Számos újdonsággal várta az elsőéveseket a Semmelweis Egyetem idei gólyatábora: nemcsak új helyszínen, hanem a szokott augusztus végi időpont helyett szeptember 4-7. között szervezték meg az eseményt a Zánkai Sport- és Rendezvényközpontban. Rekordszámú, közel 1200 hallgató vett részt a zánkai programokon, közülük közel 300-an az idegen nyelvű képzésekre nyertek felvételt. Részükre a korábbi évek tapasztalatai és hallgatói visszajelzései alapján több, a magyar hallgatókkal közös eseményt, szombatra pedig külön edukatív programokat szerveztek az egyetemen működő magyar és nemzetközi hallgatói szervezetek: a Hallgatói Önkormányzat (HÖK), az Instruktor Öntevékeny Csoport (IÖCS), az International Semmelweis Student Association (ISSA), valamint a Deutschsprachige Studentenvertretung Semmelweis (DSVS); mellettük a szervezésben részt vett dr. Alpár Alán nemzetközi képzésekért felelős rektorhelyettes és a Nemzetközi Hallgatók Képzéseinek Központja.
A program a Semmelweis Egyetem gólyatábori hagyományait megtartva Budapesten, a Bikás-parkban kezdődött: csütörtök reggel itt találkoztak a résztvevő hallgatók a szervezőkkel, hogy megkapják az egyes karok csapatbeosztásait. A játékos kezdet után útnak indultak Kelenföld, onnan pedig a Semmelweis-vonattal Zánka felé. A megérkezést követően a HÖK és az IÖCS képviselői köszöntötték a gólyákat az idén a vadvilág tematika mentén szervezett táborban. A szálláshelyek elfoglalását és a helyszínnel való ismerkedést követően a szaktársak, majd az egyes karokra járó hallgatók játékos, ismerkedésre fókuszáló csoportfoglalkozásokon vettek részt.
Egy igazi egyetemi évekre felkészítő tábort sikerült szerveznünk, amellyel az volt a célunk, hogy megkönnyítsük az első évet, illetve hogy közösen készüljünk föl a következő 4-5-6 évre – és nem hosszabb időre – hangsúlyozta dr. Merkely Béla rektor a gólyatábor esti megnyitóján. Hozzátette: büszke arra, hogy a korábbi évtizedek hagyományait megőrizve a szervezői csapattal úgy tudták megújítani a rendezvényt, hogy az minden korábbinál több magyar és nemzetközi hallgatót tud méltó körülmények között fogadni. Megemlítette, hogy rendhagyó a tábor időpontja is, első alkalommal tartották a tanévnyitó után. A hallgatókhoz szólva biztatta őket, hogy merjenek kérdezni, hiszen azért vannak itt az egyetem vezetői és oktatói, illetve a hallgatói szervezetek képviselői is, hogy az egyetemi élettel kapcsolatban felmerülő kérdéseket megválaszolják.
Mindenki arra készült, hogy ez a pár nap hasznosan teljen és Önökért legyen, hogy minél jobban fel tudjanak készülni, minél jobban elsajátíthassák a valóban terjedelmes orvos- és egészségtudományi tananyagot. Nincsenek egyedül, az idősebb hallgatók és a tanáraik is segítenek
– jelentette ki dr. Merkely Béla.
A rektor angolul és németül is köszöntötte a jelen lévő nemzetközi hallgatókat, megemlítve azt is, hogy több mint 40 éve indult a nemzetközi képzés a Semmelweis Egyetemen, azóta pedig töretlenül fejlődik, folyamatosan bővül a külföldi hallgatók száma is. Idén 109 országból érkeztek az egyetem képzéseire. A magyar hallgatókhoz szólva biztatta őket, hogy építsenek ki jó kapcsolatokat a nemzetközi hallgatókkal is, és támogassák őket abban, hogy elérjék az egyetemi élet olyan fontos mérföldköveit, mint az első év sikeres befejezése. „A táborban bőven lesz lehetőségük arra is, hogy jobban megismerjék egymást, és olyan barátságokat kössenek, amelyek átsegítik Önöket az egyetemi élet nehézségein. Van egy közmondás, miszerint kötegbe fogva törhetetlen a nádszál, tehát ha összetartunk, akkor mindenre képesek vagyunk. Ez az összefogás erősítse Önöket a következő években” – hangsúlyozta dr. Merkely Béla. Ezt követően Nagy Imre Richárd, a HÖK elnöke, valamint Sisa Orsolya, az IÖCS elnöke köszöntötte a gólyákat angol, Miklós Renáta Dalma, a HÖK általános alelnöke német nyelven. Az esti szórakozást tűzijáték, valamint a másnap hajnalig tartó buli biztosította.
„Azért vagyunk itt, hogy segítsünk Önöknek abban, hogy nekifutásból nagyobbat tudjanak ugrani, vagyis a féléves vizsgák könnyebben teljesíthetőek legyenek. Valamint azért is, hogy egy igazi Semmelweis-csapatot verbuváljunk össze, amely a legkülönbözőbb nemzetek képviselőiből áll” – mondta dr. Merkely Béla a pénteki Fórum Nap megnyitásakor. Hozzátette, bízik benne, hogy az egyetemi logóval ellátott ajándékcsomag, amelyet átadtak a hallgatóknak, hozzájárul ez utóbbihoz.
Ezt követően a magyar hallgatók számára karonként szervezett fórumbeszélgetés keretében az egyetem vezetői adtak áttekintést arról, mire számíthatnak a következő években a hallgatók, és válaszoltak a felvetődő kérdésekre is. A nemzetközi hallgatók számára péntek délelőtt külön fórumot szerveztek, dr. Merkely Béla rektor, dr. Alpár Alán nemzetközi rektorhelyettes, valamint az ÁOK, a FOK, a GYTK és az ETK dékánjainak részvételével.
A nap további részében a gólyák felkeresték a tábor központjában berendezett hallgatói vásárt, ahol az egyes standokon a hallgatói szervezetek munkájával, a szakkollégiumok, valamint a sportszakosztályok lehetőségeivel ismerkedhettek meg az érdeklődők. A délután a sport és a szórakozás jegyében telt: az egyes kari csapatok, valamint a nemzetközi hallgatók számára szervezett játékos sportfeladatokat, csapatsport-mérkőzéseket, valamint a hagyományos színes holi por dobást követően a gólyák megmártózhattak a Balatonban. Az este a csoportfoglalkozások után vurstlival és bulival zárult.
Az idei gólyatábor egyik újdonsága volt, hogy a szombat délelőtt az egyes egyetemi karokkal való alaposabb ismerkedés jegyében telt. Ennek érdekében mind a hat kar különféle tájékoztatókkal, interaktív előadásokkal, játékos feladatokkal készült. Az egyik legnépesebb hallgatótáborral rendelkező Általános Orvostudományi Kar (ÁOK) elsőévesei a gólyákat köszöntő dékáni beszédet követően négy külön állomáson informálódhattak a következő témákról:
- milyen tanulási stratégiákkal érdemes megküzdeni az elméleti tárgyakkal;
- az elméleti szemeszterekben milyen lehetőségek vannak a klinikai munkára, illetve az ápolástani gyakorlat megszerzésére;
- milyen hallgatói támogató programok vannak a karon;
- mit is jelent pontosan a Curriculumreform 2.0 az ÁOK-n.
A Fogorvostudományi Kar (FOK) szombat délelőtti foglalkozásain az elsőévesek egy rövid, az egyetemet bemutató prezentációt követően kiscsoportokra bontva meghallgathatták a digitális fogászati tervező szakos felsőbb éves hallgatók tapasztalatait a tanulmányaikról. A továbbiakban inkább a játékos feladatoké, és a szak manuális képzési gyakorlatát is figyelembe vevő ismerkedésé volt a terep: a gólyák az egyetemről és fogorvoslásról szóló kvízjátékot játszhattak, fogorvosi eszközfelismerős standon tehették próbára tudásukat, illetve a kézműves workshop állomáson gyurmából formázhattak meg a szakmához kötődő témákat. Emellett bemutatkoztak a hallgatói szervezetek is.
A Gyógyszerésztudományi Kar (GYTK) által szervezett szombati előadások többek között azt járták körbe, hogy miért érdemes felzárkóztató tárgyakat felvenni, illetve tanórán kívül is részt venni a segítő korrepetálásokon; miként tud a kari, egyetemi mentorprogram segíteni a beilleszkedésben, a tanulmányi előmenetelben. A hallgatói szervezetek képviselői részletesebben bemutatták, milyen a tanulmányok melletti diákélet, továbbá azt is, miért érdemes részt venni az egyetemi diákszervezetek munkájában. Emellett megismerkedhettek a tanulmányok alatti tudományos kutatási lehetőségekkel, a Tudományos Diákköri Konferencia (TDK), illetve a PhD-képzések világával. Külön előadást szenteltek a diploma utáni karrierlehetőségek bemutatására a közforgalmú és kórházi gyógyszertárakban, valamint a gyógyszeriparban dolgozó fiatal gyógyszerészek is tartottak tájékoztatót. A kar vezetőivel és oktatóival folytatott kötetlen beszélgetést követően a fórum játékos csapatvetélkedővel zárult.
Az Egészségtudományi Kar (ETK) elsőévesei a szakirányuknak megfelelően ismerkedhettek meg a rájuk váró tanulmányi lehetőségekkel a 11 BSc-szak számára fenntartott helyszínen. Ezt követően a gólyák az IÖCS és a kari HÖK képviselőivel, az általuk nyújtott támogatási lehetőségekről hallhattak.
A Pető András Kar (PAK) gólyái a kari sajátosságokról szóló általános tájékoztatót követően az általuk választott szak és hivatás sajátosságairól kaphattak felvilágosítást. A délelőtt a kar képzéseihez kapcsolódó játékos foglalkozásokkal – egyebek között verskészítéssel, szerepjátékkal, mozdulatművészeti foglalkozással, képzőművészeti foglalkozással, nyomozós játékkal – zárult.
Az Egészségügyi Közszolgálati Kar (EKK) szombati programja szintén vegyítette a komolyabb és a játékosabb elemeket. A dékáni köszöntőt követően a tantárgyak, a kutatási lehetőségek személyes tapasztalatokon alapuló bemutatásával, az évfolyamképviseleti rendszer ismertetése mellett egészségügyi kvízjátékkal, hallgatói-oktatói beszélgetésekkel telt a délelőtt.
Újdonság volt az is, hogy az elsőévesek a délután folyamán kiscsoportos rendszerben a gólyatáborba kitelepült egyetemi szervezetek, szervezeti egységek programjain vehettek részt. Az ETK standján a járványügyi előadás mellett karok közötti kézmosóversenyt rendeztek, a Tudományos és Innovációs Rektorhelyettesi Iroda az egyetemi kutatási, és innovációs tevékenység támogatási lehetőségei mellett arra is lehetőséget adott, hogy a Kapu Tibor által a Nemzetközi Űrállomáson tesztelt okospóló másolatát kipróbálják a hallgatók. A Klinikai Központ standja az egyetemi tehetséggondozási programokkal és a klinikai munkalehetőségekkel kapcsolatos felvilágosítást adott. Ezen túlmenően a Semmelweis Kórus meghallgatásán is részt vehettek a belépés iránt érdeklődő hallgatók, illetve részletesebb képet kaphattak az egyetemi sportolási lehetőségekről is a Testnevelési és Sportközpont jóvoltából. A Családbarát Egyetem Központ standján a mentorprogramokkal és a családbarát szolgáltatásokkal ismerkedhettek meg alaposabban a gólyák. Bemutatkozott a Hallgatói Szolgáltatások Igazgatósága, a HÖK, valamint részletes felvilágosítást kaphattak a Pannónia mobilitási program lehetőségeiről is. A regisztrált hallgatók a Borkultúra szabadon választható tárgy oktatói jóvoltából borkóstolón is részt vehettek.
A nemzetközi hallgatók számára szintén karspecifikus tájékoztató programokat szerveztek szombat délelőttre. Délután a magyar programokhoz hasonlóan a kitelepült egyetemi szervezetek működésével, lehetőségeivel, valamint a magyar borokkal ismerkedhettek meg. A szombat estét a táborzáró ceremónia és búcsúbuli koronázta meg.
Minden korábbinál nagyobb volt az idei gólyatábor, mind térben, mind a résztvevők, és azon belül is a nemzetközi hallgatók számát tekintve – mondta el honlapunknak Nagy Imre Richárd, a Semmelweis HÖK elnöke. Ez a szervezők számára is új lehetőségeket, és komoly kihívást jelentett, főleg azért, mert a korábbiaktól eltérően a legtöbb program a nemzetközi hallgatókkal közösen zajlott. Amint azt Sisa Orsolya, az IÖCS elnöke elmondta, mintegy 550 felsőbb éves hallgató segítette a programok lebonyolítását, köztük a rekordszámban részt vevő nemzetközi diákok támogatására ötvenen a nemzetközi hallgatói szervezetektől érkeztek.
Gergő, az ÁOK elsőéves hallgatója édesapja és nagymamája nyomdokait követve választotta az orvosi hivatást. Döntésében, hogy a Semmelweisre jelentkezett, az is szerepet játszott, az egyetem milyen előkelő helyeken szerepel a felsőoktatási rangsorokban. „Nagyon kellemesen csalódtam, a szállás, az étkezés is remek, az instruktorok nagyon jó, kreatív programokat állítottak össze, és az esti bulikon is nagyon jól szórakoztam” – foglalta össze élményeit. Külön kiemelte, mennyi jótanácsot kapott az első szemeszterre és az azt követő évekre is; emellett remek lehetőségnek tartotta, hogy a táborban az egyetem vezetőivel is beszélgethetett.
„Sok ismerősöm járt ide és csupa jót hallottam az egyetemről. Azt, hogy milyen jó itt a közösség, már itt, a táborban is megtapasztalhattam” – mondta el honlapunknak Kati, az ETK dietetika szakának gólyája. Azért választotta ezt a képzést, mert neki is inzulinrezisztenciája van, ennek kapcsán kezdett el érdeklődni a helyes táplálkozás iránt. Az egyetemen nemcsak azt szeretné megtanulni, a saját egészségének mi a legjobb, de tapasztalatai által másoknak is segítene. A gólyatáborban nagyon sok újdonságot megtudott a karról és a választott szakról is, külön értékelte, hogy kérdéseket is feltehettek. A szórakoztató programok közül a legjobban a színes por feldobása tetszett neki és az, hogy máris mennyi új barátot szerzett.
A Kínából érkező, szeptembertől a FOK-on tanuló Jasmine ugyancsak azt emelte ki, hogy a tábor alatt minden, őt érdeklő kérdésre választ kaphatott: „Szeretek ismerkedni, itt pedig nemcsak a jövendőbeli osztálytársaimmal, de a tanáraimmal is találkozhattam. Nagyon jól elbeszélgettem például az egyik anatómia professzorral!” Jasmine azért választotta a Fogorvostudományi Kart, mert így egyetlen, szűkebb diszciplínára koncentrálhat. Mint elmondta, tudja, milyen fontos a megfelelő szájhigiénia, sokaknak viszont fogaik nem megfelelő állapota miatt nincs elég önbizalmuk – rajtuk szeretne a jövőben segíteni. Már 11. osztályban hallott a Semmelweisről, az egyetem kínálta remek lehetőségekről, ezért döntött az intézmény mellett.
Lilly Németországból ugyancsak a FOK elsőéves hallgatója – mint elmondta, a tanáraikkal való beszélgetés, az érdekes előadások után már alig várja, hogy elkezdődjön az oktatás és órákra járhasson. Külföldi egyetemek után kutatva talált rá a Semmelweisre, melyet Európa egyik legjobbjának tartanak, ezért is adta be ide a jelentkezését. „Máris úgy tapasztalom, hogy remek itt a közösség, mindenki nagyon segítőkész és barátságos. Az első benyomásaim nagyon jók az egyetemről, Budapest pedig természetesen gyönyörű, úgyhogy örülök, hogy itt lehetek!” – foglalta össze élményeit, hozzátéve: az információs programok mellett a bulik is nagyon jól sikerültek, hiszen az esték remek hangulatban teltek.
Kiss Melinda Katalin, Szabó Ádám, Hiller Balázs
Fotó: Barta Bálint – Semmelweis Egyetem
A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.