Semmelweis Egyetem
EGÉSZSÉG- ÉS TUDOMÁNYKOMMUNIKÁCIÓ I-II.
AZ INNOVÁCIÓS KÖZPONT szabadon választható kurzusa
A Semmelweis Egyetem Innovációs Központja a 2022/23-as tanévben Egészség- és tudománykommunikáció I-II. címmel egyedülálló, hiánypótló kurzust indított annak érdekében, hogy a leendő orvosok, gyógyszerészek, egészségügyi szakemberek és kutatók elsajátíthassák a hiteles, bizonyítékokon alapuló, közérthető XXI. századi információátadást.
A kurzus célja, hogy választ adjon az alábbi kérdésekre, amelyekkel a mai, egyre nagyobb mértékben digitalizálódó környezetben mindenki találkozik tanulmányai, kutatásai, munkája során:
- Hogyan adhatóak át egészséggel, betegséggel kapcsolatos információkat szakmai és laikus közönségnek úgy, hogy az valóban célba jusson;
- Miként teremthető kapcsolat a leendő páciensekkel a közösségi média és az online sajtófelületek használatával;
- Hogyan magyarázható el közérthetően a kutatómunka pályázatíráskor, interjúhelyzetben, tudományos konferencián vagy a barátoknak, családtagoknak;
- Mire jó a tudománykommunikáció és mit tehetünk az álhírek ellen;
- Mit értünk a tudományos- és a tudománykommunikációhoz kapcsolódó jogi önvédelem alatt az online térben;
- Milyen jogi, etikai határai vannak az egészségkommunikációnak a közösségi médiában.
A kurzus során a tudománykommunikációban jelenleg is aktívan részt vevő, dolgozó szakemberek mutatják be tapasztalataikat, megoldásaikat.
Az első félév előadásain elhangzottak alapján a második félév során projektfeladatok támogatják a
minél inkább gyakorlati megközelítést.
A képzés és az előadások témakörei:
- Tudományos vs. tudománykommunikáció;
- Egészségügyi tudománykommunikáció a közösségi médiában és interjúhelyzetben;
- Egészségügyi edukáció szakzsargonmentesen – Hogyan fordítsuk le a szaknyelvet köznyelvre;
- A social media története, működése és hatása a világra;
- Tudománykommunikációs trendek és módszerek;
- Színpadra szánt tudománykommunikáció, a személyes történet ereje;
- A közösségi média jelenlét pszichológiai oldala;
- Jogi önvédelem az online térben;
- Kié a tudomány? Gyorstalpaló a szellemi alkotások jogából;
- Tudománykommunikáció a TikTokon: hogy mondjunk el tudományos eredményt egy percben;
- A tudomány és az áltudomány kommunikációja;
- A valóság móduszai – Post-truth és a hit ereje.
A 2019-1.2.1-EGYETEMI-ÖKO-2019-00013 számú projekt az Innovációs és Technológiai Minisztérium Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból nyújtott támogatásával, a 2019-1.2.1-EGYETEMI ÖKO pályázati program finanszírozásában valósult meg.