetésen kívüli bevételeket, és egy kattintással láthatóvá válik az is, hol tart a klinika a teljesítményvolumen korláthoz (TVK-hoz) képest. A felület segítségével a klinikaigazgatók kontrolling szakember segítsége nélkül folyamatosan tudják monitorozni azt, hogy a bevételük miként teljesül a tervhez képest,  hogy állnak a keretek felhasználásával. Látható többek között a klinikák ágyszáma, az esetszám, az egy esetre jutó kórházi napok száma és a dolgozói létszám, valamint egyéb származtatott mutatók is – ismertette Ujvári István.

RS24634_KA-20141110-IMG_5185-ujvari-istvan-avir-scrAz AVIR keretében speciális fejlesztésekre is mód nyílik, így novembertől Excel formában letölthető  az egészségügyi szolgáltató szervezeti egységek OEP bevételeit nyomon követő ún. rácsos tábla. További előrelépés, hogy a klinikák a tárgyhónapot követő hónap 10. napjáig előbesorolás révén a tárgyhavi teljesítményükről is információt kapnak , tehát nem kell megvárni a finanszírozó késői visszaigazolását. Az elektronikus felület költségmegtakarítást eredményezett és eredményez, mivel segítségével kiváltható a papír alapú kimutatások készítése.

Fontos, hogy az AVIR felületre – regisztráció után – csak az arra jogosultak léphetnek be, és a felsővezetésen kívül minden érintett csak a saját szervezeti egységének részletezett adataiba kap betekintést – hangsúlyozta az igazgató.

Az igazgatóság a közelmúltban kezdte meg az oktatási és kutatási felület kialakítását, mely során megpróbálják a karok igényeit teljes mértékben felmérni és kielégíteni. A végső cél az, hogy a jövőben elég legyen erre az oldalra ellátogatni, ha az oktatási és a tudományos kimutatások fontosabb mérőszámaira van szükség. A felületeken várhatóan intézeti bontásban szerepelnek majd többek között humánerőforrással kapcsolatos adatok is (pl.: korfa, oktatók átlagéletkora, szakmai gyakorlata stb.) és különböző szakmai minőségi mutatók is.

Ujvári István úgy véli: az AVIR hiánypótló és költséghatékony szolgáltatás, amely lehetővé teszi, hogy egy felületen keresztül lehessen elérni, és a diagramok segítségével vizuálisan megjeleníteni a különböző adatokat, melyek akár Excelben is letölthetőek, így rugalmas módon további elemzésekhez és előadások készítéséhez is felhasználhatók. 

Az igazgató úgy fogalmazott, bízik benne, hogy egyre többen használják majd az AVIR-t, amely a jövőben megfelelő felülete lehet minden egyetemi szintű belső elemzésnek, döntés előkészítésnek.

Dobozi Pálma
Fotó: Kovács Attila, Semmelweis Egyetem

A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs és Rendezvényszervezési Igazgatósága tette közzé.