Egykori tanárukra, mesterükre, intézetigazgatójukra, és Pető András szinte legelső tanítványára, közvetlen munkatársára emlékeznek az évenként megrendezett Szakmai Szimpóziummal a Pető András Karon – hangsúlyozta dr. Túri Ibolya főiskolai tanár, a PAK tudományos dékánhelyettese az esemény megnyitóján. Elmondta, mindig emlékezetes marad számára, hogy hallgató korában találkozhatott Hári Máriával és tanulhatott tőle. Hozzátette, mi sem mutatja jobban Hári Mária életművének aktualitását, mint az, hogy azok az elvek, amelyeket Hári Mária több évtizeddel ezelőtt célként kitűzött, megjelennek a PAK mai szakmai munkájában, a kollégák által írt tanulmányokban.
Hári Mária olyan tanár volt, aki kereste, kutatta a válaszokat, rácsodálkozott, megválaszolta és újabb kérdéseket tett fel. Mert tovább vinni is kívánta az ügyet, nem csak szolgálni azt. Lelkesedése és elkötelezettsége volt a kulcsa és motorja annak, hogy ma nem csupán a konduktív pedagógiának, hanem a konduktor képzésnek is helye, szerepe lehet a nevelésben
– idézte fel dr. Túri Ibolya.
A szimpózium előadásaiban dr. Kállay Zsófia, Gál Franciska és Kapcsándi Gabriella prezentációiban a szakemberek a gyakorlatorientált képzés előnyeit, tapasztalatait és eredményeit mutatták be, ráirányítva a figyelmet olyan oktatási módszertani eszközökre is, amelyek a konduktív nevelésben és a hallgatók képzésében eredményesnek bizonyulnak. Ezt követően egy filmösszeállítással emlékeztek Hári Máriára. A szervező Konduktív Pedagógiai Intézet igazgatója, dr. Földesi Renáta zárszava után a Villányi úti épület első emeleti aulájában Hári Mária emléktáblájánál tartottak megemlékezést.
Az illyefalvai és szabadkai kihelyezett konduktor képzések elsőéves hallgatóit és az 50. jubileumi díszoklevél átadó ünnepség résztvevőit Feketéné dr. Szabó Éva, a Semmelweis Egyetem stratégiai és fejlesztési rektorhelyettese és a PAK Konduktív Pedagógiai Központ igazgatója köszöntötte. Kiemelte, a dr. Pető András és közvetlen munkatársai által megalkotott konduktív pedagógia rendszere egy olyan pedagógia, amely úgy jöhetett létre annak idején, hogy másként gondolkodott az ember teljességéről, a fejlődés valódi határairól, a tanulás és tanítás erejéről. Kiemelte, a jubileumi diplomákat olyan kollégák kapják, akik 50 éve, 1975-ben végezték el a konduktor képzést. Mint fogalmazott, „a fél évszázad jubileuma önmagában is tiszteletet, az pedig, hogy egykor a segítést választották hivatásul, méltó elismerést érdemel, az aranydiploma emberségről, odaadásról, bátorságról, kemény munkáról tanúskodik”. Az elsőévesekhez szólva a rektorhelyettes elmondta: „Eskütételükkel egy olyan intézmény hallgatóivá válnak, ami nemcsak tudást ad, hanem értéket is, figyelmet, türelmet, emberséget, egyedi látásmódot. Egy olyan hivatás részévé válnak, melynek központjában az ember és a fejlődésbe vetett hit áll.”
Mindezek után dr. Tenk Miklósné dr. Zsebe Andrea, a PAK dékánja köszöntötte az elsőéveseket és a jubilánsokat, kiemelve, hogy a határon túli képzéseiken összesen 17 fő hallgató kezdte meg ebben a tanévben a tanulmányait, míg 1975-ben 7 fő konduktor végzett a képzésben. Az első évfolyamos hallgatók egy szakmai út elején állnak, tanulmányaik elvégzését követően családok százait segíthetik hozzá, hogy megértsék, elfogadják és megtanulják a különleges bánásmódot igénylő családtagjukat segíteni és fejleszteni.
A vajdasági képzésben az ottani együttműködő partnerünk minden lehetséges módon segíti, hogy ez a képzés újra és újra elinduljon. Az erdélyi képzőpartnerünk és a mögötte álló szervezet hosszú évek óta társul az évenként induló képzésünkhöz. Ezek olyan biztosítékok számunkra, amelyek arra sarkallnak bennünket, hogy érdemes a képzés indítása, érdemes a képzést fenntartani és a fejlesztés feladatait évről évre elvégezni
– hangsúlyozta a dékán.
Kiemelte, a konduktor képzés gyakorlatorientált, 8 félév alatt a hallgatók 1170 óra gyakorlatot teljesítenek, ami az egész képzés 44 százaléka. A délelőtti szimpózium előadásaiból a dékán kiemelte, hogy az évfolyamra beiratkozottakra és a korábbi hallgatókra is három fontos dolog biztosan jellemző: az együttműködés, a kreativitás és a vizualitás, amely fejlesztését az egyetem vezetése által nemrég bevezetett és támogatott Curriculum 2.0 képzési rendszer is komolyan segíti, amelyben a Pető András Kar támogató partner.
Dr. Tenk Miklósné dr. Zsebe Andrea elmondta, a jelenlevő aranydiplomákat átvevő kollégák egy 60 éve fennálló képzésben végeztek 50 éve. Az első diploma kiadása óta folyamatosan képezték az utánpótlást egy olyan unikális hivatásra, ami tartalmában, összetettségében, egyediségében egy határterületi ellátás, a pedagógiai rehabilitációt teszi lehetővé, és méltó arra, hogy ismert legyen az egész országban és nemzetközi szinten is. Ezt a folyamatos fejlesztésekkel, hallgatói, oktatói mobilitás lehetőségeivel, gyakorlatvezetői, szakvizsgás képzésekkel, mesterképzéssel is igyekeznek erősíteni. Hozzátette, idén összesen 105-en kezdhették meg tanulmányaikat a karon, a budapesti, a kihelyezett, a Neurorehabilitáció MSc- és a szakvizsgás képzésekkel.
Az illyefalvai és szabadkai kihelyezett képzések elsőéves hallgatói az eskütétel szövegét dr. Matos László oktatási dékánhelyettes után ismételték. Majd Somogyi Tünde, a szabadkai kihelyezett képzés szakmai partnerintézménye, a Szekeres László Alapítvány ügyvezető igazgatója köszöntötte az elsőéves hallgatókat.
Az 1975-ben végzett konduktorok aranydiplomáját dr. Tenk Miklósné dr. Zsebe Andrea dékán adta át, Feketéné dr. Szabó Éva stratégiai és fejlesztési rektorhelyettes, a Kognitív Pedagógiai Központ igazgatója, valamint dr. Matos László oktatási dékánhelyettes gratulált a jubilánsoknak.
Tasnádi Róbert
Fotó: Barta Bálint – Semmelweis Egyetem
A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.