A felvételi és az első év kihívásai foglalkoztatták leginkább a 25. Educatio Szakkiállításon a Semmelweis Egyetem standját felkereső fiatalokat. A január 9-11. között megrendezett eseményen, ahol az intézmény minden eddiginél látványosabb megjelenéssel várta a látogatókat, a hagyományoknak megfelelően bemutatkozott az egyetem mind a hat kara. A Hallgatói Önkormányzat (HÖK) tagjai és az egyetemi oktatók mellett dr. Merkely Béla rektor és dr. Hermann Péter oktatási rektorhelyettes első kézből adott információt és tanácsot az érdeklődő reménybeli Semmelweis Polgároknak sok más mellett arról is, hogy mi lehet a sikeres felvételi kulcsa.

„Mivel a Semmelweis Egyetem a régió vezető orvos-egészségtudományi egyeteme, itt a legnagyobb a verseny a felvételi során, de ez önmagában jó és garancia leendő és jelenlegi hallgatóinknak is: a legkiválóbbakkal lehet a legjobban együtt tanulni, dolgozni és fejlődni” – mondta el honlapunknak dr. Merkely Béla, a Semmelweis Egyetem rektora, aki a kiállítás pénteki napján személyesen adott tanácsokat az érdeklődő fiataloknak. A rektor szerint igen gyakran merült fel a kérdés: valóban nehéz bekerülni és valóban nagyon nehéz az első év?

Mindenkit arra tudok biztatni, hogy legyen kellőképp felvértezve önbizalommal és határozottsággal, és bátran jelentkezzen a Semmelweis Egyetemre! A jól felkészült, tehetséges, elkötelezett és empatikus fiatalokat tárt karokkal várjuk!

Fontos, hogy aki ezt a hivatást választja, higgyen magában és igyekezzen a legjobb helyre bejutni, mert ott kapja a legjobb oktatást, a leghatékonyabb felkészítést az életre, és a legjobb esélyeket az elhelyezkedésre.”

A szóbeli felvételi beszélgetés kapcsán a rektor ugyancsak az elkötelezettség és az önbizalom fontosságát hangsúlyozta. Kiemelte: ami a leginkább lényeges, hogy a jelentkező át tudja adni, mennyire motivált, elhivatott, eltökélt a hivatásválasztása tekintetében, illetve, hogy mennyire empatikus a betegek iránt.

„Pozitívan értékeljük, ha valaki saját személyes élményt tud behozni, ami rá személy szerint hatott és ezt át is tudja adni. Fontos, hogy hogyan gondolkodik, és milyen tudással rendelkezik az egészséges életmód, a prevenció kapcsán, ezzel is bemutatja, hogy képben van, érdeklődik és folyamatosan követi az egészségüggyel, orvostudománnyal kapcsolatos híreket. Ha tájékozott a Semmelweis Egyetem tekintetében: ismeri az egyetem weboldalát, a közzétett kisfilmeket. Ha logikusan érvel és hiteles, és meg tudja mutatni tehetsége sokrétűségét, sokszínűségét: azt, ami túlmutat a jó fizika, kémia, biológia eredményeken. A művészetekben, sportban való jártasságot, karitatív tevékenységeket vagy épp bármely versenyeken elért eredményeket” – sorolta dr. Merkely Béla.

Dr. Merkely Béla üzenete a leendő jelentkezőknek

„Semmelweis Polgárnak lenni azt jelenti, hogy névadónk hivatástudatát tesszük magunkévá: soha nem elégszünk meg a kötelezővel, hanem azt keressük, hogy hogyan tudunk egy adott probléma, betegség, nehézség tekintetében még többet, még jobbat tenni! Addig keressük a megoldást, amíg meg nem találjuk”

Dr. Hermann Péter rektorhelyettes kiemelte a szóbeli felvételi elbeszélgetés jelentőségét, amely – ahogy honlapunknak fogalmazott – mind az egyetemnek, mind pedig a jelentkezőknek remek lehetőség, hiszen ezen jobban megismerhető és átadható az adott jelentkező tehetsége, személyisége, motiváltsága.

„A tavalyi első szóbelik visszajelzései nagyon jók voltak: mind a jelentkezők, mind pedig a felvételiztetők részéről, így néhány apróbb módosítástól eltekintve a tavalyi gyakorlatot folytatjuk idén is. Ami viszont 2024-hez képest változás, az a szóbeli felvételik időpontja: ezúttal az érettségi vizsgákat követően, azaz június 23-27. között kerül majd sor ezekre a beszélgetésekre, amikor a fiatalokat már nem nyomja az érettségi vizsga terhe és talán kevésbé stresszesek” – tájékoztatott dr. Hermann Péter. A rektorhelyettes felhívta a figyelmet a jól megírt motivációs levél fontosságára is, illetve dr. Merkely Bélához hasonlóan ő is hangsúlyozta a kommunikáció, a jó érveléstechnika jelentőségét. Dr. Hermann Péter kitért arra is: a Semmelweis Egyetem elvitathatatlan erőssége és vonzereje a továbbfejlesztett kurrikulumreform nyomán bevezetett, úgynevezett blokkoktatás, és a gyakorlati fókuszú oktatás.  

„Bízom abban, hogy aki eltökélt és tehetséges, azzal júniusban a szóbeli felvételin, szeptemberben pedig már csillogó szemű Semmelweis Polgárként az egyetemi előadókban találkozunk” – zárta a rektorhelyettes.

Ahogy a korábbi években, így idén is a Hallgatói Önkormányzat tagjai várták az Educatio kiállítás három napján a fiatalokat a kari standokon; megosztották személyes tapasztalataikat az érdeklődőkkel az egyetemi élet és a felvételi kapcsán is.

„Aki a Semmelweisre jön, annak kinyílnak az ajtók és rengeteg lehetősége lesz a lehető legjobb színvonalon elsajátítani választott hivatását, legyen az akár a kutatói, akár a gyógyítói vagy bármely más, az egyetemen választható pálya” – szögezte le Gecsey Csenge HÖK elnök, aki a leendő felvételizőknek szánt jótanácsként kiemelte a minél sikeresebb érettségi fontosságát, illetve a szóbeli felvételi beszélgetés kapcsán az iskolai kereteken túlmutató eredmények hangsúlyozását.

„Arra biztatom a leendő jelentkezőket, hogy minden olyat osszanak meg magukról, amivel bemutathatják sokrétű érdeklődésüket, szorgalmunkat, legyen szó akár zeneiskolai tanulmányokról, a kötelező önkéntes szolgálaton túl végzett jótékonysági tevékenységekről vagy sporteredményekről, hiszen ezek mind-mind plusz pontot hozhatnak a szóbelin! A sikeres felvételi után pedig a HÖK tagjaiként mi is gondoskodunk arról, hogy immár Semmelweis Polgárként minél színesebb és emlékezetesebb egyetemi években legyen része a hallgatóknak. Elsőként a Gólyatalin várjuk majd őket, ahol rengeteg információt kaphatnak az egyetemi mindennapokról, azután pedig a gólyatábor, majd a Gólyabál következik” – sorolta a Hallgatói Önkormányzat elnöke.

A Semmelweis Egyetem 144 négyzetméteres standján az egyetem mind a hat kara, valamint szakképző iskolái is képviseltették magukat.

Hosszú sorok kígyóztak az Általános Orvostudományi Kar (ÁOK) pultjánál. A fiatalok kérdéseire válaszoló hallgatók benyomásai szerint a legtöbben határozott elképzelésekkel érkeztek, és elsősorban a felvételi, azon belül is a szóbeli felvételi nehézsége iránt érdeklődtek. A Budapesten élő, pályaválasztás előtt álló külföldiek közül is többen felkeresték mind az ÁOK, mind a FOK pultját. Elsősorban arról kérdeztek, hogy emelt szintű biológia és kémia tanulmányaik mellett hogyan tudnak jelentkezni, mennyire nehéz bejutni az orvosi, fogorvosi képzésekre.

A Fogorvostudományi Kar (FOK) képviselőihez többnyire azok fordultak, akik már eldöntötték, hogy fogorvosok akarnak lenni, vagy a fogorvosi és az általános orvosi pálya között hezitálnak és ennek kapcsán kértek konkrét információkat a képzésről. Számos érdeklődő érkezett vidékről, őket a kollégiumi elhelyezkedési lehetőségek is foglalkoztatták a pontszámítás, és az egyetemi hétköznapok mellett. A hasznos információk mellett a látogatók a képzésen használt legmodernebb eszközökről is benyomást szerezhettek a 3D-s arcszkenner révén.

A Gyógyszerésztudományi Kar (GYTK) képviselőitől a legtöbb fiatal – jellemzően a 10-11. évfolyamos tanulók – az intézményi tanulmányi pontokról, a pontszámítás sajátosságairól, és azon belül is a nyelvvizsga-beszámítással és az emelt szintű érettségi tárgyakkal, valamint a szóbeli elbeszélgetéssel kapcsolatos tudnivalókról kérdezősködött. Sok kérdést kaptak a gyógyszerészdiploma felhasználási lehetőségeivel kapcsolatban is. Noha sokan eleve gyógyszerésznek készülve, konkrét kérdésekkel felvértezve – sőt, eleve a Semmelweis gyógyszerészképzését megcélozva – érkeztek, a kevésbé határozott elképzeléssel rendelkezők közül is sokakat megállásra késztetett a gyógyszerészek tevékenységét bemutató laboreszköz demonstráció, például a legmodernebb technológiát képviselő 3D-s gyógyszerformula nyomtató.

Az Egészségtudományi Kar (ETK) pultjánál voltak, akik egy-egy szakma iránt érdeklődtek, de sokan kérdeztek a képzések felépítéséről, azok gyakorlat-fókuszáról. Utóbbi kapcsán megtudhatták, hogy egyes szakokon már másodévtől részt vesznek a hallgatók kórházi gyakorlaton. Sokakat megállított a diplomát adó mentőtisztképzés interaktív bemutatója is, ahol megismerkedhettek az oktatás során, és később az Országos Mentőszolgálatnál (OMSZ) is használt mentéstechnikai eszközökkel. Komoly érdeklődés övezte a VR-szemüveggel szimulált újraélesztést is.

A tavalyinál is több fiatal kereste fel az Egészségügyi Közszolgálati Kar (EKK) pultját, sokan célzottan az egészségügyi szervező alapképzés iránt érdeklődve. A tapasztalatok szerint, akik célzottan érkeztek, inkább benyomásokat, megerősítést kerestek a döntésük kapcsán, és kevésbé a pontszámítás rejtelmei érdekelték őket. Sokkal több kérdés érkezett az egyetemi hétköznapokról, a sportolási lehetőségekről és a kollégiumi helyekről is.

A korábbi évhez képest ugyancsak jóval több érdeklődő érkezett konkrét kérdésekkel a Pető András Kar (PAK) pultjához: őket a pontszámítás mellett főként az előalkalmassági vizsgálat, valamint a képzés részletei, gyakorlatorientáltsága, a specializáció lehetősége érdekelte. A kollégiumi lehetőségek itt is hangsúlyosan szerepeltek a kérdések között, ahogyan a képzést követő elhelyezkedési lehetőségek is.

Noha túlnyomórészt a 10-12. évfolyamos középiskolás tanulók keresték fel az egyetem standját, azonban akadtak szép számmal általános iskolások is, akik az egyetem szakképző intézményei iránt érdeklődtek. Sok kérdés érkezett az új érettségi követelményekkel, az egyetemi szóbeli felvételivel kapcsolatban, de többen érdeklődtek a szakképzés után elérhető egyetemi továbbtanulási lehetőségekről is.

Az egyetem immár ötödik alkalommal rendezi meg online nyílt napját 2024. január 23-24-én, ahol szintén várja az érdeklődőket, illetve ehhez kapcsolódóan 2025. február 11-én személyes részvétellel megvalósuló Campus Tourt is szervez. További információk ide kattintva olvashatóak.

Fekete-Obreczány Éva, Kiss Melinda
Fotó: Barta Bálint – Semmelweis Egyetem

A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.