Feketéné dr. Szabó Éva, stratégiai és fejlesztési rektorhelyettes köszöntőjében röviden ismertette a konferencia programját. Mint fogalmazott, a konduktorképzés, a karon végzett oktatási és kutatási fejlesztések csak a konduktorok és az oktatók szoros és folyamatos együttműködésével jöhetnek létre.
„A jövőnket az dönti el, hogy mennyire tudunk a tradícióink megtartása mellett, az új társadalmi és szakmai igényekre felfigyelni, ezekre megoldásokat keresni és akár új együttműködéseket kötni” – fogalmazott megnyitó beszédében dr. Tenk Miklósné dr. Zsebe Andrea. A Pető András Kar dékánja kiemelte: az egyetem által biztosított források segítségével új kutatási munkacsoportok alakulhattak, egyetemen belüli tudományos/szakmai innovációkat indítottak el, sorra vette továbbá, hogy az elmúlt két évben hogyan bővült a kar tudományos tevékenysége. Hangsúlyozta, hogy a fejlesztő/nevelő pedagógiai rehabilitáció elsődleges célja az önállóság és aktivitás lehetőségét visszaadni a hozzájuk forduló gyermekeknek és felnőtteknek. Ehhez korszerű, naprakész tudás, gyakorlatorientált képzés szükséges – fűzte hozzá.
Dr. Purebl György, az Általános Orvostudományi Kar oktatási dékánhelyettese „Miért kell új alapokra helyezni az egyetemi kurrikulumokat?” című előadásában bemutatta a mostani Z generáció legfontosabb jellemzőit, amihez alkalmazkodva az oktatást is új alapokra kell helyezni. Elmondta, az új generáció számára egészen másképp kell strukturálni az információt (digitális tankönyvek, infografikák, digitális oktatóprogramok, interaktív előadások). Kiemelte az élményalapú oktatás fontosságát, illetve beszélt a hallgatók pszichológiai támogatásáról is, bemutatva a mentorprogram előnyeit, illetve az igénybe vehető különböző készségfejlesztő tréningeket is.
Dr. Merkely Béla ünnepi beszédében a segítségnyújtás fontosságát hangsúlyozta, mely Pető András munkásságának középpontjában is állt. „Az egész világon egyedülálló, hungarikumnak számító Pető-módszer lényege, hogy a rávezetés, a kondukció segítségével a központi idegrendszeri sérülés miatt nehézséggel és kihívással szembesülő emberek is kibontakoztassák, fejlesszék a bennük rejlő képességeket, és lehetőség szerint a legteljesebb életet élhessék” – fogalmazott a rektor. „Petősnek” lenni egy olyan kitüntetett jelző, amely az egész világon megbecsülésnek örvend, azt jelenti, hogy egész életüket a sérült embertársaik támogatásának szentelik – hangsúlyozta. Emlékeztetett rá, hogy az új képzés hallgatói tanulmányaikat az immár második felvonásában járó kurrikulumreform kereteiben kezdhették meg, melynek célja, hogy a lehető legtöbb időt töltsenek „terepen”, azok között, akiknek valóban szükségük van a konduktív pedagógiára. Dr. Merkely Béla hangsúlyozta, hogy a mostani, vajdasági képzés az erdélyi után a PAK második kihelyezett konduktor BA képzése. Elmondta, a PAK 11 helyszínen évente mintegy 800 gyereknek segít kihelyezett projektjeivel, az erdélyi és vajdasági képzések pedig biztosítják, hogy a központi idegrendszeri sérülésben szenvedő, fejlesztésre szoruló embertársaink hosszú távon is segítséget kaphassanak konduktoraink által. Ehhez garanciát jelent a szabadkai magyar nyelvű tanítóképző, mint képzési partner és a szabadkai képzőközpont, mint képzőhely is, akikkel az oktatási és kutatási együttműködések bővülése is várható – mutatott rá.
Dr. Hankó Balázs, kultúráért és innovációért felelős miniszter fontos mérföldkőnek nevezte a határon túli konduktor-segítő szakirányú képzés elindulását Szabadkán, mely által a Vajdaságban is komoly szakemberekből álló gárda foglalkozhat a központi idegrendszeri betegségekkel rendelkező páciensekkel. Elmondta, ez a képzési modell további oktatási együttműködésekre is lehetőséget ad a magyar és a szerb egyetemek között.
„Önök lehetnek a Vajdaság első konduktor szakemberei, akik helyben maradásukkal, rászoruló idegrendszeri károsodás okozta, dominánsan mozgássérült gyermekeknek és felnőtteknek adhatnak célt, utat és megoldásmódot a lehető legnagyobb önállóságot életvitelük kialakításában” – szólt az új képzés első évfolyamának hallgatóihoz dr. Tenk Miklósné dr. Zsebe Andrea dékán. Hozzátette, családok százait segíthetik hozzá, hogy megértsék, elfogadják és megtanulják a különleges bánásmódot igénylő családtagjukat segíteni és fejleszteni.
A program a kar kurrikulumreformját középpontba állító kerekasztal beszélgetéssel folytatódott, ahol kiemelték, tényleges valódi tudásra, a gyakorlatban is alkalmazható kompetenciákra van szükség, azaz a mai felsőoktatás átfordul a tanulásközpontú oktatásról az eredménykimenetű oktatásra. A reflexióra épülő gyakorlati képzési fontossága mellett szóba került a tantárgyi tematikák átfogó felülvizsgálata, valamint a felvételi rendszer átalakítása is. A szimpózium programjában a tudományos kutatómunkákat és vizsgálatokat bemutató előadások következtek, valamint bemutatták a Pedagógia és pszichológia szigorlat című újonnan megjelent kiadványt is, majd fogadalmat tettek a vajdasági első évfolyamos hallgatók. A délutáni szekcióban a Pető-Hári mentorprogram pályázat nyertes előadásait hallgathatták meg a résztvevők, illetve sor került a TDK kari versenyre is.
Bódi Bernadett
Fotó: Barta Bálint – Semmelweis Egyetem
A cikket a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatósága tette közzé.