A program a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH) kezdeményezésére két évvel ezelőtt indult, azóta pedig egyre több hazai felsőoktatási intézmény csatlakozott hozzá, köztük a Semmelweis Egyetem is. Szeptembertől szabadon választható, online elvégezhető tárgyként tanulhatnak a diákok a startupokról, az innovatív ötletek fejlesztéséről – mutatott rá bevezetőjében dr. Szigeti Gyula, az Innovációs Központ igazgatója, hozzátéve: máris rengeteg hallgató érdeklődik a program iránt. Mint elmondta, az NKFIH a szolgáltatói portfóliójának megerősítése céljából hozta létre az Express Innovation Agency-t, amely így többek között a HSUP-ért is felelős.
Kölkedi Krisztián, az Express Innovation Agency stratégiai vezérigazgató-helyettese, a HSUP egyik alapítója előadásában ismertette a Program létrejöttének folyamatát és előzményeit. Elmondta: céljuk az volt, hogy bevezessék a hallgatókat az innováció világába, hogy 5-10 év múlva már sikeres vállalkozóként vagy fejlesztőként tudjanak dolgozni, forrást vagy tőkét bevonni. „A HSUP tehetséggondozó programot úgy hoztuk létre és fejlesztettük, mint egy saját startupot. Az itt megszülető projekteknek később piaci és technológiai támogatást nyújtunk, nemzetközi forrásokkal, inkubátorprogramokkal kötjük össze, a folyamatot pedig projektenként, ügyfélközpontúan, szolgáltató-szemlélettel kezeljük” – mutatott rá. A program szemléletformáló erővel bír: arra ösztönzi a résztvevőket, kezdjenek el azon gondolkodni, hogyan lehet megoldani egy-egy problémát.
A leginnovatívabb ötlettel előállók a második félévben már ösztöndíjat kaphatnak, azonban azok is jól járnak, akiknek megoldása nem jut tovább: a tantárgynak köszönhetően befektetőkkel, cégvezetőkkel találkozhatnak és elsajátíthatják a megoldáscentrikus gondolkodást más nyertes ötletek csapataihoz csatlakozva
– részletezte, hozzátéve: a tananyagot igyekeztek úgy összeállítani, hogy a podcastoknak, videóknak és „gemifikált” módszertanának köszönhetően színes és izgalmas legyen, együttműködésre ösztönözzön.
Kölkedi Krisztián ezt követően ismertette a tantárgyat is. A HSUP Magyarország első felsőoktatási szintű, országosan egységes, e-learning startup programja, mely két félévből áll. Az első félév főképp a hallgatók szemléletének formálásáról, az érdeklődés kialakításáról, a motivációról, a szektor bemutatásáról és az alapismeretek átadásáról szól. Az első szemeszter végén minden hallgató egy one pagert, azaz egyoldalas összefoglalót nyújt be, amely innovációjuk bemutatására szolgál. Amennyiben valakinek az ötlete nem kerül kiválasztásra, még csatlakozhat más, – legfeljebb 5 fős – díjazott csapathoz, akik fejenként havi 150 ezer forintos ösztöndíjjal folytathatják innovációjuk fejlesztését. A második félév az innovációs vállalatépítésről, a kockázatitőke-befektetők világának bemutatásáról, a pénzügyi, jogi és cégalapítási ismeretekről és a mentorációról szól. A szemeszter végén az ösztöndíjban részesülő hallgatóknak egy prototípust (MVP), vagy egy előrehaladási jelentést (progress report) kell leadniuk. A program befejeztével a HSUP lehetőséget biztosít az ötlet továbbfejlesztésére is: a résztvevők befektetőknek, inkubátorprogramoknak mutathatják be startupjukat. „Vannak hallgatók, akik a HSUP keretében ismerkedtek meg egymással, céget alapítottak, jelenleg pedig a nemzetközi piacon tárgyalnak befektetőkkel – a tárgy felvételétől másfél év alatt jutottak el oda, hogy ötletükkel külföldre menjenek” – emelte ki Kölkedi Krisztián.
Felhívta a figyelmet: az orvos- és egészségtudományok terén is rengeteg probléma vár megoldásra, így az ezen a területen tanulók számára is hasznos lehet a program. A HSUP-hoz immár 27 felsőoktatási intézmény, köztük a Semmelweis Egyetem és több mint 6000 hallgató csatlakozott.
Kölkedi Krisztián kiemelte: kifejezetten támogatják, hogy a startup-csapatokat különböző egyetemekről érkező, más-más területen tanuló hallgatók alkossák, hiszen így egymás gondolkodását is ösztönzik, kiegészítik.
A tájékoztató napon bemutatkozott három, a HSUP keretében a közelmúltban, más egyetemeken megalakult startup is, melyek ösztöndíjban részesültek. A ReFilamer célja, hogy olcsóbbá, zöldebbé és mindenki számára elérhetővé tegyék a 3D nyomtatást. Kisméretű gépük képes PET palackokból filamentet, azaz a 3D nyomtatásban „tintaként” működő szálakat előállítani, mellyel a felhasználók akár 90%-kal is csökkenthetik költségeiket. „Maga a 3D nyomtató ma már megfizethető áron elérhető, de az abba való filament nagyon gyorsan elfogy és rendkívül drága” – emelte ki Kiri Hunor, a projekt vezetője, hozzátéve: Magyarországon körülbelül 11-13 ezer hobbifelhasználó van, akik átlagban negyedmillió forintot költenek filamentre. Felhívta a figyelmet a HSUP-ban rejlő lehetőségekre és beavatta a hallgatókat a startup-építés folyamatába is.
A Cashier Basket célja a bevásárlás megkönnyítése. A vásárlások időtartamának 40%-át a kasszánál, sorban állással töltjük, a cég pedig erre igyekszik megoldást nyújtani: az általa fejlesztett okos bevásárlókocsi és mobilalkalmazás kényelmessé és időhatékonnyá teszi a bevásárlást, és a boltok emberi erőforrás-igényét is csökkenti. „A HSUP második félévének végén kapcsolatba kerültünk egy befektetővel, akivel hosszú tárgyalások után 2021-ben aláírtuk a szerződést és megalakult a Cashier Basket Kft. Amikor elkezdtem a mesterképzésem, még nem gondoltam volna, hogy úgy fejezem be a tanulmányaimat, hogy van egy vállalkozásom” – mondta el Nagy Gellért, a cég alapítója, aki külön kiemelte a változások iránti fogékonyság és a startup mögött álló ütőképes csapat fontosságát.
A Kontekt terméke egy időseknek szánt, hagyományos és okos televízióhoz csatlakoztatható, hardverből és szoftverből álló készülék, melynek segítségével egyetlen gombnyomással indítható videóhívás. Ennek segítségével azokkal a távol élő, idős szeretteinkkel is könnyen kapcsolatba léphetünk, akik idegenkednek a modern technikai eszközöktől. „Elkészítettünk egy prototípust, amit kivittünk az utcára, a piacokra, bemutattuk az embereknek, és a visszajelzések alapján alakítottuk tovább az eszközt” – emelte ki Lőrinczi Ede, a cég vezetője, akinek bemutatóján az érdeklődők megtudhatták, hogyan lehet egy ötletet a HSUP programon belül, majd azon túl is továbbfejleszteni.
Kölkedi Krisztián honlapunknak adott interjújában kiemelte: a HSUP idén 200 projektcsapatot tud ösztöndíjjal támogatni – arról, hogy mely startupok részesülhetnek ebből, a résztvevő egyetemek döntenek. „Előfordul, hogy a hallgatók kudarcnak élik meg, ha nem az ő ötletük jut tovább – őket arra bátorítjuk, csatlakozzanak más, továbbjutó csapatokhoz” – hangsúlyozta. Hozzátette: szintén visszatérő probléma, hogy sokan azonnal, megfelelő forrás nélkül is céget akarnak alapítani. „Ha ez a szándék, egyértelműen örülünk neki, a HSUP minden segítséget megad hozzá és ebben is támogatást nyújtunk, de a programnak nem feltétlenül a startup-alakítás a célja, inkább a gondolkodásmód átadása, a startup világ módszertanának mindennapok során történő hasznosítása” – fejtette ki.
Szabó Ádám
Fotó: Barta Bálint – Semmelweis Egyetem
A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.